Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM403
Course Name: Hemşirelikte Yönetim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelik Esasları
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ANA LUIZA FERREIRA AYDOĞDU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ana Luiza Ferreira Aydoğdu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Hemşirelik bölümü felsefesi ve ülke gereksinimleri doğrultusunda, hemşirelik profesyonellerine yönetim prensiplerini ve becerilerini öğreterek sağlık hizmetlerinde bakım sürecinde liderlik rollerini etkili bir şekilde yerine getirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, bu ders hemşirelerin sağlık kurumlarında yönetim pozisyonlarında çalışabilecekleri veya liderlik rolleri üstlenebilecekleri bilgi ve yetkinlikleri geliştirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Hemşirelik hizmetleri yönetimi ve organizasyonu ile ilgili temel kavramları, teorileri, bilgi ve becerileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yönetim kuramlarının genel özelliklerini açıklar.
2) Yönetim sürecine ilişkin kavramları tanımlar.
3) Yönetim sürecinin aşamalarını sıralar
4) Çatışma ile ilgili kavramları tartışır.
5) Önderlik ve izleyenlik kavramlarını tanımlar
6) Sorun çözme sürecini açıklar.
7) Değişim ve değişim yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
8) Kalite yönetimiyle ilgili kavramları tanımlar.
9) İş analizi ve iş tanımlarının hemşire insan kaynağı yönetimindeki yerini tanımlar.
10) Hemşirelikte eğitim ve geliştirme basamaklarını açıklar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yönetim Kavram ve Kuramları. Blackboard'a yüklü ders notları.
2) Yönetim Süreci ve Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetimi. Blackboard'a yüklü ders notları.
3) Çatışma Yönetimi. Blackboard'a yüklü ders notları.
4) Önderlik (Güç, Otorite ve Etkileme). Blackboard'a yüklü ders notları.
5) Sorun Çözme ve Karar Verme. Blackboard'a yüklü ders notları.
6) Değişim Yönetimi. Blackboard'a yüklü ders notları.
7) Kalite Yönetimi. Blackboard'a yüklü ders notları.
8) İnsan Kaynakları Yönetimi Blackboard'a yüklü ders notları.
9) Hemşire İnsan Gücünün Planlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
10) Hemşirelik Bakım Sunum Yöntemleri. Blackboard'a yüklü ders notları.
11) Hemşirelerin Eğitimi ve Kariyer Gelişimi Blackboard'a yüklü ders notları.
12) Başarım Değerlendirme. Blackboard'a yüklü ders notları.
13) Takım Çalışması. Blackboard'a yüklü ders notları.
14) Güdüleme ve İş Doyumu. Blackboard'a yüklü ders notları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Blackboard sistemine PDF formatında ders notları yüklüdür.
The lecture notes are uploaded in PDF format to the Blackboard system.
Diğer Kaynaklar: Baykal, Ü.T. & Türkmen, E. E. (Eds.). (2014. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Baykal, Ü.T. & Türkmen, E. E. (Eds.). (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Koçel, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı. Beta, İstanbul.
Sadullah, Ö. et al. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi. 7. Baskı. Beta, İstanbul.
Ülgen, H. & Mirze, S. K. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim. 6. Baskı. Beta, İstanbul.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 2
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 2
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 3
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 3
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. 2
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 2
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 3
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 7 % 10
Ödev 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 7 8 56
Uygulama 7 8 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 7 4 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 7 2 14
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 226