Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM102 | ||||
Course Name: | Hemşirelik Esasları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. NİLGÜL BACAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Derya Avan Çınar | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Hemşirelik esasları dersinin amacı, Öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık sistemi içinde hemşirenin rolünü ve öğrenci hemşire olarak kendi rolünü kavramasına yardımcı olmak, Öğrenciye hemşirelik bakımında temel kuram, kavram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak, Öğrenciye hemşirelik bakımında temel kuram, kavram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders temel kavramlar, (insan ve temel gereksinimleri, sağlık, hastalık, çevre). hemşirelik ve meslekleşme süreci, sağlıklı hastane ortamı, enfeksiyon kontrolü, yaşam bulguları, ilaç uygulamaları, sıvı elektrolit dengesi, damar içi sıvıların uygulaması, kan transfüzyonu, hiperalimentasyon, solunum gereksinimi ve hemşirelik bakımı, sağlıklı ve hasta bireyin hareket gereksinimi bilme, sıcak ve soğuk uygulamalar, bireysel hijyen ve hemşirelik bakımı, zor hasta ile iletişim, sağlıklı ve hasta bireyin boşaltım gereksinimi (üriner boşaltım, barsak boşaltımı), beslenme, metabolizma ve hemşirelik bakımı, perioperatif hasta bakımı, yara bakımı ve sargılar, kritik düşünme ve hemşirelik süreci, uyku ve hemşirelik girişimleri, ölüm ve kayıp kavramı ve hemşirelik girişimleri konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirelik mesleğinin toplumdaki yerini ve diğer mesleklerle olan ilişkilerini tanıyabilme. 2) Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kavrayabilme. 3) İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alabilme. 4) Hemşirelik / sağlık bakımında temel kuram, kavram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgileri öğrenebilme. 5) Temel insan gereksinimlerini ve bu doğrultuda sağlıklı/ hasta bireylere bakım vermede gerekli bilgiyi kavramasını sağlayabilme. 6) Temel insan gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireylere bakım verme becerisini kazanabilme. 7) Hemşirelik bakımı verirken problem çözme becerisi kazanabilme. 8) Planlı ve kanıta dayalı bakım verme yeteneği kazanabilme. 9) Sağlıklı/ hasta bireylere sağlık eğitimi yapabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık Bakım Sistemi ve Sağlık Ekibi, Hemşirelikte Kavramlar ve Kuramlar, Değerler ve Etik | - |
2) | Hemşirelik süreci, Kayıtlar ve Rapor Yazma, Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme (Tıbbi ve Cerrahi Asepsi, Enfeksiyon Kontrolü) | - |
3) | Güvenli Çevre Sağlama ve Sürdürme (İlaç Uygulamaları | - |
4) | İletişim ( İletişim, Kültürel Farklılıklar, Stres ve Adaptasyon, Beden İmajı, Benlik Saygısı, Hasta Kabulü ve Taburcu Edilmesi) | - |
5) | Solunum (Solunum Sistemi ve Uygulamaları, Yaşam Bulguları) Yeme-İçme (Beslenme, Sindirim Sistemi ve Uygulamaları) | - |
6) | Boşaltım (Üriner Boşaltım Sistemi Uygulamaları, Bağırsak Boşaltımı Sistemi ve Uygulamaları) | - |
7) | Kişisel Temizlik ve Giyim (Kişisel Temizlik ve Giyim Uygulamaları) | - |
8) | Beden Sıcaklığının Kontrolü (Sıcak ve Soğuk Uygulamalar) | - |
9) | Hareket (Hareket Sistemi ve Uygulamaları, Yara Bakımı, Bası Yarası) | - |
10) | Cinselliği İfade Etme | - |
11) | Uyku ve Dinlenme | - |
12) | Ölüm (Ölüm, Kayıp ve Başa Çıkma, Terminal Dönem Hasta Bakımı) | - |
13) | Ölüm (Ölüm, Kayıp ve Başa Çıkma, Terminal Dönem Hasta Bakımı) | - |
14) | Genel Tekrar | - |
Ders Notları / Kitaplar: | -Hemşirelik esasları : bilgiden uygulamaya : kavramlar - ilkeler - beceriler / Editör: Türkinaz Atabek-Aştı, Ayişe Karadağ 2019 - McKenna, H. P., Pajnkihar, M., Murphy, F. A., Alpar, Ş. E., & Bahçecik, A. N. (2019). Hemşirelik kuramları, modelleri ve uygulama esaslar (2. basım). Akademisyen Kitabevi. - KAYA, N. (2021). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi |
Diğer Kaynaklar: | -Hemşirelik esasları : bilgiden uygulamaya : kavramlar - ilkeler - beceriler / Editör: Türkinaz Atabek-Aştı, Ayişe Karadağ 2019 - McKenna, H. P., Pajnkihar, M., Murphy, F. A., Alpar, Ş. E., & Bahçecik, A. N. (2019). Hemşirelik kuramları, modelleri ve uygulama esaslar (2. basım). Akademisyen Kitabevi. - KAYA, N. (2021). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 1 |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | 1 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | 1 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | 1 |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | ||||
Laboratuvar | 10 | 2 | 20 | ||||
Uygulama | 14 | 8 | 112 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 15 | 210 | ||||
Ödevler | 2 | 8 | 16 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 430 |