Tıp
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP200.04
Course Name: Endokrin ve Ürogenital Sistem Kurulu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
13
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KADİR DAŞTAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Sema GENÇ, Dr. Öğr. Üyesi Gkionoul N CHATZİOGLOU, Dr. Öğr. Üyesi Şinasi BAYRAM, Dr. Öğr. Üyesi GkDr. Öğr. Üyesi Tayffun DİKMEN, Dr. Öğr. Üyesi Ozan TORAMAN, Dr. Öğr. Üyesi Gül Büşra KAYA, Dr. Öğr. Üyesi Gülnaz KERVANCIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Endokrinoloji ve Metabolizma ile ilgili organ anatomisi, doku histolojisi, endokrin sistem fizyolojik düzenleme mekanizmaları konusunda bilgi kazanmak, ilgili klinik konuların başlangıç düzeyinde açıklamasını yapabilmek Endokrin sistemi oluşturan bileşenleri tanımak, normal endokrin sistem fizyolojisi ve hormon fonksiyonlarını öğrenip, ilgili hastalıkların temelini algılamak Endokrin fonksiyon bozuklukları ile karakterize hastalıkların temel klinik özelliklerini öğrenmek Endokrin fonksiyon bozuklukları ile ilişkili hastalıkların klinik bulgularını muayene ile saptamayı öğrenmek. Endokrin hastalıkların tanısına yönelik laboratuvar ve radyolojik bulguları tanımak ve değerlendirmek.
Dersin İçeriği: Entegre eğitim programı çerçevesinde multidisipliner olarak endokrin sistemin temel işlevleri, hormonların sentez ve etki mekanizmaları, endokrin sistem ile ilgili hastalıklar hakkında temel bilgilerin kazandırılması ve bu temel bilgiler ışığında endokrin sistemin normal işleyişini ve sorunlarını ayırt edebilme becerisinin kazandırılması, hastalıkların engellenmesi ve tedavi olanakları hakkında temel genel bilgilerin öğretilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Endokrin sistemle ilgili dokuların temel histolojik özelliklerini bilmeli
2) Endokrin sisteme ait fizyolojik düzenleme mekanizmalarını sayabilmeli
3) Tiroid hastalıklarına yol açan patolojileri ve klinik bulguları sayabilmeli
4) Tiroid hastalıklarının tanısında kullanılan laboratuar bulguları ve temel radyolojik bulguları bilmeli
5) Hipofiz hastalıklarına bağlı gelişen endokrin bozuklukları ve klinik bulguları bilmeli
6) Kalsiyum ve fosfor metabolizmasının bozuklukları ile ilişkili klinik ve laboratuar bulgularını sayabilmeli
6) Kalsiyum ve fosfor metabolizmasının bozuklukları ile ilişkili klinik ve laboratuar bulgularını sayabilmeli
7) Diyabet tanısı için gerekli klinik ve laboratuar bulguları sayabilmeli
8) Sağlıklı beslenmenin temel ilkelerini sayabilmeli
9) Lipoprotein metabolizması bozuklukları ile ilgili laboratuar bulgularını bilmeli
10) Hipogonadizm ve cinsel gelişim kusurları ile ilgili araştırılması gereken temel patolojileri sayabilmeli

