Dersin Amacı: |
Mühendislikte kullanılan işaret ve sistem kavramlarının tanıtılması; işaretler ve sistemlerin analizinde kullanılan temel matematiksel metotların teorik ve pratik olarak öğrenciye kazandırılması.
|
Dersin İçeriği: |
İşaretlerin sürekli ve ayrık zamanlı, analog, sayısal, çift, tek gibi önemli karekteristikleri, enerji ve güç işaretleri, işaretlerin dirak, basamak, rampa, parabola gibi temel işaretler ile temseli, Sistemlerin doğrusal, zamanla değişkenlik, nedensellik, gibi önemli özellikleri. doğrusal-zamanla-değişmeyen sistemler, konvolusyon integrali, Fourier serisi, Fourier dönüşümü ve özellikleri, Laplace dönüşümü ve özellikleri ve sürekli zamanlı doğrusal-zamanla-değişmeyen sistemlerde uygulamaları, örnekleme teoremi, ayrık zamanlı işaretler ve sistemler, Z-dönüşümü ve özellikleri, ayrık zamanlı sistemlerin Fourier analizi, filtre tasarımı.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İşaretler ve sistemlere giriş |
|
2) |
İşaretlerin gösterimi ve temel işlemler |
|
3) |
Sürekli zamanlı sistemler, LTI sistemler |
|
4) |
Konvolüsyon integrali |
|
5) |
Laplace dönüşümü ve özellikleri |
|
6) |
Frekans analizi: Fourier serileri |
|
7) |
Frekans analizi: Fourier dönüşümü |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Örnekleme teoremi ve Ayrık zamanlı işaretler |
|
10) |
Ayrık zamanlı sistemler |
|
11) |
Z-dönüşümü |
|
12) |
Ayrık zamanlı ve Ayrık Fourier dönüşümleri |
|
13) |
Ayrık Fourier dönüşümünün hızlı gerçeklemesi |
|
14) |
Dönem Tekrar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
|
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|