Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM302
Course Name: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelik Esasları
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): Celale Tangül Özcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkelerine uygun olarak; ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında, hasta/birey ve ailelerinin gereksinimlerine yönelik bakım verme becericilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları ,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme,Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale ,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular ; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavramları açıklar.
2) İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder.
3) Ruh sağlığının bozulduğu durumları tanımlar.
4) Ülkemizdeki yaygın ruh sağlığı problemlerini tanımlar.
5) Ruhsal sorunların bireye, aileye ve topluma etkisini tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları -
2) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri -
3) Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme -
4) Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi -
5) Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri -
6) Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları -
6) Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları -
6) Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları -
7) Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları -
8) Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları -
9) Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları -
10) Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları -
11) Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale -
12) Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları -
13) Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri -
14) Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset.
3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc.
4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia.
6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları.
8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara.
Diğer Kaynaklar: 1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset.
3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc.
4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia.
6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları.
8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 2
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 1
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 2
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme.
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 1
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Laboratuvar 14 2 28
Derse Özgü Staj 14 10 140
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 2 4 8
Ödevler 4 6 24
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 356