Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF301 | ||||
Course Name: | İlk Yardım ve Acil Bakım | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Hicran GÜLER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı bir kaza ya da hastalık durumunda, sağlık ekibinin yardımı gelene kadar yaralı ya hastanın kurtarılması ya da durumunun kötüye gitmesinin önlenmesi amacıyla olay yerinde ve ekipmanla-ilaçsız yapılan uygulamaları öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi, temel yaşam bulgularının öğrenilmesi ve temel yaşam desteğinin sağlanması, kanama ve yaralanmalarda ilkyardım, yanık-donma ve sıcak çarpmalarında ilkyardım, kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, bilinç bozukluklarında ilkyardım, göz-kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım, boğulmalarda ilkyardım, zehirlenme ve hayvan ısırmalarında ilkyardım, hasta ve yaralı taşıma teknikleri konularını kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlkyardım tanımını bilme ve önemini açıklayabilme 2) Yaralı ve olay yerini değerlendirebilme, güvenlik önlemlerini alabilme 3) Temel ilkyardım desteğini uygulayabilme 4) Kanamalarda ve şokta ilkyardım uygulayabilme 5) Yaralanmalarda ilkyardım uygulayabilme 6) Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım uygulayabilme 7) Ağız, burun ve kulağa yabancı cisim kaçmasında ilkyardım uygulayabilme 8) Yanma ve donma neticesi oluşan olaylarda ilkyardım uygulayabilme 9) Bilinç bozukluklarında ilkyardım uygulayabilme 10) Zehirlenmeler ve böcek/hayvan ısırıklarında ilkyardım uygulayabilme 11) Suda boğulmalarda ilkyardım uygulayabilme 12) Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilme 13) Rentek manevrası uygulayabilme 14) Bebek, çocuk ve erişkinlerde Heimlich manevrası uygulayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi | Blackboard yüklü ders notları |
2) | Temel yaşam desteği ve uygulamaları -1 | Blackboard yüklü ders notları |
3) | Temel yaşam desteği ve uygulamaları -2 | Blackboard yüklü ders notları |
4) | Kanama ve yaralanmalarda ilkyardım ve uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
5) | Yanık-donma ve sıcak çarpmasında ilkyardım uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
6) | Kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
7) | Bilinç bozukluklarında ilkyardım uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
8) | Göz, kulak, buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım ve uygulamaları | Blackboard yüklü ders notları |
9) | Boğulmalarda ilkyardım | Blackboard yüklü ders notları |
10) | Zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilkyardım | Blackboard yüklü ders notları |
11) | Hasta ve yaralı taşıma teknikleri | Blackboard yüklü ders notları |
12) | Tekrar ve uygulamalı eğitim 1 | Blackboard yüklü ders notları |
13) | Tekrar ve uygulamalı eğitim 2 | Blackboard yüklü ders notları |
14) | Tekrar ve uygulamalı eğitim 3 | Blackboard yüklü ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Mevcut güncel literatür bilgisi |
Diğer Kaynaklar: | -T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEMEL İLKYARDIM UYGULAMALARI EĞİTİM KİTABI - Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme Yayınları. - Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlk yardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. | 1 |
2) | Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. | 1 |
3) | Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. | 1 |
4) | Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. | 1 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 1 |
6) | Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. | 2 |
7) | Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. | 2 |
8) | İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme | 1 |
9) | Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. | 1 |
10) | Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. | 1 |
Anlatım | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | ||||
Uygulama | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ödevler | 7 | 2 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 114 |