Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM306
Course Name: Fiziksel Çevre Kontrolü II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYSEL TARIM
Dersi Veren(ler): Dr. Aysel Tarım
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık eğitimi sürecinde, günümüzde önem kazanan fiziksel çevre ve yapı fiziği sorunlarının ekolojik dengeler göz önüne alınarak ısı, su, nem, ses, fizikokimyasal etkiler, yangın, atmosferik etkiler açısından genel olarak değerlendirilmesi konusunda öğrencinin bilgilendirilmesi amaçlanmıştır.
Fiziksel Çevre Kontrolü-I dersinde öğrenilen genel bilgilerin tabanında, uygulama aralıkları, yasal boyutlar, standartlar vb. yaptırımları da hesaba katarak yapının ve çevrenin analizinin yapılması ve ekoloji ve sürdürülebilirlik bağlamında değerlendirilmesi.
İnsanların yaşadıkları mekanlarda sağlıklı ve üretken olabilmeleri için gereken konfor şartlarının sağlanması ve bu şartların dikkate alınarak yapılar üzerinde uygulanması yapı fiziği, fiziksel çevre kontrolünün ana amacıdır.
Bu dersin amacı da öğrencilerin bir yapının planlama ve uygulama aşamalarında yapı fiziği ve fiziksel çevre kontrolü açısından dikkate alınması gereken kriterleri öğrenmeleri ve doğru çözümlere ulaşıp, bu veriler ışığında yapılarını tasarlamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği: Doğal ve yapılı çevre verileri değerlendirilecek;

İnsanın konfor gereksinimleri ve yapma çevreden beklenen performans kriterleri ve ilgili mevzuatın irdelenmesi,
iklimsel,
akustik ve
görsel konfor koşullarının sağlanması
ayrıca yangın güvenliği için gerekli kriterlerin açıklamaları ile anlatımı.

Aktarılan bilgilerin sahada inceleme sonrasında örnek yapı üzerinde uygulanması, aktarılması.
Bina servis sistemleri (sıhhi tesisat, ısıtma, havalandırma, iklimlendirme ve elektrik tesisatı, akustik ve yangından korunma sistemleri) hakkında bilgi vermek ve bina servis sistemlerinin tasarımını anlama, değerlendirme, seçme ve mimari tasarım ile bütünleştirme becerisi kazandırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapılı çevre verilerini değerlendirebilme becerisi kazanma
2) Bina tasarımında iklim, akustik, doğal aydınlatma ve yangın açısından yer seçiminin önemini anlama, doğal ve yapma çevre ilişkisini kurma yeteneğini kazanma ve geliştirme
3) Binanın ve bina kabuğunun insanın konfor gereksinimlerine göre biçimlenişinin önemini anlama ve ihtiyaca uygun çözüm üretme becerisini kazanma
4) Tasarlanmış binanın iklimsel performansının bilgisayar yardımı ile analizini yaparak çağdaş teknik araç ve donanımları seçerek kullanabilme becerisini kazanma ve geliştirme
5) Ekolojik değerlendirmeler ve sürdürülebilirlik konularında bilgi ve bilinç sahibi olma

