Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF203 | ||||
Course Name: | Temel İmmünoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı temel immünolojik kavramları tanıtmak, enfeksiyonlara karşı savunma ve hastalıklardan korunma mekanizmalarını öğretmek, serolojik tanı yöntemlerinin ve testlerinin uygulama becerilerini öğrencilere kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders immünite kavramı, bağışıklık sistemi ve ilgili organlar, bağışıklık sistemi tipleri, bağışıklık sisteminin elemanları, immün yetmezlik, aşılama ve aşı çeşitleri konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel immünoloji ile ilgili kavramları açıklayabilme. 2) Antijenler ve antikorlar ile ilgili testler hakkında bilgi sahibi olabilme. 3) Enfeksiyonlara karşı savunma sisteminin temel bağışıklık mekanizmalarını açıklayabilme. 4) Aktif bağışıklık ve pasif bağışıklığı tartışabilme. 5) Bağışık yanıt mekanizmalarını açıklayabilme. 6) İmmün yetmezlik, bağışıklık sisteminin baskılanması kavramlarını açıklayabilme. 7) Bağışıklık sisteminin yetmezliğini ve güçlendirme yollarını tartışabilme. 8) Aşı ve serum çeşitlerini tanımlayabilme, aralarındaki farkları açıklayabilme. 9) Mikroorganizmalardan kaynaklı hastalıklara karşı farkındalık kazanabilme. 10) İmmünolojik parametrelerin biyoteknolojik araçlar olarak kullanılabilme bilgisi ve ulusal ve uluslararası sonuçları takip edebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bağışıklık sistemine genel bakış | -Temel immünoloji : immün sistemin fonsiyonları ve bozuklukları / Abul K Abbas, Andrew H. Lichtman ; Editör : Yıldız Camcıoğlu, Günnur Deniz -Lippincott görsel anlatımlı çalışma kitapları : immünoloji. Thao Doan, Roger Melvold, Susan Viselli, Carl Waltenbaugh ; Çeviri : Günnur Deniz, Gaye Erten,Yıldız Camcıoğlu. Nobel Tıp. İstanbul. 2014. ISBN: 9786053350149 -Abbas, Abul K. Basic immunology : functions and disorders of the immune system. Saunders Elsevier. 2009. ISBN: 9781416046882 |
2) | Bağışıklık sisteminin hücreleri ve organları | |
3) | Antijen ve antikorlar | |
4) | İmmunoglobilin genleri | |
5) | Antijen ve antikor interaksiyonu | |
6) | Majör histokompatibilite kompleksi | |
7) | T hücreleri | |
8) | B hücreleri | |
9) | Sitokinler | |
10) | Bulaşıcı hastalıklarda bağışıklık cevabı | |
11) | AIDS ve diğer bağışıklık bozuklukları | |
12) | Kanser ve bağışıklık sistemi | |
13) | Hücre öldürme; fagositoz ve hücre dışı öldürme | |
14) | Plazma proteinleri biyokimyasal izlenmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | -Temel immünoloji : immün sistemin fonsiyonları ve bozuklukları / Abul K Abbas, Andrew H. Lichtman ; Editör : Yıldız Camcıoğlu, Günnur Deniz -Lippincott görsel anlatımlı çalışma kitapları : immünoloji. Thao Doan, Roger Melvold, Susan Viselli, Carl Waltenbaugh ; Çeviri : Günnur Deniz, Gaye Erten,Yıldız Camcıoğlu. Nobel Tıp. İstanbul. 2014. ISBN: 9786053350149 -Abbas, Abul K. Basic immunology : functions and disorders of the immune system. Saunders Elsevier. 2009. ISBN: 9781416046882 |
Diğer Kaynaklar: | -Temel immünoloji : immün sistemin fonsiyonları ve bozuklukları / Abul K Abbas, Andrew H. Lichtman ; Editör : Yıldız Camcıoğlu, Günnur Deniz -Lippincott görsel anlatımlı çalışma kitapları : immünoloji. Thao Doan, Roger Melvold, Susan Viselli, Carl Waltenbaugh ; Çeviri : Günnur Deniz, Gaye Erten,Yıldız Camcıoğlu. Nobel Tıp. İstanbul. 2014. ISBN: 9786053350149 -Abbas, Abul K. Basic immunology : functions and disorders of the immune system. Saunders Elsevier. 2009. ISBN: 9781416046882 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |