Occupational Therapy (Ergotherapy) | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | SBF352 | ||||
Course Name: | Professional Ethics | ||||
Course Semester: | Spring | ||||
Course Credits: |
|
||||
Language of instruction: | TR | ||||
Course Requirement: | |||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||
Type of course: | Area Ellective | ||||
Course Level: |
|
||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA CEYHAN | ||||
Course Lecturer(s): | Asst. Prof. Büşra CEYHAN | ||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | It is to gain competencies related to professional ethics and to transfer the skills to deal with ethical problems that may be encountered in professional life. |
Course Content: | This course includes moral and ethical concepts, professional ethical values, the importance of effective communication and teamwork in health services, patient rights, ethical principle violations and professional responsibilities. |
The students who have succeeded in this course;
1) Defines basic concepts such as ethics and morality. 2) Compares the differences between the concepts of ethics and morality. 3) Defines basic professional values. 4) Explains the consequences of unethical behavior in professional life. 5) Makes decisions by analyzing ethical problems and dilemmas. 6) By finding solutions to ethical problems with professional values, applies to case examples. 7) National and international rules of professional ethics how is it included in the regulations? definitions, how they comply with relevant regulations he realizes that he will achieve it. |
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction to ethics, differences between the concepts of ethics and morality. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
2) | The consequences of behavior in accordance with ethical values, factors affecting ethical behavior in the individual. | Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
3) | Concepts related to ethics, moral development process. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
4) | Ethical society relationship, business ethics (work ethics and professional ethics). | Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. |
5) | General ethical rules, factors that play a role in the development of morality. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
6) | Ethical theories. | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B. (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları [Yayımlanmış doktora tezi]. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
7) | Ethical systems. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta Etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
8) | Medical ethics and principles of medical ethics. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta Etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
9) | Principles of professional ethics in health services, ethical problems in health institutions and organizations. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
10) | Patient rights. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
11) | Relationship between patient rights and ethics. | Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
12) | Medical malpractice, hospital ethics committees. | Ertin, H. (2020). Modern tıp ve etik. İstanbul: Betim Yayıncılık. |
13) | Case discussion. | Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
14) | General rewiev | Bahar, E (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M. & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik. Ankara: Nobel Yayıncılık. |
14) |
Course Notes / Textbooks: | Bahar, E. (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B., (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları. [Yayımlanmış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Ertin, H. (2020). Modern Tıp ve Etik. İstanbul: Betim Yayıncılık. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik (güncel konular ve yaklaşımlar). Ankara: Nobel Yayıncılık. T.C Sağlık Bakanlığı Etik Komisyonu, Sağlık Etiği. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html |
References: | Bahar, E. (2014). Meslek etiği. Ankara: Detay Yayıncılık. Bezirci, M., & Konuşkan Bayraktar, M. (2017). Etik ilkeler ve etik eğitimi. Konya: Çizgi Kitabevi. Ceyhan, B., (2018). Fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin teknoloji ve çevre etiğine yönelik duyarlılıkları. [Yayımlanmış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Cohen, M., (2021). 101 Ahlak ikilemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür yayınları. Ertin, H. (2020). Modern Tıp ve Etik. İstanbul: Betim Yayıncılık. Terakye, G., & Ocakçı, A. F. (2013). Etik konulardan seçmeler. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Kutlu, H. A. (2020). Meslek Etiği. Ankara: Nobel Yayıncılık. Özmen, S. (2020). Sağlıkta etik (güncel konular ve yaklaşımlar). Ankara: Nobel Yayıncılık. T.C Sağlık Bakanlığı Etik Komisyonu, Sağlık Etiği. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html |
No Effect | 1 Lowest | 2 Medium | 3 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | It describes a person's daily life, production, leisure activities and tasks, needs, performance, and the relationship between activity and health and well-being. | |
2) | It analyzes biological, medical, human, psychological, social, technological, and occupational therapy information, synthesizes this information with theories about activity and participation, and determines the possibilities and constraints of the person. | |
3) | It works person-centered by critically interpreting the limitations of activity and participation, choosing one of the professional roles (treatment, counseling, etc.), and using activities in prevention, rehabilitation, and treatment. | |
4) | Selects analyzes and synthesizes appropriate theories and models and plans intervention to fulfill the activity and vital roles of individuals and communities and to determine their health needs. | |
5) | Implements the occupational therapy intervention in close collaboration with individuals and communities; works to improve social participation by creating accessible, adaptable environments. | |
6) | It works collaboratively and interdisciplinarily with service users, caregivers, team members, and other stakeholders in ensuring their roles and participation. | |
7) | Considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs and their impact on activity, role and participation | 3 |
8) | Identifies needs for research on occupational therapy practices and/or occupational therapy science-related issues, formulates relevant research questions, researches independently, and pursues lifelong learning. | |
9) | It carries its responsibility in the intervention it implements, and does so by the principles of management and quality. It takes part in the quality improvement process of occupational therapy services and informs the stakeholders. | |
10) | It fulfills all the roles required by its professional performance, integrates the entire occupational therapy process, and performs its practices with occupational therapy knowledge. It takes an active role in the development, advancement, and promotion of occupational therapy. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Course | |
Homework | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Homework | |
Örnek olay sunma |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | Workload | ||
Course Hours | 2 | 2 | 4 | ||||
Midterms | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Total Workload | 4 |