Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM302 | ||||
Course Name: | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelik Esasları |
||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. NİLGÜL BACAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Celale Tangül Özcan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkelerine uygun olarak; ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında, hasta/birey ve ailelerinin gereksinimlerine yönelik bakım verme becericilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları ,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme,Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale ,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular ; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavramları açıklar. 2) İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder. 3) Ruh sağlığının bozulduğu durumları tanımlar. 4) Ülkemizdeki yaygın ruh sağlığı problemlerini tanımlar. 5) Ruhsal sorunların bireye, aileye ve topluma etkisini tartışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları | - |
2) | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri | - |
3) | Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme | - |
4) | Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi | - |
5) | Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri | - |
6) | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
6) | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
6) | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
7) | Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
8) | Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
9) | Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
10) | Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
11) | Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale | - |
12) | Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları | - |
13) | Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri | - |
14) | Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset. 3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc. 4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia. 6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları. 8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset. 3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc. 4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia. 6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları. 8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 2 |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | 1 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | 1 |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | 1 |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | ||||
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 | ||||
Derse Özgü Staj | 14 | 10 | 140 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 | ||||
Sunum / Seminer | 2 | 4 | 8 | ||||
Ödevler | 4 | 6 | 24 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 356 |