Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM308
Course Name: Koruma ve Restorasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. RABİYA YEŞİM YÜKSEL
Dersi Veren(ler): Y. Mimar Yeşim Yüksel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kültürel mirası -özellikle mimari mirası- koruma, anlama ve gelecek kuşaklara aktarma konusunda ulusal ve uluslararası düzeyde ilgili kavramlar, kararlar, tüzükler ve yasaların tanımlanması ve mimari miras öğelerinin bozulma nedenlerinin, koruma ve restorasyon yöntem ve tekniklerinin, geleneksel dokuda yeni yapılaşma ilkelerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği: Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temeli, koruma ölçütleri, korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, tarihi çevre ve yapıların bozulma nedenleri anlatılmaktadır. Tek yapı, yapı grupları, kent ve sit ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına (gerekli belgeler, hazırlanacak projeler ve izlenecek yasal prosedür) yönelik bilgiler verilerek, ülkemiz ve dünyadaki koruma uygulamalarından örnekler aktarılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sit, tek yapı ya da yapı grupları ölçeğindeki koruma çalışmalarında bu konudaki yasalara uygun, etik değerlere saygılı, sürdürülebilir ve korunması gerekli mevcut çevreye uyumlu mimari çözümler geliştirebilme.
2) Ülkemizde ve dünyada yapılan koruma ve restorasyon çalışmalarını takip edebilme
3) Restorasyon ve koruma ile ilgili özgün bir araştırma yapabilme.
4) Kültür varlığı, kültürel miras kavramlarını tanımlayabilme
5) Geleneksel dokuda yeni yapılaşma ilkelerini gözlemleyerek ve araştırarak tasarım sürecine dahil edebilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) FİLM seyredilmesi - YERALTI ŞEHİRLERİ İSTANBUL Yok
2) Koruma nedir, Kültür mirası nedir? Kültürel miras alanlarına ait örneklerin incelenmesi Yok
3) Koruma Değerleri Yok
4) Koruma Teorisinin Gelişimi Yok
5) Korumada genel ilkeler ve sözleşmeler Yok
6) BİREYSEL (ÖĞRENCİ) ÇİZİM KONTROLLERİ malzeme ve hasar analizi incelenmesi Yok
7) BİREYSEL (ÖĞRENCİ) ÇİZİM KONTROLLERİ malzeme ve hasar analizi incelenmesi Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Tarihi çevre ve yapılara müdahale yöntemleri Yok
10) UNESCO Dünya Miras Listesi tanımı, Türkiye ve dünyadan örneklerin incelenmesi Yok
11) Ödev kontrolü Restorasyon Projesi kontrolü Yok
12) Ödev kontrolü Restorasyon Projesi kontrolü Yok
13) Ödev kontrolü Rölöve, Analitik Rölöve ve Restorasyon Projesi kontrolü Yok
14) Ödev kontrolü Rölöve, Analitik Rölöve ve Restorasyon Projesi kontrolü Yok
15) Ödev kontrolü Rölöve, Analitik Rölöve ve Restorasyon Projesi kontrolü Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 1996.
Feilden, B. M., Conservation of Historic Buildings, Butterworth Heinemann,1982.
Mardan, E., Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası Yayını, Ankara, 2005.
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 1996.
Feilden, B. M., Conservation of Historic Buildings, Butterworth Heinemann,1982.
Mardan, E., Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası Yayını, Ankara, 2005.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 2
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak 1
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 2
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Teknik gezi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Arazi Çalışması 2 8
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 48
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 116