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtım ve işleyişi ile ilgili bilgilerin verilmesi, amacı, içeriği, dersin öğrenme çıktıları yok
2) Fiziksel çevre ve mimarlıkta konfor, tasarımdaki önemi. İnsanın konfor gereksinimleri ve yapma çevreden beklenen performans kriterleri ve ilgili mevzuat. Yapıda su tesisatı (temiz su, atık su) sistemleri yok
3) Yapıda Su Tesisatı Sistemleri (temiz su, atık su) Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) yok
3) Yapıda Su Tesisatı Sistemleri (temiz su, atık su) Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) yok
4) Akustik, işitsel konfor açısından yer seçimi, planlama ve yönlendirme kriterleri (İç mekan gürültü, dış mekan gürültü, bina kabuğu). Sesin yansıması ve yutulmasının gürültü̈ denetimindeki önemi ve önlemler. yok
5) Yapıda İşitsel, Akustik, Gürültü Konfor Sistemleri Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) yok
6) Yapıda Termal İklimsel konfor açısından (ısıl konfor) yer seçimi, bina aralıkları ve yönlendirme kriterleri. (Isıtma, soğutma). (Yaz - kış mevsimi ortam sıcaklığı, yapay iklimlendirme cihazı kullanımı, bina kabuğu) yok
7) Yapıda Termal Konfor Sistemleri Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) yok
8) Ara sınav yok
9) Yapıda İç hava kalitesi konfor açısından yer seçimi, bina aralıkları ve yönlendirme kriterleri (doğal ve yapay havalandırma, iç hava kalitesi, iç hacimlerde koku problemi, bina kabuğu), HVAC (Heating, Ventilating and Air Conditioning) (ısıtma, havalandırma ve klima)  yok
10) Yapıda İç Hava Kalitesi Sistemleri Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) yok
11) Yapıda Görsel konfor açısından (doğal ve yapay aydınlatma, renk seçimi) yer seçimi, bina aralıkları ve yönlendirme kriterleri. Örnek planlar üzerinde bilgisayar yardımı ile performans değerlendirmesi. yok
12) Yapıda Görsel Konfor Sistemleri Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) yok
13) Yapıda Elektrik ve Yangın güvenliği açısından yer seçimi, bina aralıkları ve yönlendirme kriterleri. Yangın güvenliği açısından bina kabuğu tasarımı yok
14) Yapıda Elektrik ve Yangın Sistemleri Alan gezisi ve uygulama (Örnek planlar üzerinde bilgisayar ya da el yardımı ile performans değerlendirmesi) Ödev sunum değerlendirmeleri ve genel tekrar yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eriç, M., ‘‘Yapı Fiziği ve Malzemesi, II. Baskı”, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2002.
Erol Gürdal, Leyla Tanaçan, Nihat Toydemir; “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme” Literatür Y., İstanbul, 2000.
Artel, T., Dibağ, G. ‘‘Yapı Malzemesi”, Osman Yalçın Matbaası, İstanbul, DGSA, 1969.
Karakoç, H. Ve Binyıldız, E. ve Turan, O., 1999, “Binalarda Ve Tesisatta Isı Yalıtımı”, Ode Teknik Yayınları, No: G 20, İstanbul.
Karabiber, Z., Yüğrük Akdağ, N., Erdem Aknesil, A., Yalıtım-Isı-Nem-Ses-Su, Makine Mühendisleri Odası Yayınları, İstanbul, 2005.
G. Zorer (1992). “Yapılarda Isısal Konfor”, YÜ Yayın No: 264,
B.J. Smith, R.J. Peters, S. Owen- Ed. Longman, (1996). Acoustics and Noise Control.
TS 825 Binalarda Isı Yalıtım Kuralları.
Yapı Malzemeleri Yönetmeliği, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı.
Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik, Resmi Gazete, s.30082
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Resmi Gazete s. 20671
Diğer Kaynaklar: Eriç, M., ‘‘Yapı Fiziği ve Malzemesi, II. Baskı”, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2002.
Erol Gürdal, Leyla Tanaçan, Nihat Toydemir; “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme” Literatür Y., İstanbul, 2000.
Artel, T., Dibağ, G. ‘‘Yapı Malzemesi”, Osman Yalçın Matbaası, İstanbul, DGSA, 1969.
Karakoç, H. Ve Binyıldız, E. ve Turan, O., 1999, “Binalarda Ve Tesisatta Isı Yalıtımı”, Ode Teknik Yayınları, No: G 20, İstanbul.
Karabiber, Z., Yüğrük Akdağ, N., Erdem Aknesil, A., Yalıtım-Isı-Nem-Ses-Su, Makine Mühendisleri Odası Yayınları, İstanbul, 2005.
G. Zorer (1992). “Yapılarda Isısal Konfor”, YÜ Yayın No: 264,
B.J. Smith, R.J. Peters, S. Owen- Ed. Longman, (1996). Acoustics and Noise Control.
TS 825 Binalarda Isı Yalıtım Kuralları.
Yapı Malzemeleri Yönetmeliği, T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı.
Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik, Resmi Gazete, s.30082
Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği, Resmi Gazete s. 20671

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak 1
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 3
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 1
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 2
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Uygulama 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 128