PSI104 Introduction to Psychology-IIInstitutional InformationDegree Programs PsychologyInformation For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Psychology

Preview

Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Course General Introduction Information

Course Code: PSI104
Course Name: Introduction to Psychology-II
Course Semester: Spring
Course Credits:
ECTS
5
Language of instruction: TR
Course Requirement:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi BERRA KEÇECİ
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi BERRA KEÇECİ
Course Assistants:

Course Purpose and Content

Course Objectives:
Course Content:

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
1) Kişilerin kendi davranışları ve başkalarının davranışlarına yönelik atıflarını ve atıf hatalarını açıklar.
2) Duygunun bileşenleri, duygu denetimi, toplumsal cinsiyet ve kültürün duygularla İlişkisi, saldırganlık arasındaki ilişkileri fark eder.
3) Entelektüel yeteneklerin değerlendirilmesi, güncel zeka kuramları, genetik ve zeka yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur.
4) Kişiliğin değerlendirilmesini psikanalitik yaklaşım, davranışçı yaklaşım, bilişsel yaklaşım, hümanistik yaklaşım, evrimsel yaklaşım ve kişiliğin genetiği bağlamında karşılaştırmalı olarak ele alır.
5) Psikolojik faktörler ve stres tepkilerini, stresle başa çıkma becerilerini ve stres tedavisini davranışın nöral temeli ile fizyolojik tepkiler çerçevesinde kavramsallaştırır.
6) Psikolojik bozuklukları anksiyete bozuklukları, mizaç bozuklukları, şizofreni kişilik bozuklukları, kimlik çözülmesi bozuklukları bakımından ayırt eder.
7) Psikolojik bozuklukların tedavi yöntemlerini davranışın nöral temeli, biyolojik terapiler, kültür ve toplumsal cinsiyet, ve teknikler bağlamında zihinsel sağlığın iyileştirilmesinde kullanmayı bilir.
8) Bireylerin davranışlarını açıklamada başkalarının varlığı, uyma ve itaat, içselleştirme gruplar arası etkileşim, görünürde açıklanamaz gibi görünen olgulara sosyopsikolojik açıklamalardan yararlanır.
9) Kişiler arası ilişkilerin ele alınmasında danışanların deneyimlerine ilişkin formulasyonlarda izlenim oluşumu, tutumlar, kişiler arası çekim, sosyal biliş modlarına göre kavramsallaştırma yapar.

Course Flow Plan

Week Subject Related Preparation
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)

Sources

Course Notes / Textbooks:
References: Psikolojiye Giriş (2020). Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları.-Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara Frederickson, Geoffrey R. Loftus.
Arkadaş Yay. -Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020). Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020).
Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020).
Psikolojiye Giriş (2020).Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları.
Psikolojiye Giriş, (2015) A.
Kayaoğlu , Y.Tuna, AÖF Yayınları

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Medium 3 Highest
       
Program Outcomes Level of Contribution
1) To investigate individuals’ cognitive, emotional, and behavioral processes in scientific perspective and to have general information about psychology theories 3
2) To have main application skills regarding applied psychology 3
3) To figure out, determine, formulate, and develop problem solving skills regarding individuals’ cognitive, emotional, and behavioral processes and problems 3
4) To determine individuals’ problems faced in their developmental stages, to develop problem solving skills for these problems, and to have information about consultation when needed 3
5) To have information regarding measurement and evaluation tools that are used in different subbranches of psychology 3
6) To have basic level of information and skills regarding observation and interview techniques 3
7) To have professional and ethical responsibility information and awareness 3
8) To have skills to conduct independent research using appropriate qualitative and quantitative accumulation of knowledge in psychology 3
9) To have a skill regarding data collection, analysis, interpretation and report 3
10) To have awareness regarding empathy, interpersonal sensitivity, individual and social processes and problems 3
11) To determine factors that affect psychological well-being in industrial and organizational structures 3
12) To share acquired information related to psychology with different individuals and institutions and inform them 3

Learning Activity and Teaching Methods

Course

Measurement and Evaluation Methods and Criteria

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre Workload
Course Hours 14 3 42
Application 5 4 20
Study Hours Out of Class 14 4 56
Homework Assignments 5 3 15
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 135