Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM154
Course Name: Literatür Tarama ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. DERYA AVAN ÇINAR
Dersi Veren(ler): Derya Avan Çınar
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste hemşirelik öğrencisinin hemşirelikte bilimsel bilgi ve araştırma kaynaklarına ulaşmak için kütüphane ve internet veri tabanlarını kullanarak literatür tarama, okuma, yorumlama, tartışma ve rapor yazma hakkında bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders hemşirelik öğrencileri için literatür tarama ve değerlendirme kapsamında literatürle ilgili kavramların tanıtımı, bilim araştırma ilişkisi, bilimsel araştırma yaklaşımı, bilimsel araştırma süreci, bilimsel makalenin özellikleri, hemşirelik disiplini ve araştırma, araştırma konusunu belirleme literatür tarama önemi ve inceleme, literatür tanımı, literatür taraması, önemi, yararları, adımları, literatür inceleme planı literatür türleri birincil, ikincil kaynaklar, üçüncül kaynaklar kütüphane kaynaklarına ulaşma, bilimsel alanda kullanılabilecek belli başlı veri tabanları, hemşirelikle ilgili veri tabanları, dergiler ve veri tabanlarına ulaşarak bilgiye ulaşma, makale raporu yazma, kaynak gösterimi konularını kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel bilgi, araştırma ile ilgili kavramları tanımlayabilir
2) Literatür taramanın önemini açıklayabilir.
3) Bilimsel araştırma sürecinin basamaklarını sıralayabilir
4) Bilimsel bilgi türlerini bilir
5) Literatür taramada mesh sözcüklerini anahtar kelimeleri seçebilir
6) Bilimsel bilgiye kütüphane ve veri tabanları ile nasıl ulaşılacağını bilir
7) Bilimsel bilgi kaynaklarına ulaşım yollarını kullanabilir
8) İlgili literatürü tarayarak seçtiği bir konu hakkında bilimsel rapor yazabilir
9) Bilimsel bir rapor yazarken kullandığı kaynaklara uygun yöntemlerle atıfta bulunabilir
10) Hemşirelikte bilimsel bilgileri literatür tarama becerileri doğrultusunda değerlendirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Programın tanıtımı ve Dersin yönetimi ile ilgili beklentiler Öğrencilerin ders içeriği ile ilgili bilgi ve becerilerinin ön değerlendirilmesi Bilgi, bilimsel bilgi ile ilgili terminolojiye giriş
2) Bilim araştırma ilişkisi, bilimsel araştırma yaklaşımı, Hemşirelik Disiplini ve Araştırma Türkiye’de ve Dünyada hemşirelik araştırmalarının gelişimi
3) Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırmaların Sınıflandırılması Bilimsel makalenin özellikleri
4) Araştırma konusunu belirleme literatür tarama ve Bilimsel Bilgiye Ulaşma Yolları Literatür Tanımı, Literatür Taraması, Önemi, Yararları, Amacı, Kapsamı, Adımları,Literatür İnceleme Planı
5) Literatür Türleri Birincil, İkincil kaynaklar, üçüncül kaynaklar Bilimsel Kaynakları Değerlendirme; index,İmpact Factor, H-İndex, Atıf Sayısı Uygulama ve örneklerin bulunması
6) Literatüre ulaşmada Kütüphaneler, Kütüphane Kaynaklarına ulaşma, Kütüphane Dışındaki Kaynaklar, İnternetin kullanımı ve uygulama
7) Hemşirelikle İlgili İndeksleri tanıma ve uygulama British nursing indeks, COCHRANE, dissertation abstract on line, EMBASE (the excerpta medica data base), HaPI (health and Psychosocial Instruments database), ISI , PsycINFO,Web of science, Proquest (Nursing and Allied health source), SCOPUS Hemşirelikle İlgili Türkçe ve İngilizce Dergiler
8) Ulusal/uluslararası Tezlere Ulaşma Stratejileri ve uygulama (YOK Tez Merkezi) Uluslararası Tezlere Ulaşma Stratejiler (ProQuest - Dissertations & Theses), Türk veri tabanları Medline Türk Medline, ISI, Tübitak, Ulakbim Türk tıp dizini, Dergi Park ve Ulusal Makalelere Ulaşma Stratejileri Tübitak destekli projelere ulaşma Makale raporu yazma, Metin İçerisinde ve Kaynakçada Kaynak Gösterimi
9) Web de kaynak tarama uygulaması Dersin genel değerlendirmesi
10) Literatür seçme, seçilen literatürün yeniden okunması ve hızlı okuma tekniği, not alma, literatür bulgularının toplanması kodlanması, literatür yorumlama, kritik etme, derleme için matrix yapma. Bilimsel yazı kritiği, 

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bayık Temel Ayla. (2002). Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç Ve Yöntemleri, Bölüm Adı:(Hemşirelik Disiplini Ve Araştırma) (2002)., Plear, Editör:İnci Erefe, Basım Sayısı:1, Isbn:975-92521-0-4, Türkçe(Bilimsel Kitap)
Bostancı, K., & Yüksel, M. (2005). Araştırma nasıl yapılır, makale nasıl yazılır. Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Derg, 13(3), 298-302.
Erdoğan,S. Nahcivan,N., Esin, M,N. ( 2014)ç Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama Ve Kritik. Nobel Kitabevi.
Hemşirelik Terimleri Sözlüğü. (2015). Hazırlayanlar, Hemşirelik Terimleri Çalışma Grubu- Ankara. Türk Dil Kurumu
Çevrim İçi Bilim Haberciliği Kursu - Ders 5 Bilim nedir?(Gervais Mbarga ve Jean-Marc Fleury) TÜBİTAK.
Diğer Kaynaklar: Bayık Temel Ayla. (2002). Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç Ve Yöntemleri, Bölüm Adı:(Hemşirelik Disiplini Ve Araştırma) (2002)., Plear, Editör:İnci Erefe, Basım Sayısı:1, Isbn:975-92521-0-4, Türkçe(Bilimsel Kitap)
Bostancı, K., & Yüksel, M. (2005). Araştırma nasıl yapılır, makale nasıl yazılır. Türk Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Derg, 13(3), 298-302.
Erdoğan,S. Nahcivan,N., Esin, M,N. ( 2014)ç Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama Ve Kritik. Nobel Kitabevi.
Hemşirelik Terimleri Sözlüğü. (2015). Hazırlayanlar, Hemşirelik Terimleri Çalışma Grubu- Ankara. Türk Dil Kurumu
Çevrim İçi Bilim Haberciliği Kursu - Ders 5 Bilim nedir?(Gervais Mbarga ve Jean-Marc Fleury) TÜBİTAK.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 1
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 3
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 1
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 2
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. 2
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 1
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 2
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 18