Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI104
Course Name: Psikolojiye Giriş-II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi BERRA KEÇECİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Berra KEÇECİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin davranışın biyolojik, evrimsel ve kültürel temellerini araştırma bulguları ve literatür taramaları çerçevesinde fark etmesidir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği psikolojinin temel kavramlarından güdülenme, duygular, zeka, kişilik, stres ve stresle başa çıkma, , psikolojik bozukluklar, psikolojik bozuklukların tedavi yöntemleri, sosyal etki ve sosyal biliş konularında modern psikoloji yaklaşımlarının nörobilimsel gelişmeler, yaratıcı uygulamalar, genetik ve evrimsel kuramlar, psikolojik tedavilerdeki yeni bulgular ve kültürel, sosyal psikolojik perspektiflerin ele alınmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kişilerin kendi davranışları ve başkalarının davranışlarına yönelik atıflarını ve atıf hatalarını açıklar.
2) Duygunun bileşenleri, duygu denetimi, toplumsal cinsiyet ve kültürün duygularla İlişkisi, saldırganlık arasındaki ilişkileri fark eder.
3) Entelektüel yeteneklerin değerlendirilmesi, güncel zeka kuramları, genetik ve zeka yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur.
4) Kişiliğin değerlendirilmesini psikanalitik yaklaşım, davranışçı yaklaşım, bilişsel yaklaşım, hümanistik yaklaşım, evrimsel yaklaşım ve kişiliğin genetiği bağlamında karşılaştırmalı olarak ele alır.
5) Psikolojik faktörler ve stres tepkilerini, stresle başa çıkma becerilerini ve stres tedavisini davranışın nöral temeli ile fizyolojik tepkiler çerçevesinde kavramsallaştırır.
6) Psikolojik bozuklukları anksiyete bozuklukları, mizaç bozuklukları, şizofreni kişilik bozuklukları, kimlik çözülmesi bozuklukları bakımından ayırt eder.
7) Psikolojik bozuklukların tedavi yöntemlerini davranışın nöral temeli, biyolojik terapiler, kültür ve toplumsal cinsiyet, ve teknikler bağlamında zihinsel sağlığın iyileştirilmesinde kullanmayı bilir.
8) Bireylerin davranışlarını açıklamada başkalarının varlığı, uyma ve itaat, içselleştirme gruplar arası etkileşim, görünürde açıklanamaz gibi görünen olgulara sosyopsikolojik açıklamalardan yararlanır.
9) Kişiler arası ilişkilerin ele alınmasında danışanların deneyimlerine ilişkin formulasyonlarda izlenim oluşumu, tutumlar, kişiler arası çekim, sosyal biliş modlarına göre kavramsallaştırma yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GÜDÜLENME: Ödüllendirme ve Teşvik Güdülenmesi, Homeostasis ve Dürtüler, Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik
2) DUYGU:Duygunun Bileşenleri, Bilişsel Değerlendirme ve Duygu, Öznel Deneyimler ve Duygu, Fiziksel Değişiklikler ve Duygu
3) DUYGU: Yüz İfadesi ve Duygu, Duygulara Gösterilen Tepkiler, Duygu Denetimi, Toplumsal Cinsiyet ve Kültürün Duygularla İlişkisi, Saldırganlık
4) Entelektüel Yeteneklerin Değerlendirilmesi, Güncel Zeka Kuramları, Genetik ve Zeka
5) Kişiliğin Değerlendirilmesi, Psikanalitik Yaklaşım, Davranışçı Yaklaşım,
6) KİŞİLİK: Bilişsel Yaklaşım, Hümanistik Yaklaşım, Evrimsel Yaklaşım, Kişiliğin Genetiği
7) STRES, SAĞLIK ve STRESLE BAŞA ÇIKMA: Stres Yaratan Olayların Özellikleri, Strese Psikolojik Tepkiler, Davranışın Nöral Temeli, Fizyolojik Tepkiler
8) STRES, SAĞLIK ve STRESLE BAŞA ÇIKMA: Psikolojik faktörler ve Stres Tepkileri, Stresle Başa Çıkma Becerileri, Stres Tedavisi
9) PSİKOLOJİK BOZUKLUKLAR: Anormalliğin Tanımı, Anksiyete Bozuklukları, Mizaç Bozuklukları, Şizofreni
10) PSİKOLOJİK BOZUKLUKLAR: Kişilik Bozuklukları, Kimlik Çözülmesi Bozuklukları, Hukuki Savunma Olarak Delilik
11) PSİKOLOJİK BOZUKLUKLARIN TEDAVİ YÖNTEMLERİ: Tarihçe, Psikoterapi Teknikleri, Davranışın Nöral Temeli
12) PSİKOLOJİK BOZUKLUKLARIN TEDAVİ YÖNTEMLERİ: Biyolojik Terapiler, Kültür ve toplumsal Cinsiyetin Terapi Üzerindeki Etkileri, Zihinsel Sağlığın İyileştirilmesi
13) SOSYAL ETKİ: Başkalarının Varlığı, Uyma ve İtaat, İçselleştirme Gruplar Arası Etkileşim, Görünürde Açıklanamaz Gibi Görünen Olgulara Sosyopsikolojik Açıklamalar
14) SOSYAL BİLİŞ: İzlenim Oluşumu, Tutumlar, Kişiler Arası Çekim, İki Sosyal Biliş Modunun Hikayesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Psikolojiye Giriş (2020). Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları.-Edward E. Smith, Susan Nolen-Hoeksema, Barbara Frederickson, Geoffrey R. Loftus.
Arkadaş Yay. -Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020). Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020).
Atkinson & Hilgard’ın Psikolojiye Giriş (2020).
Psikolojiye Giriş (2020).Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları.
Psikolojiye Giriş, (2015) A.
Kayaoğlu , Y.Tuna, AÖF Yayınları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması 3
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması 3
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi 3
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması 3
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması 3
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması 3
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması 3
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması 3
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması 3
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması 3
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması 3
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 5 4 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 5 3 15
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 135