Mekatronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MEC205 | ||||
Course Name: | Thermodynamics | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mühendislik öğrencilerine termodinamiğin temellerini öğretmek ve mesleki yaşamlarında karşılaşacakları bu alandaki uygulamalar üzerine kapsamlı bilgiler kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Bu ders termodinamik prensiplerini içerir. Öğrencinin, açık ve kapalı sistemler için termodinamik kanunlarını kullanabilmesi; basınç, sıcaklık, hacim, nem ve mol gibi makroskobik özelliklerin değişimlerini farklı koşullar için hesaplayabilmesi; termodinamik tabloları kullanabilmesi; kütle ve enerji dengesini her türlü açık ve kapalı sistem için kurabilmesi dersin amaçları arasındadır. Termodinamiğin Temelleri ve kanunları ayrıntıları ile analiz edilir. Ayrıca termodinamikteki saf maddde kullanan buhar sıkıştırmalı soğutma ve ısı pompası çevrimi, Rankine buharlı güç çevrimi, ideal gaz kullanan Otto, Dizel ve Brayton çevrimleri hesaplamalarıyla birlikte analiz edilir. Bu çevrimlerin mühendislikte kullanım alanları tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Termodinamiğin kavramlarını ve kanunlarını açıklar. 2) Saf madde ve mükemmel gaz maddelerinin termodinamik özelliklerini bulur ya da hesaplar. 3) Termodinamiğin 1. ve 2. kanunu ile maddelerdeki enerji ve entropi değişimlerini hesaplar. 4) Kapalı ve açık sistemlerin farkını anlayıp analizlerini yapabilir. 5) Termodinamik çevrimleri kavrayıp, termodinamik prensipleri kullanarak çevrim hesaplamalarını yapar. 6) Saf madde kullanan güç ve soğutma amaçlı çevrimlerde gerekli termodinamik hesaplamaları yapar. 7) İdeal gaz kullanan güç çevrimlerini analiz edip gerekli termodinamik hesaplamalarını yapar. 8) Termodinamiğin mühendislikteki uygulama alanlarını bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Termodinamiğin Temelleri, Termodinamiğin Kullanım Alanları, Termodinamik sistem ve çevre, Enerji Türleri ve Dönüşümleri, Termodinamiğe giriş ve termodinamiğin 0.kanunu | Ders Notları |
2) | İş ve ısı kavramı, Termodinamiğin 1. kanunu, entalpi, iç enerji, Saf madde, Termodinamik Tablolar | Ders Notları |
3) | Mükemmel gaz, Hal değişimleri, Hal değişimleri denklemleri, Hal değişimi uygulaması | Ders Notları |
4) | Termodinamiğin 2. kanunu, Termodinamik çevrim, Isıl Verim, Carnot makinesi | Ders Notları |
5) | Termodinamik çevrim elemanları, Carnot ısı çevrimi ve analizi | Ders Notları |
6) | Entropi Kavramı, Tersinir ve tersinmez işlemler, Termodinamiğin 3. Kanunu | Ders Notları |
7) | Açık sistem analizi, Sabit akışlı açık sistemler, Açık sistemler için süreklilik denklemi ve termodinamiğin 1 ve 2. kanunun uygulanması, Akış işi | Ders Notları |
8) | Ara Sınav | Ders Notları |
9) | İdeal Rankine çevrimi, Rankine çevriminin analizi ve ısıl verimi | Ders Notları |
10) | Rankine çevriminde farklı prosesler ve verim artırma yöntemleri | Ders Notları |
11) | Soğutma çevrimleri ve analizi, Isı pompaları ve analizi | Ders Notları |
12) | Buhar çevrimlerine giriş, Brayton çevrimi ve analizi | Ders Notları |
13) | İdeal ve gerçek otto ve dizel çevrimleri ve analizi | Ders Notları |
14) | Genel Tekrar | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | 1) Mühendisler İçin Termodinamiğin Esasları, Cilt 1, R. Yamankaradeniz, N. Yamankaradeniz, S. Coşkun, Ö. Kaynaklı and E. Pulat, 2) Mühendislik Termodinamiğin Temelleri, Cilt 2, R. Yamankaradeniz, 3) Termodinamik Mühendislik Yaklaşımıyla, Yunus A. Çengel, Michael A. Boles |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 3 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 26 | ||||
Uygulama | 13 | 2 | 26 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 | ||||
Ödevler | 1 | 16 | 16 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 | ||||
Final | 1 | 3 | 3 | ||||
Toplam İş Yükü | 150 |