Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ423 | ||||
Course Name: | Farmasötik Teknoloji IV | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. SULTAN DİCLE YERLİKAYA | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Mine Özyazıcı | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere biyofarmasötik ve farmakokinetik konularını öğretmek, modern terapötik ve teranostik sistemlerin tanıtılması ve ilaç hedeflendirme konularının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Farmasötik Teknoloji-IV dersi, temel farmakokinetik, biyofarmasötik, in vitro in vivo korelasyon, yeni/modern ilaç taşıyıcı sistemler, nanoteknolojik preparatlar, tibbi malzemeler, ilaç ruhsatlandırılması ile ilgili temel süreçler gibi konuları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilmeli, değerlendirebilmeli ve uygulayabilmeli 2) İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarabilmeli 3) İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri ve stabilitesi konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olabilmeli 4) İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanıyabilmeli, kontrolü ve standardizasyonunu yapabilmeli 5) İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanabilmeli, akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayabilmeli 6) Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibi olabilmeli 7) İlaç biyoteknolojisi ve yeni jenerasyon farmasötik ürünlerin geliştirilmesi ve üretiminde görev alabilmeli 8) Halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olabilmeli 9) Hastanede eczacılık hizmetlerinde, her aşamada görev alabilmeli, hastanın ilaç güvenliğini sağlayabilmeli 10) İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent konuları hakkında bilgi sahibi olabilmeli 11) Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanabilmeli, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilmeli 12) Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanabilmeli 13) Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip edebilmeli ve değerlendirebilmeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biyofarmasötik faz İlacın absorpsiyonu, dağılımı, metabolizması ve eliminasyonu, ADME | |
2) | İlacın vücuda veriliş yollarının emilime etkisi ve biyoyararlanım Biyoyararlanıma etki eden faktörler Mutlak ve bağıl biyoyararlanım hesapları | |
3) | Biyoeşdeğerlik kavramı Biyoeşdeğerlik çalışmaları ve ilgili kılavuzlar | |
4) | Biyoeşdeğerlik ve ilaçlarda eşdeğerlik çeşitleri Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik, klinik çalışma protokolleri | |
5) | Biyofarmasötik sınıflandırma sistemi, çözünürlük ve çözünme hızı parametreleri Farmakokinetiğe giriş | |
6) | IV uygulamalar ve farmakokinetik parametrelerin incelenmesi Oral uygulamalar ve farmakokinetik parametrelerin incelenmesi | |
7) | Etkin maddelerin vücuttaki farmakokinetik davranışları Kompartman modelleri Farmakokinetik modelleme | |
8) | Ara sınav | |
9) | Klinik çalışma örnekleri ve değerlendirmeler | |
10) | Radyofarmasötikler | |
11) | Pediatrik ve geriatrik ilaçlar Boyar maddeler ve tat düzenleyiciler | |
12) | Enzim preparatları Hormon ve diğer preparatlar | |
13) | İlaçların ambalajlanması | |
14) | Olgu çalışması | |
15) | Olgu çalışması | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Farmasötik Teknoloji, Temel konular ve dozaj şekilleri, A. Z. Gürsoy, Kontrollü Salım Sistemleri Derneği, 2012 2. Ansel's Pharmaceutical Dosage Forms and Drug Delivery Systems, Allen, L. V., & McPherson, T. B., Wolters Kluwer Health, 2021. 3. Aulton's Pharmaceutics: The Design and Manufacture of Medicines, Taylor, K., & Aulton, M. E. Elsevier, 2021. 4. Applied Biopharmaceutics & Pharmacokinetics, Shargel, L., & Yu, A. B. C., Mc Graw Hill, 2016. 5. Farmakokinetik, Gladtke, E. & Von Hattingberg, H. M. Springer, 1973. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Farmasötik Teknoloji, Temel konular ve dozaj şekilleri, A. Z. Gürsoy, Kontrollü Salım Sistemleri Derneği, 2012 2. Ansel's Pharmaceutical Dosage Forms and Drug Delivery Systems, Allen, L. V., & McPherson, T. B., Wolters Kluwer Health, 2021. 3. Aulton's Pharmaceutics: The Design and Manufacture of Medicines, Taylor, K., & Aulton, M. E. Elsevier, 2021. 4. Applied Biopharmaceutics & Pharmacokinetics, Shargel, L., & Yu, A. B. C., Mc Graw Hill, 2016. 5. Farmakokinetik, Gladtke, E. & Von Hattingberg, H. M. Springer, 1973. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 1 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 3 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 3 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 3 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 2 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 1 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 3 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 2 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 2 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 1 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 3 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 2 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 3 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 3 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Teknik gezi | |
Tez Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Tez Sunma | |
Uzman / Jüri Değerlendirmesi | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi | |
Yarışma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Uygulama | 14 | 2 | 28 | ||||
Ödevler | 14 | 1 | 14 | ||||
Küçük Sınavlar | 14 | 1 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |