Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM201
Course Name: Mimari Tasarım II (Stüdyo)
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HANDAN AŞ CEMREK
Dersi Veren(ler): Handan Aş Çemrek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dönemin proje konusu, şehrin gelişen ve değişen kurgusunda, özellikle İstanbul'da, kullanıcıların
günlük yaşamlarını kolaylaştırmayı hedefleyen bir yaklaşımı temsil ediyor. Kentler küreselleşmenin
etkisi altındayken, mekânlar eski ve yeni arasında giderek değişiyor. Bu değişim, özellikle İstanbul gibi
büyük bir kentin iki yakasını etkiliyor ve bu değişim eski ve yeni arasında bir dönüşüm olarak kendini
gösteriyor. Ancak, bu dönüşümün hızlılığı ve baskınlığı yerleşimleri olumsuz etkiliyor. İş ve alışveriş
merkezleri, mevcut dokuyu bozuyor ve geleneksel mahalle ve semt kavramlarını silip süpürüyor. Bu
nedenle, bu dönemdeki projemizin amacı, bozulan ve yozlaşan mekânlara merkez oluşturarak, kent
sakinlerinin günlük yaşamını kolaylaştırmak ve bir çözüm sunmaktır. Bu bağlamda, projemiz, bir sanat
okulu ve yönetim biriminden oluşan bir Kültür ve Sanat Merkezi'ni tasarlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Projemiz, mekânın sosyal dokusunu ve kullanıcıların yaşam kalitesini artırmayı amaçlamaktadır.
Sanattan mekâna ilham alarak, tasarım ve mimari soyutlama unsurlarını kullanarak, projelerin en
küçük anlamlı parçalarına kadar inerek, okunabilir ve işlevsel mekânlar yaratmayı hedefliyoruz.
Öğrenciler, bu dönem boyunca bu kavramları öğrenerek, kendi projelerini geliştirme fırsatına sahip
olacaklar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimari soyutlama becerilerini kavrama
2) Arazi keşfi, Yapı arazi oturumu deneyimi, Arazi maketi detayları, Vaziyet Planı
3) Bubble diagram / Storyboard /Ön tasarım esasları
4) Mekânsal organizasyon hiyerarşisi
5) Komplex yapı plan çözümleri, Avan proje detayları
6) 3D Model / Proje sunum teknikleri kabiliyeti edinme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Proje Konusunun açıklanması. Soru-Cevap Yok
2) Kandinsky Eser Seçimi – Proje Yer Seçimi Yok
3) Proje ihtiyaç programlarının hazırlanması Yok
4) Komşu Yapı Stoğu / Kullanıcı karakteri Yok
5) Arazi maketi hazırlanması Yok
6) Arazi maketi hazırlanması Yok
7) Ön Tashih Teslimi Yok
7) Ön Tashih Teslimi Yok
8) Ara Jüri Haftası Yok
9) Vize Argümanlarının Dijital Teslimi – Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tahsisleri Yok
10) Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tashihleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı Yok
11) Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tashihleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı Yok
12) Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tashihleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı Yok
13) Ön Tahsis Teslimi: Proje Tasarım Kararları – Arazi Yerleşim Kararları Yok
14) Ön Tahsis Teslimi: Proje Tasarım Kararları – Arazi Yerleşim Kararları Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Point and Line to Plane By Wassily Kandinsky
• ÇİÇEK, Ç., & KAYA, L. G. (2016). Soyut Resim Sanatının Mekânsal Tasarımına Aktarılması. Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(Özel (Special) 1), 9-17.
• BULDUKLU, E., & BULDUKLU, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM
SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları
Dergisi, 2(2), 34-44.
• BİÇER, Ü., & ERDİNÇ, S. Y. YAPI/TASARIM BULUŞMALARI.
• ÖZCÜ, A. E., & ATANUR, G. (2020). KOVID-19 PANDEMİSİNİN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: KAMUSAL
ALAN ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 16(2), 237-
250.
• EKSPRESYONİZM’DE KANDİNSKY, V. M. R. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences.
• HASGÜL, E., & BİRER, E. (2022). Mekânda Bauhaus Etkisi: Kamusal Alanda Görünürlüğün
Mekânsal İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 73-87.
