Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM308 | ||||
Course Name: | Hasta Güvenliği | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ANA LUIZA FERREIRA AYDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ana Luiza Ferreira Aydoğdu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Hemşirelik bölümü felsefesi ve ülke gereksinimleri doğrultusunda, öğrencilere tıbbi hataların önlenmesi ve hasta güvenliğinin sağlanmasına ilişkin bilgi, tutum ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Hasta güvenliğine giriş, temel kavramlar, hemşirenin sorumlulukları, ilaç, kan transfüzyonu, iletişim, enfeksiyon, cerrahi hatalarının önlenmesi ve bildirimlerin yapması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıbbi hataları ve nedenlerini irdeler. 2) Tıbbi hataların bildiriminin önemini fark eder. 3) Hasta güvenliği ve hasta güvenliği kültürünün önemini kavrar. 4) Hasta güvenliğinin sağlanmasına ilişkin hemşirenin profesyonel rol ve sorumluluklarını kavrar. 5) Hasta güvenliğinin sağlanmasına yönelik stratejilerin geliştirilmesine katkı sağlar. 6) Cerrahi hataların önlenmesine yönelik stratejiler geliştirebilir. 7) İlaç hataları ve ilaç güvenliği bilgileri doğrultusunda stratejiler geliştirebilir. 8) SBAR Tekniği ile hataların önlenmesine yönelik stratejiler geliştirebilir. 9) Kan ve kan transfüzyon hatalarının önlenmesine yönelik stratejiler geliştirebilir. 10) Hasta güvenliğinde olay bildirimlerini uygulayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hasta Güvenliğine Giriş. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
2) | Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar ve Kapsam. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
3) | Hasta Güvenliğine Hukuki Bakış ve Sorumluluklar | Blackboard'a yüklü ders notları. |
4) | İlaç Hatalarının Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
5) | Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyon Hatalarının Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
6) | Enfeksiyon Hatalarının Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
7) | Cerrahi Hataların Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
8) | Düşmelerin Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
9) | Bebek/Çocuk Kaçırma ve Bebeklerin Yanlış Aileye Verilmelerin Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
10) | Kısıtlamalara Bağlı Ciddi Yaralanma ve Ölümlerin Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
11) | İntiharların Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
12) | Tedavilerin Geciktirilmesi/Ertelenmesine Bağlı Hataların Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
13) | SBARR Tekniği ile Hataların Önlenmesi. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
14) | Hasta Güvenliğinde Olay Bildirimleri ve Analiz Teknikleri. | Blackboard'a yüklü ders notları. |
Ders Notları / Kitaplar: | Blackboard sistemine PDF formatında ders notları yüklüdür. The lecture notes are uploaded in PDF format to the Blackboard system. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Alcan Z, Tekin DE, Civil SÖ. Hasta Güvenliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitapevleri, 2012. 2. Atabek Aştı T, Karadağ A. (Ed). Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. İstanbul, Akademi, 2012. 3. Ay FA (Ed). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti, 2011. 4. Baykal ÜT, Türkmen EE. (Ed). Hemşirelikte Yönetim. 1. Baskı. İstanbul, Akademi, 2022. 5. Öztürk H, Kahraman İ. (Ed). Hemşirelik Öğrencileri İçin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliği Rehberi. 1. Baskı, İstanbul, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2016. 6. Polat O. Tıbbi Uygulama Hataları. 2. Baskı, Ankara, Seçkin, 2015. 7. Sur H, Palteki T. (Ed). Hastane Yönetimi. 1. Baskı. İstanbul, Nobel, 2013. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 2 |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | 2 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | 2 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 3 |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | 2 |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | 1 |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | 2 |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | 3 |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. | 2 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 72 |