Dersin Amacı: |
Yapı Malzemeleri, Mimarlık'taki malzemeler hakkında bu malzemelerin profesyonel yaşamda nasıl uygulanacağı / sonuçlandırılacağı konusunda bir bilinç yaratan bir derstir. Bu derste öğrencilere farklı tür malzemelerin özellikleri, bu malzemelerin bileşimi, malzeme panosu hazırlama, çizimlerle iletişim ve malzeme uygulamaları vb. gibi gerekli mesleki altyapıyı kazandırmaktır. Bu dersin amacı; öğrencilere; malzemelere göre karar verme veya herhangi bir mekansal organizasyonun yönetiminde liderlik gibi tasarım veya uygulama rolleri sırasında mesleki yaşamdaki sorumluluklarını öğretmektir.
|
Dersin İçeriği: |
Mimarlıkta bina-malzeme-tasarım ilişkisinin önemi bağlamında dersin içeriği üç temel yaklaşımla ele alınmaktadır: (i) bir bina malzemesinin tanınmasında gerekli olan mekanik, fiziksel, teknolojik özeliklerin tanıtılması, (ii) malzeme bilimi esasına göre sınıflandırılan malzemelerin aralarındaki temel farklılıkların vurgulanarak her grupta yer alan malzemelerin tanıtılması (Seramikler: taş,
bağlayıcılar, beton, cam ve pişmiş toprak; Polimerler: ahşap ve plastik; Metaller: demirli ve demirsiz), (iii) bina elemanlarının gerektirdiği temel performans kriterlerine bağlı olarak yapıda kullanılan işlevsel malzemelerin (yangın, akustik, ısı ve su yalıtımı) tanıtılması. |
Ders Notları / Kitaplar: |
Şimşek, O., Yapı Malzemesi I – II, Beta Basım Yayım, Ankara, 2003.
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yay., İstanbul, 2000.Türkçü, Ç. Yapım: İlkeler, Malzemeler, Yöntemler, Çözümler.
|
Diğer Kaynaklar: |
Şimşek, O., Yapı Malzemesi I – II, Beta Basım Yayım, Ankara, 2003.
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yay., İstanbul, 2000.Türkçü, Ç. Yapım: İlkeler, Malzemeler, Yöntemler, Çözümler.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi |
|
2) |
Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi |
|
3) |
Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak |
1 |
4) |
Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak |
1 |
5) |
Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek |
3 |
6) |
Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi |
|
7) |
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak |
|
8) |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama |
3 |
9) |
Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak |
|