Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI205 | ||||
Course Name: | Araştırma Yöntemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SELEN TÜTÜNCÜ | ||||
Dersi Veren(ler): | Selen Tütüncü | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntem ve teknikleri ele almak, örnekler üzerinden incelemek ve bilimsel araştırmanın nasıl yürütüleceğine dair bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | 1. Araştırma Yöntemlerine Giriş 2. Bilimsel Yöntem 3. Psikoloji Araştırmalarında Etik Meseleler 4. Betimsel Yöntemler- Gözlem 5. Betimsel Yöntemler- Anket Araştırmaları 6. Deneysel Yöntemler- Bağımsız Grup Desenleri 7. Deneysel Yöntemler- Tekrarlı Ölçümler Desenleri 8. Deneysel Yöntemler- Karmaşık Desenler 9. Tek Denekli Araştırma Desenleri 10. Yarı Deneysel Desenler 11. Araştırmanın Analizi ve Rapor Edilmesi Kısım 1 12. Araştırmanın Analizi ve Rapor Edilmesi Kısım 2 13. Psikolojide İletişim 14. Genel Tekrar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci bilimsel yöntemin tanımını yapabilir. 2) Öğrenci psikoloji araştırmalarında etik meselelere dair anlayış geliştirir. 3) Öğrenci betimsel yöntemler, deneysel yöntemler, tek denekli araştırma yöntemleri, yarı deneysel desenleri kapsamlı olarak öğrenir. 4) Öğrenci araştırma analizi ve rapor edilmesi ile psikolojide iletişim konularında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Araştırma Yöntemlerine Giriş | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
2) | 2. Bilimsel Yöntem | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
3) | 3. Psikoloji Araştırmalarında Etik Meseleler | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
4) | 4. Betimsel Yöntemler- Gözlem | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
5) | 5. Betimsel Yöntemler- Anket Araştırmaları | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
6) | 6. Deneysel Yöntemler- Bağımsız Grup Desenleri | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
7) | 7. Deneysel Yöntemler- Tekrarlı Ölçümler Desenleri | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
8) | 8. Deneysel Yöntemler- Karmaşık Desenler | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
9) | 9. Tek Denekli Araştırma Desenleri | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
10) | 10. Yarı Deneysel Desenler | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
11) | 11. Araştırmanın Analizi ve Rapor Edilmesi Kısım 1 | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
12) | 12. Araştırmanın Analizi ve Rapor Edilmesi Kısım 2 | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
13) | 13. Psikolojide İletişim | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
14) | 14. Genel Tekrar | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. Ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2021). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. Basımdan çeviri), Ankara: Nobel Yayınları. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması | |
2) | Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması | |
3) | İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi | |
4) | Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması | |
5) | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması | |
6) | Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması | |
7) | Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması | |
8) | Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması | |
9) | Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması | |
10) | Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması | |
11) | Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması | |
12) | Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 44 |