Chemical Engineering(English) | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | CHE306 | ||||
Course Name: | Heat Transfer | ||||
Course Semester: | Fall | ||||
Course Credits: |
|
||||
Language of instruction: | |||||
Course Requirement: | |||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||
Type of course: | Necessary | ||||
Course Level: |
|
||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||
Course Coordinator : | Prof. Dr. İSMAİL CEM PARMAKSIZOĞLU | ||||
Course Lecturer(s): | |||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, • Isı Geçişi tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı geçişi problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Elektronik, biyoteknoloji ve farmakoloji, yenilenebilir enerji ve nanoteknoloji tıp mühendisliği gibi mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi hesaplamalarını yapabilmesi, • “Akışkanlar Mekaniği” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, beklenmektedir. |
Course Content: | • Enerjinin korunumu ilkesi • Sürekli rejimde bir boyutlu ısı iletimi, kanatlar • Sürekli rejimde iki boyutlu ısı iletimi, şekil faktörleri • Zaman bağlı ısı iletimi • Isı taşınımına giriş • Zorlanmış taşınım, dış akış • Zorlanmış taşınım, İç akış • Doğal taşınım • Kaynama ve yoğuşma • Isı değiştiriciler • Işınım temel kavramlar ve özelikler • Yüzeyler arasında ışınımla ısı geçişi |
The students who have succeeded in this course;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, • Isı Geçişi tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı geçişi problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Elektronik, biyoteknoloji ve farmakoloji, yenilenebilir enerji ve nanoteknoloji tıp mühendisliği gibi mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi hesaplamalarını yapabilmesi, • “Akışkanlar Mekaniği” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, beklenmektedir. |
Week | Subject | Related Preparation |
1) | • The Conservation of Energy Requirement | |
2) | • One-dimensional, steady-state conduction, | |
3) | • One-dimensional, steady-state conduction, extended surfaces | |
4) | • Two dimensional steady state conduction, shape Factor | |
5) | • Two dimensional steady state conduction, shape Factor | |
6) | • Transient conduction | |
8) | • Introduction to Convection • Forced convection, external flow | |
9) | • Forced convection, internal flow | |
10) | • Free convection | |
11) | • Boiling and condensation | |
12) | • Heat exchangers | |
13) | • Radiation: Processes and Properties | |
14) | • Radiation Exchange Between Surfaces |
Course Notes / Textbooks: | • İ. C. Parmaksızoğlu, M. Özdemir, Y. İslamoğlu, Isı Geçişi Denklemler, Bağıntılar, Diyagramlar,Tablolar, E-Kitap, ISBN : 978-625-400-588-6, 2021 |
References: | • Fundamentals of Heat and Mass Transfer, Frank P. Incropera, David P. DeWitt, Theodore L. Bergman, Adrienne S. Lavine, John Wiley & Sons, Inc.2007. • Heat and Mass Transfer: Fundamentals & Applications, Fourth Edition, Yunus A. Cengel, Afshin J. Ghajar, McGraw-Hill, 2011 • Convection Heat Transfer, Adrian Bejan, John Willey & Sons, ınc. 2004. • Çözümlü Isı İletimi Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2000 • Çözümlü Isı Taşınım Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2002 • Çözümlü Isı Işınım Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2004 • Örneklerle Isı Transferi, Sadık Kakaç, Tıp Teknik, Yayıncılık, 1998 • Holman, J.P. Heat Transfer, McGrawHill Int, 1994. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Medium | 3 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | To be able to use advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field | |
2) | To be able to interpret and evaluate data using advanced knowledge and skills acquired in the field, to be able to identify and analyze problems, to be able to develop solutions based on research and evidence. | |
3) | To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project. | |
4) | To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field. | |
5) | To be able to carry out an advanced level study related to the field independently. | |
6) | To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field. | |
7) | To have advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field. | |
8) | To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety. | |
9) | To be able to inform the relevant people and institutions about the issues related to the field; to be able to convey his / her thoughts and suggestions for solutions to problems in written and orally. | |
10) | To be able to share his/her thoughts and suggestions for solutions to problems related to his/her field with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data. | |
11) | To be able to organize and implement projects and activities for the social environment in which he/she lives with a sense of social responsibility | |
12) | To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach | |
13) | To be able to identify their learning needs and direct their learning |
Course |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Homework |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Quizzes | 10 | % 20 |
Homework Assignments | 1 | % 15 |
Midterms | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | Workload | ||
Course Hours | 14 | 3 | 42 | ||||
Study Hours Out of Class | 1 | 60 | 60 | ||||
Homework Assignments | 1 | 30 | 30 | ||||
Quizzes | 10 | 0.1 | 1 | ||||
Midterms | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 3 | 3 | ||||
Total Workload | 138 |