Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM307
Course Name: Rölöve (Stüdyo)
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. RABİYA YEŞİM YÜKSEL
Dersi Veren(ler): Y. Mimar Yeşim Yüksel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kültür mirasımızın bir parçası olan tarihi yapılar, geçmiş kültürlerin yapı teknolojisi, yaşam kültürü hakkında ipuçları taşırlar. Bu değerlerin gelecek kuşaklara aktarılması için ilk adım belgelemedir. Bu ders sonucunda öğrencilerin tarihi bir yapının belgelenmesi ve nasıl korunacağı konusunda bilgi sahibi olmaları, günümüzde kullanılmayan yapı teknolojileri, malzeme ve stillerini anlamaya yönelik bir çaba içine girmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Tarihsel olarak rölöve çıkarmanın geçmişine bakılacak, neden böyle bir belgeleme çalışmasına gerek duyulduğu konu edilecektir. Dersin uygulama bölümünde nasıl rölöve alınacağı ve rölöve projesinin nasıl hazırlanacağı örnek bir çalışmada uygulanacaktır. Restorasyon kuramları ve uygulama yöntemleri ele alınacaktır. Ülkemizden ve dünyadan koruma örneklerine yer verilecektir. Korumanın yasal boyutu ve projelendirme süreci tanıtılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür varlığını koruma bilinci konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak
2) Koruma kuramı konusunda ulusal/ulusalarası kavramsal, yasal konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak
3) Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak
4) Mevcut yapıların belgelenmesi konusunda araştırma yaparak, yazılı, sözlü sunabilmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kroki çizmek, fotoğraf çekmek Yok
2) KROKİ KONTROLÜ (PLAN+KESİT) Yok
3) Ölçme ve rölöve yöntemleri Yok
4) Rölöve Kontrolü Yok
5) ÖDEV DAĞITIMI, ÖDEV FORMATI AÇIKLAMASI VE RÖLÖVE KONTROLÜ DEVAMI Yok
6) Rölöve Kontrolü Yok
7) Rölöve Kontrolü, Ara sınav teslim formatının açıklanması Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Alan çalışması Yok
10) Alan çalışması Yok
11) Alan çalışması, cephe çizim kontolleri Yok
12) Malzeme ve hasar analizi açıklaması Yok
13) Malzeme analizi kontrolü yapılacak ve hasar analizi ödevi verilecektir Yok
14) Çizim Kontrolleri Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007.
Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009.
D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000
E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005
C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999.
C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007.
İ.Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001.
E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişikin
Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002.
Diğer Kaynaklar:
M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007.
Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009.
D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000
E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005
C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999.
C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007.
İ.Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001.
E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişikin
Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 2
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak 1
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 1
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 1
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Ödevler 6 24
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 84