Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: DIS305
Course Name: Endodonti
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA BERKITEN
Dersi Veren(ler): PROF. DR. MEHMET BAYBORA KAYAHAN DOÇ.DR. SEDA FALAKALOĞLU DR. ÖĞRETİM ÜYESİ MUSTAFA BERKİTEN DR. ÖĞRETİM ÜYESİ NAİMENUR SEVEN DR. ÖĞRETİM ÜYESİ VASFİYE IŞIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Endodontide hasta muayene yöntem ve teknikleri hakkında bilgi verilmesi, pulpa hastalıklarının tanımlanması ve tedavi yöntemlerinin öğretilmesi, endodontik tedavinin her aşamasına ait güncel teknikler hakkında bilgi verilmesidir.
Dersin İçeriği: Pulpa doku hastalıkların sınıflandırılması, pulpa hastalıkların histolojik, fizyolojik ve klinik özellikleri, bu hastalıkların tanı ve tedavisi, endodontik tedavi öncesi anestezi ve izolasyon işlemleri, kök kanallarında ilaç kullanımı, kök kanal tedavisinde güncel şekillendirme ve dolum teknikleri, radyografik görüntüleme, pulpal hastalıkların iyileşmesi, kanal tedavisi sonrası restorasyon, kök kanal tedavisinin yenilenmesi, büyütme sistemleri ve endodontide yeri.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dentin-pulpa kompleksinin yapısı ve görevlerini tanımlayabilme.
2) Pulpa hastalıklarını sınıflayabilme, tanı koyabilme ve tedavi seçeneklerini belirleyebilme
3) Hasta muayene yöntemlerini ve tetkiklerini hakkında bilgi sahibi olabilme
4) Endodontik tedavi endikasyon ve kontraendikasyonlarını açıklayabilme.
5) Endodontide enfeksiyon kontrolünün önem ve gerekliliklerini açıklayabilme.
6) Kök kanal tedavisinin her aşamasını uygulayabilme ve bu aşamalardaki güncel teknikleri açıklayabilme.
7) Kök kanal tedavisi sonrası dişin restorasyon seçenekleri hakkında bilgi sahibi olabilme.
8) Kök kanal tedavisinin başarısını değerlendirebilme.
9) Kök kanal tedavisi sırasında oluşabilecek problemleri ve çözümlerini hakkında bilgi sahibi olabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dentin-Pulpa Kompleksinin Yapısı ve Fonksiyonları I
2) Dentin-Pulpa Kompleksinin Yapısı ve Fonksiyonları II
3) Çürük ve Dental Prosedürlere Karşı Pulpanın Reaksiyonlar
4) Pulpa Hastalıklarının Patolojisi ve Sınıflandırılması
5) Dentin Hassasiyeti ve Revesibl Pulpitis
6) Semptomatik İrrevesibl Pulpitis
7) Asemptomatik İrrevesibl Pulpitis
8) Pulpa Nekrozu
9) Endodontide Hasta Muayenesi
10) Pulpa Canlılığının İncelenmesi
11) Canlı Pulpa Tedavileri
12) Endodontik Tedavinin Endikasyon ve Kontrendikasyonları
13) Pulpa ve Periapikal Dokularda Sinir İletimi ve Ağrı Mekanizması
14) Ağrı Kontrolü ve Lokal Anestezi Uygulamaları
15) Endodontide Enfeksiyon Kontrolü
16) Kök Kanalında Çalışma Uzunluğunun Belirlenmesinde Kullanılan Güncel Yöntemler
17) Güncel Kök Kanalı Şekillendirme Yöntemleri
18) Kök Kanallarının Yıkanması ve Dezenfeksiyonunda Kullanılan Yöntemler
19) Güncel Endodontik Tedavilerde Kullanılan Kanal Dolgu Maddeleri
20) Güncel Kök Kanalı Doldurma Yöntemleri
21) Endodontide Acil Tedavi
22) Kök Kanalı Tedavisi Yapılmış Dişlerin Restorasyonu
23) Endodontik Tedavide Başarının Değerlendirilmesi
24) Kök Kanalı Tedavisi Tekrarının Endikasyonları ve Teknikleri
25) Kök Kanalı Tedavisi Sırasında Oluşan Prosedürel Problemler ve Çözümleri
26) Endodontide Büyütme Sistemleri
27) Endodontide Görüntüleme Sistemleri
28) Endodontide Etik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Alaçam, T. (2013). Endodonti. Mimtaş Yayınevi.
-Hangreaves K.M., Berman L.H. (2011). Cohen’s Pathways of the Pulp. 11. Baskı, St.Louis, Missouri: MosbyInc.
-Torabinejad M.,Walton R., Erişen R. (2011) Endodonti; Temel İlkeler ve Uygulamalar. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul
Diğer Kaynaklar: Alaçam, T. (2013). Endodonti. Mimtaş Yayınevi.
Hangreaves K.M., Berman L.H. (2011). Cohen’s Pathways of the Pulp. 11. Baskı,
St.Louis, Missouri: MosbyInc.
Torabinejad M.,Walton R., Erişen R. (2011) Endodonti; Temel İlkeler ve Uygulamalar. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 2
7) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
8) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 3
9) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme 3
10) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 2
12) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 3
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 28 % 0
Uygulama 28 % 0
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 28 4 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 28 2 56
Ara Sınavlar 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 171