Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM401 | ||||
Course Name: | Halk Sağlığı Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelik Esasları |
||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. NİLGÜL BACAK | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilerin Halk Sağlığı Hemşireliği alanını anlamalarına ve uzmanlaşmalarına yardımcı olmak ve toplum sağlığı alanlarında öğrencilerin hemşirelik girişimlerini ve becerilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Ders içeriği, sağlığın korunması ve geliştirilmesi, nüfus ve sağlık, halk sağlığı kavramı ve tarihsel gelişimi, Türkiye'de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, halk sağlığı hemşireliğinin tanımı, rol ve sorumlulukları, toplum tanıları, sağlığı etkileyen faktörler, sağlık koruma ve geliştirme, erken teşhis ve tarama, okul sağlık hizmetlerinde sağlık hemşiresinin toplumsal rolü, ev ziyaretleri, amaç ve önemi, sağlık eğitimi ve danışmanlığı, sağlıklı çocuk ve ergen izlemi, 15-49 yaş kadın ve gebe izlemi, kazalar ve önemi, yaşlı ve kronik hastalıkların izlenmesi, iş sağlığı hemşireliği, iş sağlığı ve güvenliği, bulaşıcı hastalık kontrolü ve bağışıklama konularından oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Halk sağlığı hemşireliğinin temel felsefesini bilir. 2) Halk sağlığı hemşiresinin hizmet verdiği alanların farkında olur. 3) Çevre sağlığı hizmetlerinde halk sağlığı hemşiresinin sorumluluğunu anlar. 4) Okul sağlığı hizmetlerinde halk sağlığı hemşiresinin sorumluluğunu anlar. 5) Halk sağlığı hemşiresinin sağlık eğitimindeki sorumluluğunu anlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, Amaç ve Beklentilerin Paylaşılması, Klinik Uygulamaya İlişkin Bilgilerin Paylaşılması Halk Sağlığı Kavramı ve Tarihsel Gelişimi Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Organizasyonu Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tanımı, Rolleri ve Sorumlulukları Topluluk Teşhisi | - |
2) | Sağlığı Etkileyen Faktörler, Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi | - |
3) | Okul Sağlığı Hizmetlerinde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | - |
4) | Ev Ziyaretleri, Amaç ve Önemi | - |
5) | Sağlık Eğitimi ve Danışmanlığı | - |
6) | Sağlıklı Çocuk ve Ergen Takibi | - |
7) | 15-49 Yaş Kadın ve Gebe Takibi | - |
8) | Yaşlı ve Kronik Hastalığı Olan Bireylerin, Kazaların Takibi ve Önemi | - |
9) | İş Sağlığı Hemşireliği İş Sağlığı ve Güvenliği | - |
10) | Bulaşıcı Hastalık Kontrolü ve Bağışıklama | - |
11) | Grup Sunumları Evde Bakım Hizmetleri İşsizlik, Evsizlik | - |
12) | Grup Sunumları Fiziksel Çevre Transkültürel Hemşirelik | - |
13) | Grup Sunumları Afetlerde Sağlık Hizmetleri Salgın Hastalıklar ve Kontrol | - |
14) | Genel Tekrar | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Allender , J., Rector, C., Rector, C., & Warner, K. (2021). Toplum ve halk sağlığı hemşireliği: Halkın sağlığını geliştirmek. Lippincott Williams & Wilkins. Erkin , Ö., Kalkım , A., Göl , İ. (Ed.) (2021). Halk Sağlık Hemşireliği. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Nies, MA ve McEwen, M. (2014). Toplum/halk sağlığı hemşireliği-E-kitap: toplumların sağlığını teşvik etmek. Elsevier Sağlık Bilimleri. Kökçü, AT (2014). Türkiye'de Cumhuriyet dönemi sağlık politikaları. |
Diğer Kaynaklar: | Allender , J., Rector, C., Rector, C., & Warner, K. (2021). Toplum ve halk sağlığı hemşireliği: Halkın sağlığını geliştirmek. Lippincott Williams & Wilkins. Erkin , Ö., Kalkım , A., Göl , İ. (Ed.) (2021). Halk Sağlık Hemşireliği. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Nies, MA ve McEwen, M. (2014). Toplum/halk sağlığı hemşireliği-E-kitap: toplumların sağlığını teşvik etmek. Elsevier Sağlık Bilimleri. Kökçü, AT (2014). Türkiye'de Cumhuriyet dönemi sağlık politikaları. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 3 |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | 1 |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
Alan Çalışması | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | ||||
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 | ||||
Uygulama | 14 | 8 | 112 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 | ||||
Sunum / Seminer | 2 | 5 | 10 | ||||
Ödevler | 2 | 10 | 20 | ||||
Küçük Sınavlar | 3 | 6 | 18 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 346 |