Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM102
Course Name: Mimari Tasarım I (Stüdyo)
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NUR ESİN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nur ESİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimari araştırma ve tasarım becerilerini geliştirme, proje geliştirme, sunum ve ifade becerileri kazanma, özeleştiri ve öz değerlendirme yapabilme
Dersin İçeriği: Mimari Tasarım I Stüdyosu, öğrenenlerin tasarım konularında ve insan-çevre ilişkileri konularında ön deneyimler kazanmalarını hedefler. Amacı öğreneni güncel tasarım ilkeleriyle ve mimari kavramlarla temel düzeyde tanıştırmaktır. İlerleyen tasarlama projeleri için bir altlık oluşturulması hedeflenir. Çevre koşullarının belirleyici olmaması istenir ve başlangıç aşamasında yönlenme, güneş gölge çalışmaları çeşitli eğimlerde denemeler, form denemeleri için öğrenen teşvik edilir. İnsan-doğal çevre ilişkileri irdelenir. Temel insan ihtiyaçları irdelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tasarım araştırması yapabilme, bilgi toplama ve yorumlama
2) Ortak çalışabilme, tartışabilme; bilgi paylaşma
3) Temel kavramlar çerçevesinde bir tasarım ana fikri oluşturma, tasarım senaryosu kurgulama, tasarım programı geliştirme, tasarım ön kararlarını oluşturma
4) Mekân kullanımı ve organizasyonu, çatı çözümü ve kat yükseklikleri ile ilgili boyutsal kararları verme; Plan ve Kesit düzleminde mekânları yerleştirme
5) Taşıyıcı sistem seçenekleri hakkında ön bilgilenme ve öneri geliştirme
6) Tasarımı maketle, çizimle ve sunumla ifade yeteneklerini geliştirme
7) Öz eleştiri ve öz değerlendirme becerisini geliştirme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ: Proje stüdyosunun işleyişi ve proje konusu hakkında bilgilendirme Araştırma konularının açıklanması ve öğrenenlere dağıtımı Yok
2) Araştırma konularının sunumu ve tartışılması (Yönlenme/gün ışığı /güneş enerjisi/ pasif iklimlendir/doğal havalandırma konuları) Yok
3) Araştırma konularının sunumu ve tartışılması (Geri dönüşüm/doğal yalıtım/ suyun geri dönüşümü/ ev tarımı/doğal afetlere dayanım konuları) Yok
4) Kullanım senaryosu oluşturma ve Ön Program geliştirme çalışmaları Yok
5) Ön program geliştirme ve üçüncü boyutta programı yerleştirme /plan ve kesitte eskizlerle çalışma Yok
6) Ön projelerin geliştirilmesi, eskizler ve model çalışmalarına başlama Yok
7) Ön projelerin geliştirilmesi, eskizler ve model çalışmaları Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Projenin geliştirilmesi, çözüm seçenekleri üretme, tartışmalar Yok
10) Projenin geliştirilmesi, eskizler, çözüm önerilerinden biri üzerinde çalışma Yok
10) Projenin geliştirilmesi, eskizler, çözüm önerilerinden biri üzerinde çalışma Yok
11) Projenin geliştirilmesi, çözüm önerisinin araştırma konuları açısından değerlendirilmesi Yok
12) Projenin geliştirilmesi, eskizler, ölçekli model ve çizimler Yok
13) Projenin geliştirilmesi, eskizler, ölçekli model ve çizimler Yok
14) Projenin geliştirilmesi, eskizler, ölçekli model ve çizimler Yok
15) Eksik çalışmaların tamamlanması Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tasarım kaynakları çok yaygın ve çeşitlidir bu nedenle araştırma konuları doğrultusunda öğrenenler tarafından önerilen/yararlanılan kaynaklar öğretim üyeleri tarafından kontrol edilerek değerlendirilecektir.
Diğer Kaynaklar: Design resources are very common and diverse, therefore the resources suggested/used by the learners in line with the research topics will be checked and evaluated by the faculty members.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi 2
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 1
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 1
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 1
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Ara Juri 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 112
Uygulama 8 32
Proje 9 36
Ödevler 9 36
Ara Juri 1 8
Final 1 8
Toplam İş Yükü 232