Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM202
Course Name: Mimari Tasarım III (Stüdyo)
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HANDAN AŞ CEMREK
Dersi Veren(ler): Handan Aş Çemrek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dönemin proje konusu, şehrin gelişen ve değişen kurgusunda, özellikle İstanbul'da, kullanıcıların
günlük yaşamlarını kolaylaştırmayı hedefleyen bir yaklaşımı temsil ediyor. İçinde bulunduğumuz
yüzyılda değişen konfor algısı ve teknolojik gelişmeler ile bütünleşik bir yaşam tarzı, fiziksel mekân
tasarımlarını da etkilemektedir. Bu değişim süreci öğrenci yurtlarının asıl kullanıcıları olan öğrencilerin
beklenti ve taleplerine de yansımaktadır. Öğrenci yurtları salt barınma ve çalışma alanlarının
karşılandığı bir yer olmaktan öte öğrencilerin sosyalleşmesine katkı sağlayan yeni bir rol
üstlenmektedir. Bu dönemin proje kapsamı öğrenci yurdu mimari proje tasarım süreci ve mekânsal
talep ve beklentilerinin tanımlanmasıdır. Özellikle son yıllarda ülkemizde artan üniversite sayısı, lisans
ve lisansüstü düzeydeki öğrencilerin barınma problemlerinin artmasına yol açmıştır. Bu kapsamda
kamu veya özel sektör eliyle öğrenci yurdu projeleri yapılmaktadır. Bu çalışmanın başlıca amacı, bir
üniversite kampüsünde planlanan öğrenci yurt binası için temel özelliklerin tespit edilmesi ve elde
edilen bina tasarım sürecinde elde edilen deneyimlerin paylaşılmasıdır. Bu aynı zamanda bir süreç
tasarımını kapsar. Proje sürecinde ön araştırmalarda öğrenci yurt kompleksi tasarımında kullanıcı
katılımını sürece dâhil eden bir mimari tasarım süreci ve bu süreç sonunda ortaya çıkan mekân
organizasyonu tanımlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler tasarım kararlarını ve ihtiyaç programını oluştururken yaptıkları anket çalışmasından
faydalanmışlardır. Araştırmada elde edilen bulgular, içinde bulunduğumuz yüzyılda değişen yaşama,
çalışma alanlarının yanı sıra sosyal aktivite ve rekreasyon alanları beklentilerinin önem kazandığını
göstermektedir. Bununla birlikte gelişen teknolojik ilişkiler bağlamında yurt binalarından yeni
beklentiler oluştuğu görülmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular bir taraftan mimari
tasarım sürecine ilişkin yenilikçi bir yaklaşım geliştirirken diğer taraftan ülkemizde kamu, özel ve
kamu-özel sektör ortaklığı çerçevesinde yeni yapılacak öğrenci yurdu binaları için önemli ipuçları
sunmaktadır. Bu bağlamda, projemiz, kompleks öğrenci yatakhanesi, yemekhane-mutfak, yönetim ve
sosyal aktivite birimlerinden oluşan bir Öğrenci Yurt Kampüsü’nü tasarlamayı amaçlamaktadır.
Ek olarak öğrencilerin kendi projelerini geliştirme sürecinde endüstriyel mutfak standartlarını
anlamaları ve uygulamaları için önemli bir fırsat sunulmuş olacaktır. Öğrenciler, yüksek bir kapasiteye
sahip endüstriyel mutfak çözümünü, yurt yemekhanesi için mimari tasarım ilkeleriyle uyumlu olarak
geliştireceklerdir. Bu çözüm, mutfak alanının optimal kullanımını sağlamak için işlevsel bir düzenleme
ve ergonomik bir planlama içerecek. Mutfak ekipmanları ve düzenlemesi, yüksek hacimli yemek
üretimine uygun olacak şekilde tasarlanacak ve gıda hazırlığı, pişirme ve servis süreçlerinin verimli bir
şekilde yönetilmesini sağlayacaktır. Ayrıca, mutfak içindeki akışın optimize edilmesi ve çapraz
bulaşmayı en aza indirmek için hijyenik bir düzenleme ön planda olacaktır. Bu çözüm, yurt sakinlerine
sağlıklı ve çeşitli yemekler sunarken, aynı zamanda mutfak personeline de rahat bir çalışma ortamı
sağlamayı hedefleyecektir. Sonuç olarak, hâkim bir mimari anlayış yerine, kullanıcısı olan genç
beyinlerin şekillendirdiği zengin mekânsal fonksiyonları ve sosyal alanları ile yaşayan bir kampüs
tasarlanmaya çalışılmalıdır. Öğrenciler, bu dönem boyunca bu kavramları öğrenerek, kendi projelerini
geliştirme fırsatına sahip olacaklar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimari soyutlama becerilerini kavrama
2) Buble diagram / Storyboard /Ön tasarım esasları
3) Arazi keşfi, Yapı arazi oturumu deneyimi, Arazi maketi detayları, Vaziyet Planı
4) Mekânsal organizasyon hiyerarşisi
5) Komplex yapı plan çözümleri, Avan proje detayları
6) 3D Model / Proje sunum teknikleri kabiliyeti edinme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Proje Konusunun açıklanması. Soru-Cevap Yok
2) Tasarım Prensibi Kararları – Proje Yer Seçimi Yok
3) Proje ihtiyaç programlarının hazırlanması Yok
4) Arazi maketi hazırlanması Yok
5) Mimari tasarıma ilişkin KONSEPT çalışmaları Yok
6) Ön Tahsis Teslimi Yok
7) Konsept Projenin Avan Proje ’ye dönüşerek gelişmesi Yok
8) Ara Juri Haftası Yok
9) Vize Argümanlarının Dijital Teslimi – Avan Projenin Geliştirilmesi Yok
10) Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tahsisleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı Yok
11) Avan Proje’nin Geliştirilmesi Yok
12) Avan Proje’nin Geliştirilmesi Yok
13) Kesin Kütle Kararları Öğrenci Tahsisleri – Taşıyıcı Sistem – Cephe Tasarımı Yok
14) Kesin Proje’nin Geliştirilmesi Yok
15) Ön Tahsis Teslimi Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Point and Line to Plane By Wassily Kandinsky
• ÇİÇEK, Ç., & KAYA, L. G. (2016). Soyut Resim Sanatının Mekânsal Tasarımına Aktarılması. Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(Özel (Special) 1), 9-17.
