Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM252
Course Name: Ameliyathane Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Hicran GÜLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: AORN standartları ve güncel rehberler doğrultusunda ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ameliyathanede hasta bakım yönetimi, ameliyathane ortamının hazırlanması, ameliyathanede güncel uygulamalar, hasta ve çalışan güvenliği, etik ilkeler ve yasal süreçler konusunda öğrenciye bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ameliyathane hemşireliğine giriş, ameliyathane hemşireliğinde standartlar, ameliyathanede güvenlik önlemleri, ameliyathanede hemşirelik bakımı, asepsi, sterilizasyon, temel cerrahi aletleri, dökümantasyon konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ameliyathane hemşiresinin profesyonel rolünün önemini açıklayabilme.
2) Verileri analiz ederek hastaların sorunlarını tanılayabilme.
3) Anestezi tipleri ve ameliyat çeşitlerine göre hemşirelik girişimlerini tartışabilme.
4) Ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliğini sorgulayabilme.
5) Ameliyathane ortamında yasal ve etik konuları açıklayabilme.
6) Ameliyathanede tıbbi tedavi ve hemşirelik bakımının etkisini gözlemleri doğrultusunda değerlendirebilme.
7) Ameliyathane ortamının özelliklerini ve ilkelerini bilebilme.
8) Ameliyathane ekipmanlarını tanıyabilme ve kullanabilme.
9) Ekip ile işbirliği yapma becerisine sahip olabilme.
10) Verileri analiz ederek kanıta dayalı bireysel bakımı belirleyebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi, rol ve sorumlulukları, Ameliyathane hemşireliği ile ilgili organizasyonlar ve dernekler Blackboard yüklü ders notları
2) Enfeksiyonunun Önlenmesi ve Kontrolü: Dekontaminasyon, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon Blackboard yüklü ders notları
3) Cerrahi Aletler ve Dikiş Materyalleri Blackboard yüklü ders notları
4) Ameliyathanede Isı Kontrolü; İstenmeyen Hipotermi, Malign Hipertermi Blackboard yüklü ders notları
5) Pozisyon Verme ve Basınç Yaralarının Önlenmesi Blackboard yüklü ders notları
6) Kanama Kontrolü, Pansumanlar, Drenler Blackboard yüklü ders notları
7) Doku Örnekleri İle İlgili Yapılacak İşlemler Blackboard yüklü ders notları
8) Ameliyathanede Hasta Güvenliği Blackboard yüklü ders notları
9) Ameliyathanede Hasta Güvenliği Blackboard yüklü ders notları
10) Ameliyathanede Çalışan Güvenliği Blackboard yüklü ders notları
11) Ameliyathanede Çalışan Güvenliği Blackboard yüklü ders notları
12) Ameliyathanede Çevre Güvenliği Blackboard yüklü ders notları
13) Ameliyathanede Çevre Güvenliği Blackboard yüklü ders notları
14) Dersin değerlendirilmesi Blackboard yüklü ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Araştırmalar ışığındaki güncel literatür
Diğer Kaynaklar: - KARACABAY, K. (2015). Ameliyathane Hemşireliği
- Cerrahi hemşireliği / Editör : Neriman Akyolcu, Nevin Kanan, Güler Aksoy 2020
- Adaş, G. T., & Katran, H. B. (2019). A’dan z’ye Ameliyathan. Nobel Tıp.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma.
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme.
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme.
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme.
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme.
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme.
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58