Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ODY307 | ||||
Course Name: | Geriatrik Odyoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. SEVDA ÜSTÜNDAĞ | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ IRMAK UÇAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, yaşlılığın biyolojik ve fizyolojik süreçlerini anlayıp, etkileri üzerinde uygun odyolojik yaklaşımı belirlemek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | 1 Dersin tanıtımı: Amaç, içerik ve işleyiş hakkında bilgilendirme 2 Yaşlılığın tanımı ve yaşlanma süreçlerine giriş Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları 3 Yaşlanmanın nörofizyolojisi Kaynak kitapların incelenmesi 4 Yaşlanma teorileri - I Kaynak kitapların incelenmesi 5 Yaşlanma teorileri - II Kaynak kitapların incelenmesi 6 Yaşa bağlı dış ve orta kulak yapılarındaki değişiklikler 7 Yaşa bağlı iç kulak ve santral yapılardaki değişiklikler 8 Geriatrik popülasyonda odyolojik tanı ve değerlendirme 9 Presbiakuzi hastalığında tanı süreçleri Kaynak kitapların incelenmesi 10 Geriatrik popülasyonda odyolojik rehabilitasyon stratejileri 11 Yaşlılarda amplifikasyon seçimi ve takip 12 Geriatrik odyolojide güncel yaklaşımlar 13 Geriatrik rehabilitasyonda güncel yaklaşımlar 14 Genel tekrar ve tartışma |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yaşlanmanın nörofizyolojisi, yaşlılıkla ile ilgili tanım ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olabilme 2) Yaşla birlikte işitsel sistemde meydana gelen değişiklikleri tanımlayabilme 3) Presbiakuzi hastalığının tespitini ve klinik yönetimini yapabilme 4) Yaşlıları değerlendirirken kullanıllan uygun odyolojik test bataryasını belirleyebilme 5) Yaşlılara yönelik işitme cihazı ve rehabilitasyon uygulamalarında dikkat edilmesi gereken noktaları kavrayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı: Amaç, içerik ve işleyiş hakkında bilgilendirme | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
2) | Yaşlılığın tanımı ve yaşlanma süreçlerine giriş | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
3) | Yaşlanmanın nörofizyolojisi | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
4) | Yaşlanma teorileri - I | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
5) | Yaşlanma teorileri - II | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
6) | Yaşa bağlı dış ve orta kulak yapılarındaki değişiklikler | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
7) | Yaşa bağlı iç kulak ve santral yapılardaki değişiklikler | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
8) | Geriatrik popülasyonda odyolojik tanı ve değerlendirme | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
9) | Presbiakuzi hastalığında tanı süreçleri | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
10) | Geriatrik popülasyonda odyolojik rehabilitasyon stratejileri | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
11) | Yaşlılarda amplifikasyon seçimi ve takip | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
12) | Geriatrik odyolojide güncel yaklaşımlar | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
13) | Geriatrik rehabilitasyonda güncel yaklaşımlar | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
14) | Genel tekrar ve tartışma | Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Kaptan, G. (2016). Geriatriye Çok Yönlü Bakış. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri |
Diğer Kaynaklar: | Coll, P. P. (Ed.). (2019). Healthy Aging: A Complete Guide to Clinical Management. Springer. -Aslan, D. & Kutsal, Y. G. (2017). Güncel Geriatri El Kitabı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri -Guendouzi, J., Loncke, F., & Williams, M. J. (Eds.). (2011). The handbook of psycholinguistic and cognitive processes: Perspectives in communication disorders. Routledge. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. | 3 |
2) | Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. | 3 |
3) | Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. | 2 |
4) | Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. | 1 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 2 |
6) | Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. | 2 |
7) | Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. | 2 |
8) | İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme | 1 |
9) | Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. | 2 |
10) | Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. | 2 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Kurul-Committee | 2 | % 0 |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Uygulama | 6 | 12 |
Sunum / Seminer | 12 | 24 |
Ödevler | 9 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Rapor Teslimi | 10 | 20 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 106 |