Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MEC466
Course Name: Aerodynamics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere sıkıştırılamaz aerodinamiğin temel kavramlarını vermek ve temel aerodinamik problemlerini çözmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders aerodinamiğin temel prensiplerini içerir. Öğrenci akışkanlar mekaniğinin içerdiği temel denklemle ile kanat profilleri ve çeşitli cisimler üzerinden akan akışkanın davranışını inceler. Ayrıca havacılık ve taşıt aerodinamiğinin gelişimi hakkında da bilgi sahibi olur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sıkıştırılamaz akış için temel denklemleri bilir.
2) Temel akış elemanlarını ve bunların kombinasyonlarını kullanarak cisimler etrafındaki akışın akım fonksiyonu ve potansiyel fonksiyonlarını bulur ve basınç dağılımını hesaplar.
3) İnce profil teorisini kullanarak profillerin kaldırma ve moment katsayılarını hesaplar.
4) Sonlu kanatlar için kaldırma ve sürüklenmeyi, değişik formdaki kanatlar için uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aerodinamik kuvvetler ve momentler Ders Notları
2) Boyut analizi ve benzerlik Ders Notları
3) Akış modelleri, kütle ve lineer momentumun korunumu, 2 boyutlu cisme etki eden sürüklenme ve kaldırma kuvvetleri Ders Notları
4) Korunum denklemleri, yörünge, akım çizgisi, çıkış çizgisi Ders Notları
5) Akım fonksiyonu, hız potansiyeli, sürtünmesiz, sıkıştırılamaz akımın temelleri Ders Notları
6) Bernoulli denklemi, Pitot tübü Ders Notları
7) Laplace denklemi, üniform akım, kaynak akımı, duble akımı, daire etrafındaki akış Ders Notları
8) Ara Sınav
9) Vorteks akımı, Daire etrafındaki sirkülasyonlu akım, Kutta Joukowski teoremi Ders Notları
10) Kanat profili etrafındaki sıkıştırılamaz akış, Kutta şartı, Kelvin sirkülasyon teoremi Ders Notları
11) İnce profil teorisi, simetrik ve kamburlu profiller Ders Notları
12) Sonlu kanat etrafındaki sıkıştırılamaz akış, indüklenmiş sürüklenme, vorteks flamenti, Biot-Savart yasası ve Helmholtz teoremleri Ders Notları
13) Panel yöntemleri, taşıyıcı çizgi teorisi, eliptik kaldırma dağılımı Ders Notları
14) Genel kaldırma dağılımı, açıklık oranı etkisi Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: 1. Anderson, J.D., 2001, Fundamentals of Aerodynamics, McGraw-Hill.
2. Houghton, E.L. and Carpenter, P.W., 2003, Aerodynamics for Engineering Students, Butterworth-Heinemann.
3. Bertin, J.J and Smith, M.L., 2008, Aerodynamics for Engineers, Prentice-Hall.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 6 90
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 180