Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ421 | ||||
Course Name: | Farmasötik Kimya IV | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ŞEREF DEMİRAYAK |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı kemoterapotik ilaçların kimyasal yapıları, sentezleri, yapı-etki ilişkileri, reseptör düzeyinde kimyasal formüllerle etki mekanizmaları, metabolizma reaksiyonları ve bunun ilaç geliştirme açısından önemi ve yeni tedavi yaklaşımları konularında öğrenciye bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: | Farmasötik Kimya IV dersinde kemoterapotik ilaçların kimyasal yapıları, sentezleri, yapı-etki ilişkileri, reseptör düzeyinde etki mekanizmaları, metabolizma reaksiyonları ile ilgili bilgileri vermektir. Bu kapsamda antibakteriyel ilaçlar; antimikobakteriyel ilaçlar; antifungal ilaçlar ;antiviral ilaçlar; antiprotozoal ilaçlar; antikanser ilaçlar; antiseptik ve dezenfektanlar; vitaminler incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kemoterapinin temel ilkelerini yorumlayabilmeli 2) Antibakteriyel ve antifungal ilaçları sınıflandırabilmeli ve etki mekanizmalarını açıklayabilmeli. 3) Kanser oluşumunun kimyasal mekanizmasını yorumlayabilmeli 4) Antineoplastik bileşiklerin etki mekanizmalarını yorumlayabilme 5) Antiviral ilaçların etki mekanizmalarını yorumlayabilmeli 6) Kemoterapötik ilaçların yapılarını, sentez yöntemlerini, yapı-aktivite ilişkilerini, biyotransformasyonlarını bilmelidir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Antibakteriyel ilaçlar, Sülfonamidler | |
2) | Antimikobakteriyel ilaçlar | |
3) | Beta-laktam antibiyotikleri | |
4) | Beta-laktamaz inhibitörleri, geniş spektrumlu penisilinler | |
5) | Sefalosporinler | |
6) | Karbepenemler, Monobaktamlar | |
7) | Makrolidler | |
8) | Arasınav | |
9) | Bakteriyel protein sentez inhibitörleri | |
10) | DNA jiraz inhibitörleri | |
11) | Antifungal ilaçlar | |
12) | Antiviral ilaçlar | |
13) | Antikanser ilaçlar | |
14) | Antiseptik ve dezenfektanlar | |
15) | Tiroit ilaçları |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.An Introduction to Medicinal Chemistry, G.L.Patrick, 6. Baskı (2017) Oxford University Press. 2.Foye's Principles of Medicinal Chemistry V. F. Roche ,S. W. Zito T. Lemke, D. A. Williams (2019) Walters Kluwer |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki güncel bilimsel bilgiye ulaşabilir, değerlendirir ve uygular. | 5 |
2) | İlaç ile ilgili her konuda hasta, sağlık personeli ve topluma bilgi aktarır. | 5 |
3) | İlaç etkin maddelerinin terapötik etkileri ilaç şekilleri, farmakokinetik özellikleri, stabilitesi geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu bilgileri kullanabilir. | 5 |
4) | İlaçla ilgili tüm ürünlerin kalite güvencesi konularını ve süreçlerini tanır, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | 5 |
5) | İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanıma sahiptir, akılcı ve güvenli ilaç kullanımı konusunda, danışmanlık yapar, farmakovijilans uygulamalarını destekler. | 3 |
6) | Doğal ve sentetik ilaç hammaddelerinin üretimi, üretim teknolojileri konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
7) | İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisi ile ilgili kavramlar hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
8) | Farmasötik ve kozmetik ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgiye ve uygulama becerilerine sahiptir. | 5 |
9) | Hastanede eczacılık hizmetleri kapsamında yer alan tüm konuları planlar ve uygular. | 4 |
10) | İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma, patent ve farmakoekonomi konuları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
11) | Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanımlıdır, sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
12) | Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanır. | 5 |
13) | Farmasötik, biyoteknolojik ve radyofarmasötik ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | 5 |
14) | Eczacılık alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 5 |
15) | İletişimsel, yönetsel ve sosyal beceriler açısından meslektaşları ve diğer sağlık profesyonelleri ile birlikte çalışacak gerekli yeterliliklere sahiptir. | 5 |
16) | Tıbbi bitkiler, bitkisel destek ürünleri ve gıda takviyeleri hakkında danışmanlık yapar. | 3 |
17) | Farmasötik bakım uygulamalarını bilir, ilaç etkileşimlerini anlayıp değerlendirir. | 5 |
18) | İlaçlar ve diğer kimyasal maddelerin kullanımı ve laboratuvar uygulamasıyla ilgili riskleri bilir. | 5 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 | ||||
Ödevler | 1 | 2 | 2 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 90 |