Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM209
Course Name: Yapı Teknolojisi II (Stüdyo)
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÜRÜN BİÇER
Dersi Veren(ler): Dr. Ürün Biçer
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin çatı ve bacalar konularını içeren bölümünde, çatı ve baca tasarımı, yapım ilkeleri ve türlerinin kaba yapımdan ince yapım aşamasına kadar yer alan bileşenlerin kurgulanması ve sorunlarının çözümü; dersin doğrama konusunu içeren bölümünde ise, konuya ilişkin temel önemli temel bilgi ve ilkelerle ile sorunları belirleyebilme ve çözüm yaklaşımları verilmektedir. Sorunları çözerken, yapılan isin yapının mimarisinin bir parçası olduğu, yapının bütünü içinde değerlendirilmesi gerektiği bilincinin de geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Çatı tanım ve kavramları, eğimli çatı sistemleri, örtü ve bitisler, teras çatılar, doğrama tasarımında ilke ve yaklasımlar, doğrama gereçleri, kasalar ve kanatların türleri, iliskileri, kapı ve pencerenin islevleri, sınıflamaları duvar bosluklarındaki sorunlar ve çözüm ilkeleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapısal tanımların, kavramların, yapıların sınıflandırılmasının öğrenilmesi
2) Farklı yapı türlerinin çatı, baca, doğrama ve cephe sistemlerinin çalışma prensiplerinin, detaylarının ve anlatım biçimlerinin öğrenilmesi
3) Karma ürünlü yapı elemanlarını kurgulayabilme becerisi kazanmak
4) Yapı Kabuğu (Çatı, cephe ve doğrama) konusuna ilişkin temel bilgi ve ilkeleri öğrenmek, bu konuda çözüm yaklaşımları geliştirebilmek
5) Duvar boşluklarındaki sorunları ve çözüm ilkelerini öğrenmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çatı Tasarımı/ Sınıflandırmalar, Eğimli Çatılarda: Eğimin Belirlenmesi ve Düzenlenmesi Yok
2) Teras Çatılar; Tanım, Sınıflandırmalar, Eğimin Düzenlenmesi ve Ayrıntı Çözümleri/ Uygulama Yok
3) Çatı Sistemleri, Uygulama Yok
4) Çatılarda Yalıtım ve Havalandırma, Çatı Yüzeyinden Suların Uzaklaştırılması Yok
5) Baca Tasarım Kuralları ve Baca Türleri, Çatı Kaplamaları, Uygulama Yok
6) Dersin konusu, amacı, yöntemi/ Yapı ürünlerinin tanımı/ Pencere ve kapı tasarımında ilkeler Yok
7) Duvar Boşluklarının kuruluşu, Duvar Boşluklarının doğrama için hazırlanması/ Doğrama gereçleri Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Kasalar ve kanatlar/ Kasa-kanat ilişkileri/ Kanat-kanat ilişkileri Yok
10) Kapı, işlevleri/ pencere, işlevleri/ Uygulama Yok
11) Duvar boşluğundaki sorunlar ve çözüm ilkeleri/ Isı sorunu ve çözüm ilkeleri/ ses sorunu ve çözüm ilkeleri/ Uygulama Yok
12) Yangın sorunu ve çözüm ilkeleri/ Toz, duman, zararlı ışın sorunu ve çözüm ilkeleri/ Su- nem sorunu ve çözüm ilkeleri Yok
13) Güvenlik sorunları/ Denetim sorunları ve çözüm ilkeleri/ Doğramalarda bakım Yok
14) Güvenlik sorunları/ Denetim sorunları ve çözüm ilkeleri/ Doğramalarda bakım Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Balanlı, A., Yapıda Ürün Seçimi, İstanbul, YÜMFED Yayını, No: 4, 1997.
-“Kapı ve pencere tasarımı” Basılmamıs ders notu, 2008.
-İzgi, U., “Pencere”, İstanbul, İDGSA Yayını, No: 43, 1975.
-A&C Detail, Roofs, 2005.
-Toydemir, N., Bulut, Ü., “Çatılar”, Yapı Yayın, 2006.
-Mcleod, V., Çağdas Konut Mimarisinde Detaylar, İstanbul, YEM Yayınları, 2008.
-Lang, K., Facade Construction Manual, 2004.
-Toydemir, N., Bulut, Ü., “Çatılar”, Yapı Yayın, 2006.
-Watts, A., Modern Construction Envelopes, Springer.
-Watts, A., Modern Construction Envelopes, Springer.
-Lang, K., Facade Construction Manual, 2004.
Diğer Kaynaklar: -Balanlı, A., Yapıda Ürün Seçimi, İstanbul, YÜMFED Yayını, No: 4, 1997.
-“Kapı ve pencere tasarımı” Basılmamıs ders notu, 2008.
-İzgi, U., “Pencere”, İstanbul, İDGSA Yayını, No: 43, 1975.
-A&C Detail, Roofs, 2005.
-Toydemir, N., Bulut, Ü., “Çatılar”, Yapı Yayın, 2006.
-Mcleod, V., Çağdas Konut Mimarisinde Detaylar, İstanbul, YEM Yayınları, 2008.
-Lang, K., Facade Construction Manual, 2004.
-Toydemir, N., Bulut, Ü., “Çatılar”, Yapı Yayın, 2006.
-Watts, A., Modern Construction Envelopes, Springer.
-Watts, A., Modern Construction Envelopes, Springer.
-Lang, K., Facade Construction Manual, 2004.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 1
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 2
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak 2
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 2
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Uygulama 13 52
Ödevler 12 48
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 160