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Biyokimya: Hormonların biyokimyasal özellikleri ve sınıflandırılması Histoloji ve Embriyoloji: Ön ve arka hipofiz bezi ile pineal bezin histolojik yapısı Tıbbi Biyokimya: Hipotalamik ve hipofizer hormonlar I Tıbbi Biyokimya: Tiroid hormonları Tıbbi Biyokimya: Protein yapılı hormonların etki mekanizmaları Histoloji ve Embriyoloji: Tiroid ve paratiroid bezi histolojisi ve embriyonal gelişimi Tıbbi Biyokimya: Hipotalamik ve hipofizer hormonlar II Fizyoloji: Anterior hipofiz hormonları ve işlevleri (Büyüme Hormonu) Fizyoloji: Hipofiz Salgısının Hipotalamus Tarafından Kontrolü Tıbbi Biyokimya: Lokal Hormonların tanımı - sentezi ve metabolizması Histoloji ve Embriyoloji: Endokrin pankreas histolojisi ve embriyonal gelişimi Anatomi: Ürogenital sistem-genel bilgi Fizyoloji: Posterior hipofiz hormonları ve işlevleri (ADH ve Oksitosin) Tıbbi Biyokimya: Steroid yapılı hormonların etki mekanizmaları Histoloji ve Embriyoloji: Böbreküstü bezi histolojisi ve embriyonal gelişimi Histoloji ve Embriyoloji: Böbrekler Anatomi Hipofiz bezi genel histolojisi Histoloji ve Embriyoloji: Hipofiz bezi hücre tipleri PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
2) Tıbbi Biyokimya: Paratiroid hormonları Anatomi: Calices, pelvis renalis, üreter Fizyoloji: Tiroid bezi hormonlarının işlevleri Tıbbi Biyokimya: Pankreas hormonları Histoloji ve Embriyoloji: Üriner sistemin embriyonal gelişimi Tıbbi Biyokimya: Böbrek üstü bezi hormonlarının sentezi - Medulla Tıbbi Biyokimya: Kadın cinsiyet hormonlarının biyokimyası Histoloji ve Embriyoloji: Üriner sistem histolojisine giriş Histoloji ve Embriyoloji: Böbrek histolojisi - nefron yapısı Tıbbi Biyokimya: Böbrek ve Gastrointestinal Sistem Hormonları Tıbbi Biyokimya: Erkek cinsiyet hormonlarının biyokimyası Anatomi: Böbreklerin damar ve sinirleri Tıbbi Biyokimya: Böbrek üstü bezi hormonlarının sentezi - Korteks Anatomi: Uygulama LAB 1 PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
3) Tıbbi Biyokimya: Mesane Anatomi Su metabolizması Fizyoloji: Paratiroid bezi hormonlarının işlevleri Fizyoloji: Üretra Anatomi Pankreas bezi hormonlarının işlevleri - I Anatomi: Karın duvarları anatomisi Anatomi: Testis,epididimis Anatomi: Uygulama LAB 2 Fizyoloji: Pankreas bezi hormonlarının işlevleri – II Histoloji ve Embriyoloji: Tubuli renalis Anatomi: Uygulama LAB 2 Histoloji ve Embriyoloji: İdrar boşaltım yolları Anatomi: Uygulama LAB2 Anatomi: UygulamaLAB 3 Fizyoloji: Böbrek üstü bezi korteks hormonlarının işlevi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
4) Anatomi: Sperma yolları, penis Fizyoloji: Böbrek üstü bezi medulla hormonlarının işlevi Histoloji ve Embriyoloji: Testis histolojisi Fizyoloji: Böbrek tübüllerinin fonksiyonu Anatomi: Scrotum, Prostat -gl. bulbouretralis Fizyoloji: Böbrek fizyolojisine giriş Histoloji ve Embriyoloji: Erkek genital kanallar histolojisi Fizyoloji: İdrar konsantrasyon mekanizması-diüretikler Anatomi: Over, tuba uterina Anatomi: Uygulama LAB 4 Fizyoloji: Glomerül filtrasyon mekanizması Histoloji ve Embriyoloji: Yardımcı genital bezler ve penis histolojisi Tıbbi Biyokimya: Elektrolit metabolizması Fizyoloji: Böbrek kan akımı ve otoregülasyon Tıbbi Biyokimya: İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri Fizyoloji: Puberte öncesi üreme fizyolojisi ve pubertenin kontrolü PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
5) Histoloji ve Embriyoloji: Dış genital histolojisi, meme ve plasenta Anatomi: Uygulama LAB 5 Histoloji ve Embriyoloji: Ovaryum histolojisi Tıbbi Biyokimya: Asit baz dengesinde tampon sistemlerin rolü Histoloji ve Embriyoloji: Tuba uterina, uterus, serviks ve vajina histolojisi , Tıbbi Biyokimya: Asit baz dengesini sağlayan moleküler mekanizmalar Histoloji & Embriyoloji: Uygulama LAB 1 PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
6) Fizyoloji: Menstrüel siklusun düzenlenmesi Fizyoloji: Erkek üreme fizyolojisi ve cinsel aktivite Tıbbi Biyokimya: İdrar analizinde görülen patolojilerin değerlendirilmesi Fizyoloji: Gebelik öncesi kadın fizyolojisi ve menopoz Tıbbi Biyokimya: Böbrek fonksiyon testleri Anatomi: Uygulama LAB 6 Anatomi: Regio inguinalis Tıbbi Biyokimya: Uygulama LAB Anatomi: Perineum Histoloji & Embriyoloji: Erkek genital sistem embriyolojisi LAB 2 Histoloji ve Embriyoloji: Dişi genital sistem embriyolojisi PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları
7) Kurul Sınavı PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları Blackboard Ders Videoları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PowerPoint/PDF Sunum Dosyaları
Blackboard Ders Videoları


Diğer Kaynaklar: PowerPoint/PDF Presentation Files
Blackboard Lecture Videos

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 200 400
Toplam İş Yükü 400