Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM201 | ||||
Course Name: | Mimari Tasarım II (Stüdyo) | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HANDAN AŞ CEMREK | ||||
Dersi Veren(ler): | Handan Aş Çemrek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dönemin proje konusu, şehrin gelişen ve değişen kurgusunda, özellikle İstanbul'da, kullanıcıların günlük yaşamlarını kolaylaştırmayı hedefleyen bir yaklaşımı temsil ediyor. Kentler küreselleşmenin etkisi altındayken, mekânlar eski ve yeni arasında giderek değişiyor. Bu değişim, özellikle İstanbul gibi büyük bir kentin iki yakasını etkiliyor ve bu değişim eski ve yeni arasında bir dönüşüm olarak kendini gösteriyor. Ancak, bu dönüşümün hızlılığı ve baskınlığı yerleşimleri olumsuz etkiliyor. İş ve alışveriş merkezleri, mevcut dokuyu bozuyor ve geleneksel mahalle ve semt kavramlarını silip süpürüyor. Bu nedenle, bu dönemdeki projemizin amacı, bozulan ve yozlaşan mekânlara merkez oluşturarak, kent sakinlerinin günlük yaşamını kolaylaştırmak ve bir çözüm sunmaktır. Bu bağlamda, projemiz, bir sanat okulu ve yönetim biriminden oluşan bir Kültür ve Sanat Merkezi'ni tasarlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Projemiz, mekânın sosyal dokusunu ve kullanıcıların yaşam kalitesini artırmayı amaçlamaktadır. Sanattan mekâna ilham alarak, tasarım ve mimari soyutlama unsurlarını kullanarak, projelerin en küçük anlamlı parçalarına kadar inerek, okunabilir ve işlevsel mekânlar yaratmayı hedefliyoruz. Öğrenciler, bu dönem boyunca bu kavramları öğrenerek, kendi projelerini geliştirme fırsatına sahip olacaklar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimari soyutlama becerilerini kavrama 2) Arazi keşfi, Yapı arazi oturumu deneyimi, Arazi maketi detayları, Vaziyet Planı 3) Bubble diagram / Storyboard /Ön tasarım esasları 4) Mekânsal organizasyon hiyerarşisi 5) Komplex yapı plan çözümleri, Avan proje detayları 6) 3D Model / Proje sunum teknikleri kabiliyeti edinme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve Proje Konusunun açıklanması. Soru-Cevap | Yok |
2) | Kandinsky Eser Seçimi – Proje Yer Seçimi | Yok |
3) | Proje ihtiyaç programlarının hazırlanması | Yok |
4) | Komşu Yapı Stoğu / Kullanıcı karakteri | Yok |
5) | Arazi maketi hazırlanması | Yok |
6) | Arazi maketi hazırlanması | Yok |
7) | Ön Tashih Teslimi | Yok |
7) | Ön Tashih Teslimi | Yok |
8) | Ara Jüri Haftası | Yok |
9) | Vize Argümanlarının Dijital Teslimi – Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tahsisleri | Yok |
10) | Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tashihleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı | Yok |
11) | Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tashihleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı | Yok |
12) | Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tashihleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı | Yok |
13) | Ön Tahsis Teslimi: Proje Tasarım Kararları – Arazi Yerleşim Kararları | Yok |
14) | Ön Tahsis Teslimi: Proje Tasarım Kararları – Arazi Yerleşim Kararları | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Point and Line to Plane By Wassily Kandinsky • ÇİÇEK, Ç., & KAYA, L. G. (2016). Soyut Resim Sanatının Mekânsal Tasarımına Aktarılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(Özel (Special) 1), 9-17. • BULDUKLU, E., & BULDUKLU, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 34-44. • BİÇER, Ü., & ERDİNÇ, S. Y. YAPI/TASARIM BULUŞMALARI. • ÖZCÜ, A. E., & ATANUR, G. (2020). KOVID-19 PANDEMİSİNİN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: KAMUSAL ALAN ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 16(2), 237- 250. • EKSPRESYONİZM’DE KANDİNSKY, V. M. R. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences. • HASGÜL, E., & BİRER, E. (2022). Mekânda Bauhaus Etkisi: Kamusal Alanda Görünürlüğün Mekânsal İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 73-87. • T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Anakara (2011), İnşaat Teknolojisi, Maket İskeleti Oluşturma. • KARAYILANOĞLU, G. (2020). Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. İdealkent, 11(31), 1909-1932. • Özkul, B. N. (2019). Kent ve İç Mimarlık Kesişiminde ‘Kentsel İç Mekân’. Yakın Doğu Üniversitesi Yakın Mimarlık Dergisi, 3(1), 1-17. • Kuter, N., & Çakmak, M. (2017). KAMUSAL DIŞ MEKÂNLARDA ENGELLİLER İÇİN TASARIM: ANKARA, SEĞMENLER PARKI ÖRNEĞİ. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2), 93-110. • ÇİFTCİ, S. K., & KAYHAN TUNALI, S. (2021). EVRENSEL TASARIM KAPSAMINDA KAMUSAL İÇ MEKÂNLARDA BİÇİMLENME. Journal Of International Social Research, 14(77). • İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması Şartname Eki Sözlük • Demirkan, H. (2015). Mekânlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. Dosya, 36(3), 1-4. • Mamatoğlu, N. (2015). Mekanlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, dosya, 36. • Belir, Ö. (2009). Mimari erişilebilirlik kılavuzu. Özürlüler Vakfı, 15, 2017. • DEMİREL, F., & İLİSULU, S. G. (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi Projesi ve Akustik Konfor Analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28. |
Diğer Kaynaklar: | Point and Line to Plane By Wassily Kandinsky • ÇİÇEK, Ç., & KAYA, L. G. (2016). Soyut Resim Sanatının Mekânsal Tasarımına Aktarılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(Özel (Special) 1), 9-17. • BULDUKLU, E., & BULDUKLU, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 34-44. • BİÇER, Ü., & ERDİNÇ, S. Y. YAPI/TASARIM BULUŞMALARI. • ÖZCÜ, A. E., & ATANUR, G. (2020). KOVID-19 PANDEMİSİNİN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: KAMUSAL ALAN ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 16(2), 237- 250. • EKSPRESYONİZM’DE KANDİNSKY, V. M. R. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences. • HASGÜL, E., & BİRER, E. (2022). Mekânda Bauhaus Etkisi: Kamusal Alanda Görünürlüğün Mekânsal İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 73-87. • T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Anakara (2011), İnşaat Teknolojisi, Maket İskeleti Oluşturma. • KARAYILANOĞLU, G. (2020). Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. İdealkent, 11(31), 1909-1932. • Özkul, B. N. (2019). Kent ve İç Mimarlık Kesişiminde ‘Kentsel İç Mekân’. Yakın Doğu Üniversitesi Yakın Mimarlık Dergisi, 3(1), 1-17. • Kuter, N., & Çakmak, M. (2017). KAMUSAL DIŞ MEKÂNLARDA ENGELLİLER İÇİN TASARIM: ANKARA, SEĞMENLER PARKI ÖRNEĞİ. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2), 93-110. • ÇİFTCİ, S. K., & KAYHAN TUNALI, S. (2021). EVRENSEL TASARIM KAPSAMINDA KAMUSAL İÇ MEKÂNLARDA BİÇİMLENME. Journal Of International Social Research, 14(77). • İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması Şartname Eki Sözlük • Demirkan, H. (2015). Mekânlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. Dosya, 36(3), 1-4. • Mamatoğlu, N. (2015). Mekanlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, dosya, 36. • Belir, Ö. (2009). Mimari erişilebilirlik kılavuzu. Özürlüler Vakfı, 15, 2017. • DEMİREL, F., & İLİSULU, S. G. (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi Projesi ve Akustik Konfor Analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi | 2 |
2) | Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi | 1 |
3) | Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak | 1 |
4) | Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak | |
5) | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek | 1 |
6) | Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi | 3 |
7) | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak | 1 |
8) | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama | 1 |
9) | Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak |
Ders | |
Proje Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum | |
Uzman / Jüri Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 40 |
Ara Juri | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 104 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 112 |
Juri | 1 | 8 |
Final | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü | 232 |