Tıp
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP200.03
Course Name: Gastrointestinal Sistem ve Metabolizma Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜL BÜŞRA KAYA
Dersi Veren(ler): Beyhan Ömer(Tıbbi Biyokimya), Ozan Toraman(Fizyoloji),Seyhun Solakoğlu(Histoloji ve Embriyoloji),Özer Akgül(Tıbbi Mikrobiyoloji),Ayşin Kale(Anatomi), Canan Küçükgergin (Tıbbi Biyokimya),Şinasi Bayram(Histoloji ve Embriyoloji),Adnan Öztürk(Anatomi),İlnur Bingül(Tıbbi Biyokimya),Pervin Vural(Tıbbi Biyokimya),Fatih Aydın(Tıbbi Biyokimya),Kadir Daştan(Mesleki İngilizce)
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gastrointestinal Sistem ve metabolizma ile ilgili histolojik, anatomik, mikrobiyolojik, biyokimyasal ve fizyolojik özellikleri kavrayabilmesi ve bunların klinik yansımaları hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Tıbbi Biyokimya, Fizyoloji, Histoloji ve Embriyoloji, Tıbbi Mikrobiyoloji, Anatomi anabilim dallarının gastrointestinal sistem ve metabolizmaya ilişkin konularına ait teorik ve/veya pratik eğitimleri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) TIBBİ BİYOKİMYA Metabolizmanın temel işlevleri, glikoz homeostazisi, glikozun direkt ve indirekt oksidasyonu, glkoliz, glikoneojenez, glikojen metabolizması, Karbonhidrat metabolizmasında hormonal kontrol ve laboratuvarda izlenmesi, lipit metabolizmasına genel bakış, lipoproteinlerin yapısı ve sınıflandırılması, şilomikron, VLDL ve HDL,lipoliz ve yağ asidi oksidasyonu, keton cisimleri sentezi ve kullanımları, yağ asidi sentezi ve lipojenez, kolesterol metabolizması, obezite biyokimyası, protein metabolizması, aminoasitlerin vücutta dağılımı ve kullanım yolları, amonyak metabolizması, üre sentezi ve düzenlenmesi,biyolojik aminler, metil transferi-hiperhomosisteinemi mekanizması,aromatik aminoasitler, zehirsizleştirme reaksiyonları, biyoelementler ve makroelementler, eser elementler,ultra eser elementler, hayatın evrelerinde metabolik değişiklikler konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
2) FİZYOLOJİ Gastrointestinal sistem organizasyonu, GIS sinirsel ve hormonal kontrolü, GIS motilite, yutma ve çiğneme fonksiyonları, Sindirim Sistemi hareketleri ve salgı fonksiyonu, mide ve pankreas ekzokrin salgı ve fonksiyonu, sindirim ve emilim mekanizmaları konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
3) HİSTOLOJİ ve EMBRİYOLOJİ Sindirim sisteminin gelişimi, karaciğer ve safra kesesi gelişimi,dudak, yanak ve damak histolojisi, tükürük bezleri ve yemek borusunun histolojisi, mide histolojisi ,ince ve kalın bağırsaklar, karaciğer, safra kesesi ve pankreas konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
4) TIBBİ MİKROBİYOLOJİ Hücresel immünite, humoral immünite ve antikorlar, otoimmünite, tolerans ve aşırı duyarlılık reaksiyonları, İmmün yetmezlik, tümör ve transplant immünolojisi konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
5) ANATOMİ Abdomen anatomisi, Sindirim Sistemi anatomisine giriş, cavum oris, farinks, özofagus ve mide, intestinum tenue, intestinum crassum, pankreas ve tükürük bezleri, rectum canalis analis, karaciğer safra yolları ve safra kesesi, periton anatomisi konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Metabolizmanın temel işlevleri Glikoz homeostazisi GIS organizasyonu-kanalın kas yapısı ve özellikleri GIS fonksiyonunun sinirsel ve hormonal kontrolü Glikozun direkt ve indirekt oksidasyonu GIS gelişimi Karaciğer ve safra kesesi gelişimi Glikoliz ve glikoneojenez Hücresel immünite Abdomen anatomisi Mesleki İngilizce Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
2) Glikojen metabolizması Karbonhidrat metabolizmasında hormonal kontrol Anatomi lab.1 GIS motilitesi, çiğneme, yutma ve özofagus motilitesi Karbonhidrat metabolizmasının laboratuvarda izlenmesi Humoral immünite, antikorlar Lipid metabolizmasına genel bakış Lipoproteinlerin yapısı ve sınıflandırılması GIS dudak, yanak ve damak histolojisi Mesleki İngilizce Anatomi Lab.2 Sindirim Sistemi anatomisine giriş Cavum oris Tükürük bezleri ve yemek borusu histolojisi Mesleki İngilizce Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
3) Şilomikron, VLDL ve HDL Lipoliz ve yağ asidi oksidasyonu Mide histolojisi Anatomi lab.3 Histoloji lab.1 Farinks Özofagus ve mide İnce bağırsaklar Kalın bağırsaklar Keton cisimleri sentezi ve kullanımı Yağ asidi sentezi ve lipojenez Otoimmünite, tolerans-aşırı duyarlılık reaksiyonları İmmün yetmezlik-tümör ve transplant immünolojisi Anatomi lab.4 Kolesterol metabolizması Obezite biyokimyası Sindirim Sistemi hareketleri Mesleki İngilizce Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
4) Protein metabolizmasına giriş Aminoasitlerin vücutta dağılım ve kullanım yolları Intestinum tenue Anatomi lab.5 GIS salgı fonksiyonu Mide mukoza bariyeri, pankreasın ekzokrin salgı ve fonksiyonu Intestinum crassum Mesleki İngilizce Amonyak metabolizması Üre sentezi ve düzenlenmesi Anatomi lab.6 Biyolojik aminler Metil transferi-hiperhomosisteinemi Pankreas, tükürük bezleri Karaciğer ve safra kesesi Pankreas Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
5) Rectum canalis analis Karaciğer safra yolları ve kesesi Aromatik aminoasitlerin organizmadaki önemi Aromatik aminoasitlerin metabolizması ve defektleri Histoloji lab.2 Zehirsizleştirme reaksiyonları Anatomi lab.7 Biyoelementlerin besinsel önemi ve sınıflandırılması Makro elementler Periton Mesleki İngilizce Sindirim sistemi salgıları GIS kanalında sindirim ve emilim mekanizmaları Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
6) Anatomi lab.8 Anatomi lab.9 Eser elementler Histoloji lab.3 Anatomi lab.10 Anatomi lab.11 Ultra eser elementler Hayatın evrelerinde metabolik değişiklikler Tıbbi biyokimya lab. Ders slaytları ve dersle ilgili kaynak kitaplar
7) Komite sınavı Sınav sorularının hazırlanması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 4 90 360
Toplam İş Yükü 360