• BULDUKLU, E., & BULDUKLU, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM
SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları
Dergisi, 2(2), 34-44.
• BİÇER, Ü., & ERDİNÇ, S. Y. YAPI/TASARIM BULUŞMALARI.
• ÖZCÜ, A. E., & ATANUR, G. (2020). KOVID-19 PANDEMİSİNİN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: KAMUSAL
ALAN ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 16(2), 237-
250.
• EKSPRESYONİZM’DE KANDİNSKY, V. M. R. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences.
• HASGÜL, E., & BİRER, E. (2022). Mekânda Bauhaus Etkisi: Kamusal Alanda Görünürlüğün
Mekânsal İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 73-87.
• T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Anakara (2011), İnşaat Teknolojisi, Maket İskeleti Oluşturma.
• KARAYILANOĞLU, G. (2020). Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç
Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. İdealkent, 11(31), 1909-1932.
• Özkul, B. N. (2019). Kent ve İç Mimarlık Kesişiminde ‘Kentsel İç Mekân’. Yakın Doğu Üniversitesi
Yakın Mimarlık Dergisi, 3(1), 1-17.
• Kuter, N., & Çakmak, M. (2017). KAMUSAL DIŞ MEKÂNLARDA ENGELLİLER İÇİN TASARIM:
ANKARA, SEĞMENLER PARKI ÖRNEĞİ. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2), 93-110.
• ÇİFTCİ, S. K., & KAYHAN TUNALI, S. (2021). EVRENSEL TASARIM KAPSAMINDA KAMUSAL İÇ
MEKÂNLARDA BİÇİMLENME. Journal Of International Social Research, 14(77).
• İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması
Şartname Eki Sözlük
• Demirkan, H. (2015). Mekânlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. Dosya, 36(3), 1-4.
• Mamatoğlu, N. (2015). Mekanlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. TMMOB
Mimarlar Odası Ankara Şubesi, dosya, 36.
• Belir, Ö. (2009). Mimari erişilebilirlik kılavuzu. Özürlüler Vakfı, 15, 2017.
• DEMİREL, F., & İLİSULU, S. G. (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi Projesi ve
Akustik Konfor Analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28.
Diğer Kaynaklar: Point and Line to Plane By Wassily Kandinsky
• ÇİÇEK, Ç., & KAYA, L. G. (2016). Soyut Resim Sanatının Mekânsal Tasarımına Aktarılması. Mehmet
Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(Özel (Special) 1), 9-17.
• BULDUKLU, E., & BULDUKLU, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM
SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları
Dergisi, 2(2), 34-44.
• BİÇER, Ü., & ERDİNÇ, S. Y. YAPI/TASARIM BULUŞMALARI.
• ÖZCÜ, A. E., & ATANUR, G. (2020). KOVID-19 PANDEMİSİNİN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: KAMUSAL
ALAN ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 16(2), 237-
250.
• EKSPRESYONİZM’DE KANDİNSKY, V. M. R. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences.
• HASGÜL, E., & BİRER, E. (2022). Mekânda Bauhaus Etkisi: Kamusal Alanda Görünürlüğün
Mekânsal İzdüşümü. Sanat ve Tasarım Dergisi, (30), 73-87.
• T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Anakara (2011), İnşaat Teknolojisi, Maket İskeleti Oluşturma.
• KARAYILANOĞLU, G. (2020). Sürdürülebilir Kentleşme Ekseninde Kamusal Mekânın Kentsel İç
Mekâna Dönüşümü: Helsinki Örneği. İdealkent, 11(31), 1909-1932.
• Özkul, B. N. (2019). Kent ve İç Mimarlık Kesişiminde ‘Kentsel İç Mekân’. Yakın Doğu Üniversitesi
Yakın Mimarlık Dergisi, 3(1), 1-17.
• Kuter, N., & Çakmak, M. (2017). KAMUSAL DIŞ MEKÂNLARDA ENGELLİLER İÇİN TASARIM:
ANKARA, SEĞMENLER PARKI ÖRNEĞİ. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 3(2), 93-110.
• ÇİFTCİ, S. K., & KAYHAN TUNALI, S. (2021). EVRENSEL TASARIM KAPSAMINDA KAMUSAL İÇ
MEKÂNLARDA BİÇİMLENME. Journal Of International Social Research, 14(77).
• İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması
Şartname Eki Sözlük
• Demirkan, H. (2015). Mekânlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. Dosya, 36(3), 1-4.
• Mamatoğlu, N. (2015). Mekanlarda erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve yaşanabilirlik. TMMOB
Mimarlar Odası Ankara Şubesi, dosya, 36.
• Belir, Ö. (2009). Mimari erişilebilirlik kılavuzu. Özürlüler Vakfı, 15, 2017.
• DEMİREL, F., & İLİSULU, S. G. (2013). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Beyoğlu Sahnesi Projesi ve
Akustik Konfor Analizi. Politeknik Dergisi, 16(1), 19-28.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi 2
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 1
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 1
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 3
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak 1
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 1
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Ara Juri 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 120
Ara Juri 1 8
Final 1 8
Toplam İş Yükü 248