Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM453
Course Name: Bilimsel Makale Yazma ve Yayımlama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ANA LUIZA FERREIRA AYDOĞDU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ana Luiza Ferreira Aydoğdu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Hemşirelik bölümü felsefesi ve ülke gereksinimleri doğrultusunda, bilimsel yazımda kabul gören biçimin IMRAD olduğunun öğretilmesi, Lisans öğrencilerine yapacakları bilimsel çalışmalarında hazırlayacakları makale (ve bilimsel sunumlar) yol gösterici olması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bilimsel yazım ve makalenin tanımı. Konu seçilmesi ve başlık hazırlanması. Etik kurallar. Makale bölümlerinin hazırlanması. Makale yayın süreci ile ilgili konular. Makalelerde İngilizcenin kullanımı. Sistematik derleme, poster ve sözlü bildirinin hazırlanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık bilimlerinde araştırma teknikleri bilir.
2) Bilimsel makale yazma yolları bilir.
3) Makale yayınlatma yolları bilir.
4) Makale okuma becerisi kazandırılacak.
5) Bilimsel makale değerlendirmeyi bilir.
6) Bilim ve bilimler arası benzerlik ve farklılıkları tanıyacak.
7) Türkçe bilimsel makalelerin taramasını bilir.
8) İngilizce bilimsel makalelerin taramasını bilir.
9) Poster hazırlama yolları bilir.
10) Sözlü bildiri hazırlama yolları bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimsel yazım ve makalelerin tanımı. Blackboard'a yüklü ders notları.
2) Konu seçilmesi ve başlık hazırlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
3) Etik kurallar. Blackboard'a yüklü ders notları.
4) Giriş bölümünün hazırlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
5) Malzeme ve yöntemler bölümünün hazırlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
6) Bulgular ve tartışma bölümlerinin hazırlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
7) Sonuç ve öneriler bölümünün hazırlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
8) Özet ve kaynaklar bölümlerinin hazırlanması. Blackboard'a yüklü ders notları.
9) Yazılı metin nereye ve nasıl sunulur? Blackboard'a yüklü ders notları.
10) Değerlendirme işlemi (editörlerle nasıl iletişim kurulur?). Blackboard'a yüklü ders notları.
11) Yayımlama süreci (düzeltmelerle nasıl baş edilir?) Blackboard'a yüklü ders notları.
12) İngilizcenin doğru ve yanlış kullanımı. Blackboard'a yüklü ders notları.
13) Sistematik derleme nasıl hazırlanır? Blackboard'a yüklü ders notları.
14) Poster ve sözlü bildiri nasıl hazırlanır? Blackboard'a yüklü ders notları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Blackboard sistemine PDF formatında ders notları yüklüdür.
The lecture notes are uploaded in PDF format to the Blackboard system.
Diğer Kaynaklar: 1. Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. (2011). HemşirelikteAraştırma?, OdakOfset, İstanbul.
2. Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research design (5th ed.). SAGE Publications.
3. Day, R. A. (2000). Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır. TÜBİTAK (Oryx Press’in izni ile).
4. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. (2014). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul,
5. Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26–33.
6. Polit DF., Beck CT., Hungler BP. (2001). Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Fifth Ed Lippincott, USA.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma.
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme.
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme.
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme.
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme.
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme.
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 72