Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ412 | ||||
Course Name: | Farmasötik Kimya Uygulama III | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SUMRU ÖZKIRIMLI |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Farmasötik Kimya Uygulama-III dersinin amacı ilaçların yapılarının aydınlatılmasında kullanılan kalitatif kimyasal analiz yöntemleri konusunda temel bilgilerin, ilaç etken maddelerinde işlevsel grupların tanınma reaksiyonlarının ve uygulamalarının verilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Farmasötik Kimya Uygulama-III dersi ilaçların yapılarının aydınlatılmasında kullanılan kalitatif kimyasal analiz yöntemleri konusunda temel bilgilerin, ilaç etken maddelerinde işlevsel grupların tanınma reaksiyonlarının ve uygulamalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farmasötik etken maddelerin fonksiyonel gruplarını belirleme konusunda bilgi sahibi olma 2) Farmasötik etken maddelerin fiziksel özelliklerini belirleyebilmelidir. 3) Fonksiyonel Grup tanıma Testlerini uygulayabilmelidir. 4) Organik bileşiklerdeki farklı fonksiyonel gruplar hakkında bilgi sahibi olmalıdır 5) İlaç etken maddelerinin yapılarını sistematik kimyasal analizlerle açıklayabilmelidir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sistematik organik ilaç analizi | |
2) | İlaç etkin maddelerinin çözünürlüğü | |
3) | Ödevli grupların sınıflandırılması | |
4) | İlaçlarda organik ödevli grupların tanıma reaksiyonları | |
5) | İlaçlarda organik ödevli grupların tanıma reaksiyonları | |
6) | Çözünürlük sınıfı tayini | |
7) | Erime derecesi tayini | |
8) | Ara sınav haftası | |
9) | Organik ödevli grup reaksiyonları (bilinen örnekler) | |
10) | Organik ödevli grup reaksiyonları( bilinen örnekler) | |
11) | Bilinmeyen örnek tayini | |
12) | Bilinmeyen örnek tayini | |
13) | Bilinmeyen örnek tayini | |
14) | Bilinmeyen örnek tayini | |
15) | Telafi Laboratuvarı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.- İlaçların Tanınması ve Kantitatif Tayini, Nedime Ergenç,Aysel Gürsoy, Öznur Ateş (1999).İstanbul Üniversitesi Yayınları 2.Denel Organik Kimya . Ender Erdik, Metin Obalı,Nadire Yüksekışık,Atilla Öktemer,Tarık Pekel, (2011) Gazi Kitabevi Yardımcı Kaynaklar 1.Experimental Organic Chemistry L M. Harwood, CJ.Moody (1990). Blackwell |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 5 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 5 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 5 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 3 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 5 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 5 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 5 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 5 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 5 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 1 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 2 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 6 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 1 | 10 | ||||
Küçük Sınavlar | 6 | 1 | 6 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 60 |