Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM207
Course Name: Psikososyal Sorunlar ve Hemşirelik Yaklaşımları I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin ana amacı öğrencilere sağlık sorunu olan bireylere ve ailesine sosyal ve duygusal destek sağlayarak tedaviye uyumlarını arttırma konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.




Dersin İçeriği: Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, psikososyal bakım, hasta bakımında psikososyal hemşirelik,Hastalığa verilen psikososyal yanıt,Hastalığa verilen psikososyal yanıtta anahtar konular (benlik saygısında değişim, beden imajında değişim, güçsüzlük, suçluluk, umutsuzluk, anksiyete, yalnızlık, kayıp),Hastalığa verilen tepkilerle baş etme,Psikososyal beceriler,Hemşirelerin zor hasta davranışlarına tepkileri,Psikososyal hemşirelik bakımında transkültürel yaklaşım ,Hemşirelik bakımında karşılaşılan sorunlar ve hemşirelik yaklaşımı (Anksiyete, öfke, ağrı, beslenme sorunları vb.) ,Hemşirelik bakımında karşılaşılan sorunlar ve hemşirelik yaklaşımı (Cerrahi ve dahili),Manevi distress yaşayan hastaya hemşirelik yaklaşımı,Özel durumların psikososyal yönetimi (tedavi edilemeyen hastalıklar, bulaşıcı hastalıklar, yaşam sonu dönem vb.),Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükler ve hasta ailesine hemşirelik yaklaşımı,Fiziksel ve ruhsal hastalıklarda damgalama,Kriz ve kriz yönetimi, dersin değerlendirmesi; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin tanıtımı, psikososyal bakım, hasta bakımında psikososyal hemşirelik -
2) Hastalığa verilen psikososyal yanıt -
3) Hastalığa verilen psikososyal yanıtta anahtar konular (benlik saygısında değişim, beden imajında değişim, güçsüzlük, suçluluk, umutsuzluk, anksiyete, yalnızlık, kayıp) -
4) Hastalığa verilen tepkilerle baş etme -
5) Psikososyal beceriler -
6) Hemşirelerin zor hasta davranışlarına tepkileri -
7) Psikososyal hemşirelik bakımında transkültürel yaklaşım -
8) Hemşirelik bakımında karşılaşılan sorunlar ve hemşirelik yaklaşımı (Anksiyete, öfke, ağrı, beslenme sorunları vb.) -
9) Hemşirelik bakımında karşılaşılan sorunlar ve hemşirelik yaklaşımı (Cerrahi ve dahili) -
10) Manevi distress yaşayan hastaya hemşirelik yaklaşımı -
11) Özel durumların psikososyal yönetimi (tedavi edilemeyen hastalıklar, bulaşıcı hastalıklar, yaşam sonu dönem vb.) -
12) Hasta ailesinin yaşadıkları güçlükler ve hasta ailesine hemşirelik yaklaşımı -
13) Fiziksel ve ruhsal hastalıklarda damgalama -
14) Kriz ve kriz yönetimi, dersin değerlendirmesi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Kocaman, N. (2008). Tıbbi hastalığa psikososyal tepkiler. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 71: 52-58.
2. Linda, M., Gorman, Sultan, D.F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (F.Öz, M. Demiralp Çev. Ed.), Ankara: Akademisyen Kitabevi.
3. Kocaman, N. (2005). Genel hastane uygulamasında psikososyal bakım ve konsültasyon liyezon psikiyatrisi hemşireliği. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1): 49-54.
4. Kocaman, N. (2008). Hastaların psikososyal tepkilerini etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1): 101-112.
Diğer Kaynaklar: 1. Kocaman, N. (2008). Tıbbi hastalığa psikososyal tepkiler. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 71: 52-58.
2. Linda, M., Gorman, Sultan, D.F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (F.Öz, M. Demiralp Çev. Ed.), Ankara: Akademisyen Kitabevi.
3. Kocaman, N. (2005). Genel hastane uygulamasında psikososyal bakım ve konsültasyon liyezon psikiyatrisi hemşireliği. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1): 49-54.
4. Kocaman, N. (2008). Hastaların psikososyal tepkilerini etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1): 101-112.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 1
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 1
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 1
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme.
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme.
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58