Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM405
Course Name: Imar Hukuku
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. BATUHAN İLGÜN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nur ESİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimar adaylarına kent planlama, kentsel sorunlar, uygulamanın hukuki yönü konularında bilgi vermek
Dersin İçeriği: Kent, kentleşme, planlama kavramları, günümüzün şehir planlama konuları, planlamanın hukuki yanı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İmar hukuku ile mimari kentsel örüntüler arasındaki etkileşimi tanır
2) İmar hukuku ile mimari kentsel doku arasındaki etkileşimi değerlendirmek
3) İmar hukuku kural ve ilkelerini mimari tasarım ve uygulamalara uygulamak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Dersin Tanıtılması
2) Kavramsal çerçeve; Nüfus Hareketleri ve Mekana Yansıması, kent, kır, kentleşme, kentlileşme.
3) Kentsel İşlev Alanları Konut Alanı (Mahalle/Komşuluk Grubu) Planlama ve Tasarım İlkeleri Çalışma Alanı, Ulaşım Sistemi, Sosyal Donatı Alanları Planlama ve Tasarım
4) Planlama Kavramı ve Kademelenmesi; Ölçeklerarası İlişki ve Veri Aktarımı
5) Mekansal Planlar, ÇDP, Nazım İmar Planı, Uygulama İmar Planı, Yoğunluk, Yapılaşma Katsayıları (TAKS, KAKS) ve Plan Notları
6) Kentsel işlev alanları içinde konut alanları, toplu konut alanlarından örnekler
7) Yerleşme Dokusunu Oluşturan Bileşenler ve Doku Analizi
8) Vize
9) Kentsel tasarım kavramları; kentsel mekan, açık alan tanımları,kentsel mekanda ölçek, algılama konuları
10) İmar Uygulamaları ve Uygulama araçları; İfraz, Tevhid, Kamulaştırma, 18. Madde,
11) İmar Uygulamaları ve Uygulama araçları; Kentsel Dönüşüm, Kentsel Yenileme, Özel Proje Alanı
12) Planlama ve Mimarlık İlişkisi
13) Planlama ve Mimarlık İlişkisi Sınıf Çalışması
14) Öğrenci Sunumları
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Keleş, R., Kentleşme Politikası,İmge Kitabevi, 1990
Tekeli, İ, Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001
Aydoğan A., Şehir ve Cemiyet: Weber, Tönnies, Simmel, İz yayıncılık, İstanbul.
Bacon, Edmund N. (1969) Design of Cities, M.I.T. Press.
Bakan, Kayhan & Güzin Konuk (1987) Türkiye’de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi. Ankara: TÜBİTAK Yapı Araştırma Enstitüsü.
Carmona, Matthew vd. (2010) Public Places - Urban Spaces, The Dimensions of Urban Design, , 2nd ed. (2003). Architectural Press, Italy.
Cogito, Sayı 8, “Kent ve Kültürü”, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık AŞ., İstanbul.
Çetiner, A., (1991), Donatım İlkeleri, İTÜ Matbaası, İstanbul.
Krier, R. (1984) Urban Space, 3rd ed. (1979). London: Academy Editions.
Moughtin, Cliff (1995) Urban Design, Street and Square, 2 nd ed. (1992). Oxford, London: Butterworth Architecture.
Rasmussen, Steen E. (1994) Yaşanan Mimari, Ö. Erduran, çev. İstanbul.: Remzi Kitabevi.
Tekeli, İ, Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001.
Ünlü, Alper (1998) Çevresel Tasarımda İlk Kavramlar, İTÜ Mimarlık Fak., İstanbul.
Ersoy, M. (2012). Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Ninova Yayıncılık Tic. Ltd. Şti.
Kalabalık, H. (2013). İmar hukuku dersleri. Seçkin Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Keleş, R., Kentleşme Politikası,İmge Kitabevi, 1990
Tekeli, İ, Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001
Aydoğan A., Şehir ve Cemiyet: Weber, Tönnies, Simmel, İz yayıncılık, İstanbul.
Bacon, Edmund N. (1969) Design of Cities, M.I.T. Press.
Bakan, Kayhan & Güzin Konuk (1987) Türkiye’de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi. Ankara: TÜBİTAK Yapı Araştırma Enstitüsü.
Carmona, Matthew vd. (2010) Public Places - Urban Spaces, The Dimensions of Urban Design, , 2nd ed. (2003). Architectural Press, Italy.
Cogito, Sayı 8, “Kent ve Kültürü”, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık AŞ., İstanbul.
Çetiner, A., (1991), Donatım İlkeleri, İTÜ Matbaası, İstanbul.
Krier, R. (1984) Urban Space, 3rd ed. (1979). London: Academy Editions.
Moughtin, Cliff (1995) Urban Design, Street and Square, 2 nd ed. (1992). Oxford, London: Butterworth Architecture.
Rasmussen, Steen E. (1994) Yaşanan Mimari, Ö. Erduran, çev. İstanbul.: Remzi Kitabevi.
Tekeli, İ, Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001.
Ünlü, Alper (1998) Çevresel Tasarımda İlk Kavramlar, İTÜ Mimarlık Fak., İstanbul.
Ersoy, M. (2012). Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Ninova Yayıncılık Tic. Ltd. Şti.
Kalabalık, H. (2013). İmar hukuku dersleri. Seçkin Yayıncılık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 3
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak 1
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ödevler 2 4
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 62