Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI201
Course Name: Gelişim Psikolojisi-I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi BERRA KEÇECİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Berra KEÇECİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı insan gelişiminin doğum öncesi dönemden başlayarak ergenlik dönemine kadar geçen süreçte fiziksel, bilişsel ve sosyoduygusal gelişimin özelliklerini tanıma, anlama ve ayırt edebilmedir
Dersin İçeriği: Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişim kuramları, gelişim dönemleri, bebeklik ve çocukluk döneminde bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, çocuklarda görülen davranış ve uyum sorunları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum öncesinden başlayarak yaşam boyu değişim ve sabitlikleri izleyen gelişim psikolojisi alanını ve temel kuramlarını açıklayabilmeli
2) Bebeklik, erken çocukluk, okul öncesi evrelerini biyolojik, davranışsal, bilişsel ve psikososyal gelişim açısından karşılaştırabilmeli
3) Kişilik gelişimini farklı kuramlar çerçevesinde analiz edebilmeli
4) Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin kişilik gelişimlerini tartışabilmeli
5) Anormal ya da patolojik sorunları farkettiğinde, bu sorunların gelişimin hangi dönemlerinde, hangi ilişki düzeyinde nasıl etkiler ile oluşmuş olabildiğine dair yorum yapabilmeli, çocuk çevre-aile ilişkisinin bu sorunlar ile ilişkisini kurabilmeli

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gelişim psikolojisine giriş
2) Gelişim psikolojisinin temel kavramları
3) Freud'un psikoseksüel gelişim kuramı
4) Doğum ve erken bebeklik dönemi
5) Bağlanma ve ayrılma bireyselleşme
6) Erikson'un psikososyal gelişim kuramı
7) Jung ve Horney'in kişilik gelişim kuramları
8) Piaget'nin bilişsel gelişim kuramı
9) Bruner ve Vygotsky 'n sosyokültürel bilişsel kuramı
10) Skinner'ın davranışsal kuramı, Bandura'nın sosyal bilişsel kuramı
11) Kohlberg'in ahlak kuramı
12) Lorenz ve Bronfenbrenner'ın etolojik ve ekolojik kuramı
13) Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı
14) Ailenin çocuk üzerindeki etkileri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Santrock, J. W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çeviri Editörü: Galip Yüksel. 13. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.- Onur, B.
(2008). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm (8. Baskı). İmge Kitapevi Yayınlar, Ankara.- Gander, M.J. ve Gardiner, H.W. (1995).
Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. Ankara: İmge Kitapevi Yayınlar. Poole, D., Warren. A.,& Nunez, N. (2007) The Story
of Human Development. New Jersey:Pearson Prentice Hall. www.prenhall.com/poole

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 5 3 15
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 5 3 15
Ödevler 7 3 21
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 137