Psychology | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | PSI104 | ||||
Course Name: | Introduction to Psychology-II | ||||
Course Semester: | Spring | ||||
Course Credits: |
|
||||
Language of instruction: | TR | ||||
Course Requirement: | |||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||
Type of course: | Necessary | ||||
Course Level: |
|
||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi BERRA KEÇECİ | ||||
Course Lecturer(s): |
Dr.Öğr.Üyesi BERRA KEÇECİ |
||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | |
Course Content: |
The students who have succeeded in this course;
1) Kişilerin kendi davranışları ve başkalarının davranışlarına yönelik atıflarını ve atıf hatalarını açıklar. 2) Duygunun bileşenleri, duygu denetimi, toplumsal cinsiyet ve kültürün duygularla İlişkisi, saldırganlık arasındaki ilişkileri fark eder. 3) Entelektüel yeteneklerin değerlendirilmesi, güncel zeka kuramları, genetik ve zeka yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur. 4) Kişiliğin değerlendirilmesini psikanalitik yaklaşım, davranışçı yaklaşım, bilişsel yaklaşım, hümanistik yaklaşım, evrimsel yaklaşım ve kişiliğin genetiği bağlamında karşılaştırmalı olarak ele alır. 5) Psikolojik faktörler ve stres tepkilerini, stresle başa çıkma becerilerini ve stres tedavisini davranışın nöral temeli ile fizyolojik tepkiler çerçevesinde kavramsallaştırır. 6) Psikolojik bozuklukları anksiyete bozuklukları, mizaç bozuklukları, şizofreni kişilik bozuklukları, kimlik çözülmesi bozuklukları bakımından ayırt eder. 7) Psikolojik bozuklukların tedavi yöntemlerini davranışın nöral temeli, biyolojik terapiler, kültür ve toplumsal cinsiyet, ve teknikler bağlamında zihinsel sağlığın iyileştirilmesinde kullanmayı bilir. 8) Bireylerin davranışlarını açıklamada başkalarının varlığı, uyma ve itaat, içselleştirme gruplar arası etkileşim, görünürde açıklanamaz gibi görünen olgulara sosyopsikolojik açıklamalardan yararlanır. 9) Kişiler arası ilişkilerin ele alınmasında danışanların deneyimlerine ilişkin formulasyonlarda izlenim oluşumu, tutumlar, kişiler arası çekim, sosyal biliş modlarına göre kavramsallaştırma yapar. |
Week | Subject | Related Preparation |
1) | ||
2) | ||
3) | ||
4) | ||
5) | ||
6) | ||
7) | ||
8) | ||
9) | ||
10) | ||
11) | ||
12) | ||
13) | ||
14) |
Course Notes / Textbooks: | |
References: | Psikolojiye Giriş (2020). Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları.-Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara Frederickson, Geoffrey R. Loftus. Arkadaş Yay. -Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020). Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020). Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020). Psikolojiye Giriş (2020).Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları. Psikolojiye Giriş, (2015) A. Kayaoğlu , Y.Tuna, AÖF Yayınları |
No Effect | 1 Lowest | 2 Medium | 3 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | To investigate individuals’ cognitive, emotional, and behavioral processes in scientific perspective and to have general information about psychology theories | 3 |
2) | To have main application skills regarding applied psychology | 3 |
3) | To figure out, determine, formulate, and develop problem solving skills regarding individuals’ cognitive, emotional, and behavioral processes and problems | 3 |
4) | To determine individuals’ problems faced in their developmental stages, to develop problem solving skills for these problems, and to have information about consultation when needed | 3 |
5) | To have information regarding measurement and evaluation tools that are used in different subbranches of psychology | 3 |
6) | To have basic level of information and skills regarding observation and interview techniques | 3 |
7) | To have professional and ethical responsibility information and awareness | 3 |
8) | To have skills to conduct independent research using appropriate qualitative and quantitative accumulation of knowledge in psychology | 3 |
9) | To have a skill regarding data collection, analysis, interpretation and report | 3 |
10) | To have awareness regarding empathy, interpersonal sensitivity, individual and social processes and problems | 3 |
11) | To determine factors that affect psychological well-being in industrial and organizational structures | 3 |
12) | To share acquired information related to psychology with different individuals and institutions and inform them | 3 |
Course |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | Workload | ||
Course Hours | 14 | 3 | 42 | ||||
Application | 5 | 4 | 20 | ||||
Study Hours Out of Class | 14 | 4 | 56 | ||||
Homework Assignments | 5 | 3 | 15 | ||||
Midterms | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Total Workload | 135 |