Makine Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MAK205 | ||||
Course Name: | Termodinamik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi FURKAN DÜNDAR MEHMET ERMAN ÇALIŞKAN |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mühendislik öğrencilerine termodinamiğin temellerini öğretmek ve mesleki yaşamlarında karşılaşacakları bu alandaki uygulamalar üzerine kapsamlı bilgiler kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Bu ders termodinamik prensiplerini içerir. Öğrencinin, açık ve kapalı sistemler için termodinamik kanunlarını kullanabilmesi; basınç, sıcaklık, hacim, nem ve mol gibi makroskobik özelliklerin değişimlerini farklı koşullar için hesaplayabilmesi; termodinamik tabloları kullanabilmesi; kütle ve enerji dengesini her türlü açık ve kapalı sistem için kurabilmesi dersin amaçları arasındadır. Termodinamiğin Temelleri ve kanunları ayrıntıları ile analiz edilir. Ayrıca termodinamikteki saf maddde kullanan buhar sıkıştırmalı soğutma ve ısı pompası çevrimi, Rankine buharlı güç çevrimi, ideal gaz kullanan Otto, Dizel ve Brayton çevrimleri hesaplamalarıyla birlikte analiz edilir. Bu çevrimlerin mühendislikte kullanım alanları tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Termodinamiğin kavramlarını ve kanunlarını açıklar. 2) Saf madde ve mükemmel gaz maddelerinin termodinamik özelliklerini bulur ya da hesaplar. 3) Termodinamiğin 1. ve 2. kanunu ile maddelerdeki enerji ve entropi değişimlerini hesaplar. 4) Kapalı ve açık sistemlerin farkını anlayıp analizlerini yapabilir. 5) Termodinamik çevrimleri kavrayıp, termodinamik prensipleri kullanarak çevrim hesaplamalarını yapar. 6) İdeal gaz kullanan güç çevrimlerini analiz edip gerekli termodinamik hesaplamalarını yapar. 7) Saf madde kullanan güç ve soğutma amaçlı çevrimlerde gerekli termodinamik hesaplamaları yapar. 8) Termodinamiğin mühendislikteki uygulama alanlarını bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Termodinamiğin Temelleri, Termodinamiğin Kullanım Alanları, Termodinamik sistem ve çevre, Enerji Türleri ve Dönüşümleri, Termodinamiğe giriş ve termodinamiğin 0.kanunu | Ders Notları |
2) | İş ve ısı kavramı, Termodinamiğin 1. kanunu, entalpi, iç enerji, Saf madde, Termodinamik Tablolar | Ders Notları |
3) | Mükemmel gaz, Hal değişimleri, Hal değişimleri denklemleri, Hal değişimi uygulaması | Ders Notları |
4) | Termodinamiğin 2. kanunu, Termodinamik çevrim, Isıl Verim, Carnot makinesi | Ders Notları |
5) | Termodinamik çevrim elemanları, Carnot ısı çevrimi ve analizi | Ders Notları |
6) | Entropi Kavramı, Tersinir ve tersinmez işlemler, Termodinamiğin 3. Kanunu | Ders Notları |
7) | Açık sistem analizi, Sabit akışlı açık sistemler, Açık sistemler için süreklilik denklemi ve termodinamiğin 1 ve 2. kanunun uygulanması, Akış işi | Ders Notları |
8) | Ara Sınav | |
9) | İdeal Rankine çevrimi, Rankine çevriminin analizi ve ısıl verimi | Ders Notları |
10) | Rankine çevriminde farklı prosesler ve verim artırma yöntemleri | Ders Notları |
11) | Soğutma çevrimleri ve analizi, Isı pompaları ve analizi | Ders Notları |
12) | Buhar çevrimlerine giriş, Brayton çevrimi ve analizi | Ders Notları |
13) | İdeal ve gerçek otto ve dizel çevrimleri ve analizi | Ders Notları |
14) | Genel Tekrar | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | 1) Mühendisler İçin Termodinamiğin Esasları, Cilt 1, R. Yamankaradeniz, N. Yamankaradeniz, S. Coşkun, Ö. Kaynaklı and E. Pulat, 2) Mühendislik Termodinamiğin Temelleri, Cilt 2, R. Yamankaradeniz, 3) Termodinamik Mühendislik Yaklaşımıyla, Yunus A. Çengel, Michael A. Boles |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 3 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
3) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 2 |
4) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 3 |
5) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 2 |
7) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 2 |
8) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 2 |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
11) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 2 |
13) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
14) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 2 |
16) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 2 |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 26 | ||||
Uygulama | 13 | 2 | 26 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 | ||||
Ödevler | 1 | 16 | 16 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 | ||||
Final | 1 | 3 | 3 | ||||
Toplam İş Yükü | 150 |