Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM101
Course Name: Hemşirelikte Temel Kavramlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): Derya Avan Çınar
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, Hemşirelik mesleğinin gelişimi, hemşirelik mesleğinde yer alan temel kavramların (insan/ birey, sağlık/hastalık, hemşire/hemşirelik, toplum/çevre); hemşirelik bakım basamaklarını incelenmesidir.
Dersin İçeriği: Hemşirelik tarihi, hemşirelikte temel kavramlar (insan, çevre, sağlık/hastalık, hemşirelik), hemşirenin rolleri, hemşirelik süreci, hemşireliğin önemi, karar verme, sorun çözme,
eleştirel düşünme konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dünyada ve Türkiye’de hemşirelik tarihçesini ve gelişimini anlatabilme.
2) İnsan, sağlık/ hastalık, çevre, hemşirelik gibi temel kavramları tanımlayabilme.
3) Hemşirelik mesleği için bakım kavramının önemini açıklayabilme.
4) Hemşirelik model/kuramlarını ve önemini açıklayabilme.
5) Bireyin çevresinin fiziksel, sosyal ve duygusal boyutlarıyla ele almanın önemini kavrayabilme.
6) Problem çözme, karar verme süreçlerini tanımlayabilme.
7) Hemşirelik uygulamalarının profesyonel standartlarını açıklayabilme.
8) Hemşirenin rollerini tanımlayabilme.
9) Hemşirelik bakımını hemşirelik sürecini kullanarak planlayabilme.
10) Hemşirelik mesleğinin toplumundaki yerini ve önemini kavrayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Bakış: Hemşirelik Tanımı, Amacı ve Felsefesi, Genel Bakış: Hemşirelikte Kavramlar, Kuramlar ve Modeller -
2) Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi, Dünyada ve Türkiye’de Modern Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi, Türkiye’de Hemşirelik Eğitimi ve Lider Hemşireler -
3) Hemşirelik Sorumluluk ve Yükümlülükleri, Hemşirelikte Görev, Yetki ve Sorumluluklar -
4) Hemşirelikte Temel Kavramlar: İnsan - Temel İnsan Gereksinimleri- Hemşirelik Kuramcılarına göre İnsan Kavramı İnsanı Etkileyen Kavramlar -
5) Hemşirelikte Temel Kavramlar: Sağlık, Hemşirelikte Temel Kavramlar: Hastalık -
6) Hemşirelikte Temel Kavramlar: Çevre, Hemşirelikte Temel Kavramlar: Hemşirelik -
7) Mesleksel Ahlak, Meslek Saygısı ve Görgü Kuralları -
8) Hemşirelikte Model, Kuram ve Kavram, Kuramcı Hemşireler ve Kuramları -
9) Hemşirelik Felsefesi/Hemşirelikte Felsefi Görüşler, Değerler ve Hemşirelik- Hemşirelikte Değerler -
10) Hemşirelikte Etik, Etik Karar Verme -
11) Hemşirelikte Karar Verme Süreci, Eleştirel Düşünme, Hemşirelik Süreci -
12) Hemşirelik Sürecinin Basamakları: Veri Toplama, Hemşirelik Sürecinin Basamakları: Tanılama,Hemşirelik Sürecinin Basamakları: Planlama, Uygulama, Değerlendirme -
13) Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına dair Yönetmelik -
14) Hemşirelikte Profesyonelleşme -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Aştı TA, Karadağ A.(Ed.). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik ve Sanatı. Akademi Yayıncılık, İstanbul, 2017.
-Hemşirelik sürecinin uygulanması : klinik karar verme süreci / Rosalinda Alfaro LeFevre, Çeviri editörü : Gülçin Bozkurt, Duygu Sönmez
Düzkaya, Banu Terzi 2017
- BASİT, G. (2020). Bakımın Rehberi: Hemşirelik Süreci.
Diğer Kaynaklar: -Aştı TA, Karadağ A.(Ed.). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik ve Sanatı. Akademi Yayıncılık, İstanbul, 2017.
-Hemşirelik sürecinin uygulanması : klinik karar verme süreci / Rosalinda Alfaro LeFevre, Çeviri editörü : Gülçin Bozkurt, Duygu Sönmez
Düzkaya, Banu Terzi 2017
- BASİT, G. (2020). Bakımın Rehberi: Hemşirelik Süreci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 3
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 3
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 1
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 1
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. 1
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 2
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 3
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 75
Sunum / Seminer 14 28
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 147