• T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Anakara (2011), İnşaat Teknolojisi, Maket İskeleti Oluşturma.
• KARAYILANOĞLU, G. (2020). Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç
Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. İdealkent, 11(31), 1909-1932.
• Özkul, B. N. (2019). Kent ve İç Mimarlık Kesişiminde ‘Kentsel İç Mekân’. Yakın Doğu Üniversitesi
Yakın Mimarlık Dergisi, 3(1), 1-17.
• Kuter, N., & Çakmak, M. (2017). KAMUSAL DIŞ MEKÂNLARDA ENGELLİLER İÇİN TASARIM:
ANKARA, SEĞMENLER PARKI ÖRNEĞİ. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2), 93-110.
• ÇİFTCİ, S. K., & KAYHAN TUNALI, S. (2021). EVRENSEL TASARIM KAPSAMINDA KAMUSAL İÇ
MEKÂNLARDA BİÇİMLENME. Journal Of International Social Research, 14(77).
• İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması
Şartname Eki Sözlük
• Demirkan, H. (2015). Mekânlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. Dosya, 36(3), 1-4.
• Mamatoğlu, N. (2015). Mekanlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. TMMOB
Mimarlar Odası Ankara Şubesi, dosya, 36.
• Belir, Ö. (2009). Mimari erişilebilirlik kılavuzu. Özürlüler Vakfı, 15, 2017.
• DEMİREL, F., & İLİSULU, S. G. (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi Projesi ve
Akustik Konfor Analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28.
Diğer Kaynaklar: Point and Line to Plane By Wassily Kandinsky
• ÇİÇEK, Ç., & KAYA, L. G. (2016). Soyut Resim Sanatının Mekânsal Tasarımına Aktarılması. Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(Özel (Special) 1), 9-17.
• BULDUKLU, E., & BULDUKLU, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM
SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları
Dergisi, 2(2), 34-44.
• BİÇER, Ü., & ERDİNÇ, S. Y. YAPI/TASARIM BULUŞMALARI.
• ÖZCÜ, A. E., & ATANUR, G. (2020). KOVID-19 PANDEMİSİNİN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: KAMUSAL
ALAN ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 16(2), 237-
250.
• EKSPRESYONİZM’DE KANDİNSKY, V. M. R. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences.
• HASGÜL, E., & BİRER, E. (2022). Mekânda Bauhaus Etkisi: Kamusal Alanda Görünürlüğün
Mekânsal İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 73-87.
• T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Anakara (2011), İnşaat Teknolojisi, Maket İskeleti Oluşturma.
• KARAYILANOĞLU, G. (2020). Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç
Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. İdealkent, 11(31), 1909-1932.
• Özkul, B. N. (2019). Kent ve İç Mimarlık Kesişiminde ‘Kentsel İç Mekân’. Yakın Doğu Üniversitesi
Yakın Mimarlık Dergisi, 3(1), 1-17.
• Kuter, N., & Çakmak, M. (2017). KAMUSAL DIŞ MEKÂNLARDA ENGELLİLER İÇİN TASARIM:
ANKARA, SEĞMENLER PARKI ÖRNEĞİ. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2), 93-110.
• ÇİFTCİ, S. K., & KAYHAN TUNALI, S. (2021). EVRENSEL TASARIM KAPSAMINDA KAMUSAL İÇ
MEKÂNLARDA BİÇİMLENME. Journal Of International Social Research, 14(77).
• İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması
Şartname Eki Sözlük
• Demirkan, H. (2015). Mekânlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. Dosya, 36(3), 1-4.
• Mamatoğlu, N. (2015). Mekanlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. TMMOB
Mimarlar Odası Ankara Şubesi, dosya, 36.
• Belir, Ö. (2009). Mimari erişilebilirlik kılavuzu. Özürlüler Vakfı, 15, 2017.
• DEMİREL, F., & İLİSULU, S. G. (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi Projesi ve
Akustik Konfor Analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi 2
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 1
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 1
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 3
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak 1
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 1
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Ara Juri 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 104
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 112
Juri 1 8
Final 1 8
Toplam İş Yükü 232