Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM106
Course Name: Mimarlık Tarihi I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MURAT POLAT
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Murat POLAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tarih öncesinden ilk çağın bitişine kadar dünya mimarlığının değişim süreci
Dersin İçeriği: Tarih öncesi, Mısır, Mezopotamya, Minos, Miken, Hitit, Etrüsk, Pers, Sasani, Yunan, Roma, Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarlıkları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihi ve kültürel girdileri bağlamında mimarlık ile politika, ekonomi ve felsefe ilişkilerinin bilincine varmak
2) Tarih Öncesi Dönem mimarlığı hakkında bilgi edinme
3) İlk Çağ Uygarlıkları (Mısır, Mezopotamya, Pers, Sasani) hakkında bilgi edinme
4) Eski Çağ Mimarlıkları hakkında bilgi edinme
5) İlk Çağ Anadolu Konut Mimarlığı hakkında bilgi edinme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarih öncesi dönem mimarlığı Yok
2) Mezopotamya mimarlığı Yok
3) Mısır mimarlığı Yok
4) Anadolu’daki ilk yerleşimler ve Hitit Mimarlığı Yok
5) Frig, Urartu, Lidya, Likya Mimarlıkları Yok
6) Minos ve Miken Mimarlığı Yok
7) Antik Yunan Mimarlığı 1 Yok
8) Vize Haftası Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Antik Yunan Mimarlığı 2 Yok
10) Pers ve Sasani Mimarlığı Yok
11) Etrüsk ve Roma Mimarlığı Yok
12) Roma Mimarlığı Yok
13) Yarıyıl Ödevi Bilgilendirmesi - Konu Tekrarı Yok
14) İlk Hristiyan Mimarlığı Yok
15) Final Haftası Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000.
Ünsal, Behçet, Mimarlık Tarihi I, İYTO Yayınları, Sayı 53, İstanbul, 1967.
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975
Kuban, D., Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, YKY Yayınları
Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000. Ünsal, Behçet, Mimarlık Tarihi I, İYTO Yayınları,
Sayı 53, İstanbul, 1967. Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975 Kuban, D., Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının
Anahatları, YKY Yayınları
Diğer Kaynaklar: Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000.
Ünsal, Behçet, Mimarlık Tarihi I, İYTO Yayınları, Sayı 53, İstanbul, 1967.
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975
Kuban, D., Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, YKY Yayınları
Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000. Ünsal, Behçet, Mimarlık Tarihi I, İYTO Yayınları,
Sayı 53, İstanbul, 1967. Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975 Kuban, D., Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının
Anahatları, YKY Yayınları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi 1
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak 3
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 1
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 25
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sunum / Seminer 5 10
Ödevler 5 10
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 50