Kimya Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CHM214 | ||||
Course Name: | Organic Chemistry Laboratory II | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH YAMAN UZUNOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Gülşah YAMAN UZUNOĞLU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Organik kimyada kullanılan genel alet, reaksiyon sistemleri, ayırma ve saflaştırma yöntemleri, reaksiyon tasarımı, reaksiyon düzeneği kurabilme, ürün eldesi ile ilgili bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği; organik kimyaya giriş, fonksiyonel grupların tanınması ve adlandırılması, organik bileşiklerin sınıflandırılması, özellikleri, elde edilişleri ve tepkimeleri, spektral yapı tayini, kalitatif tayin şeklindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sınırlayıcı reaktifin, verimin ve yüzde verimin nasıl hesaplanacağını öğrenme 2) Ayrıntılı bir bilimsel not defterinin nasıl tutulacağını öğrenmek 3) Ürünlerin karakterizasyonunu yapmak, saflığını ve verimini belirlemek için toplanan verilerin eleştirel olarak nasıl değerlendirileceğini öğrenmek 4) Deneysel verilerin ve gözlemlerin yazılı olarak açık ve öz bir şekilde nasıl özetleneceği 5) Genel organik reaksiyon düzenekleri ile ilgili bilgi sahibi olabilme 6) Laboratuvar cam malzemeleri, ekipmanları ve kimyasal reaktiflerle ilgili güvenli laboratuvar uygulamalarını gerçekleştirebilme 7) Organik moleküllerin kalitatif tayin ve mp, bp, IR, NMR dahil olmak üzere fiziksel ve spektroskopik yollarla nasıl karakterize edileceğini öğrenmek 8) Uygun yöntemleri uygulayarak organik reaksiyonları gerçekleştirme 9) Destilasyon, filtrasyon, vakum filtrasyonu ve yeniden kristalleştirme gibi saflaştırma tekniklerinin nasıl gerçekleştirileceği |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, genel bilgilendirme, rapor yazma kuralları | -Organic Chemistry Laboratory I&II Manual |
2) | Tert-bütil klorür eldesi | -Organic Chemistry I & II Laboratory Manual -Research about the physical and chemical properties of chemicals used in this experiment. |
3) | Asetanilit eldesi | -Organic Chemistry I & II Laboratory Manual -Research about the physical and chemical properties of chemicals used in this experiment. |
4) | p-nitroasetanilit eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
5) | p-nitroanilin eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
6) | Fenilazo betanaftol eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
7) | Genel tekrar | -Organic Chemistry Laboratory I&II Manual -Lecture notes -Laboratory notebook |
8) | Vize | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma notları -Laboratuvar defteri |
9) | Benzilik asit eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
10) | Benziliden anilin eldesi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
11) | Organik Yapı Analizi-Doymamışlık derecesi belirleme, FTIR Spektroskopisi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Ders notları -"John McMurry, Fundamentals of Organic Chemistry, Cornell University, 7th Edition" kitabında Bölüm 13 (Yapı Tayini). |
12) | Organik Yapı Analizi-Mass Spektroskopisi, NMR Spektroskopisi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Ders notları -"John McMurry, Fundamentals of Organic Chemistry, Cornell University, 7th Edition" kitabında Bölüm 13 (Yapı Tayini). |
13) | Telafi | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma |
14) | Genel tekrar | -Organik Kimya Laboratuvar El Kitabı -Deneyde kullanılan kimyasalların fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında araştırma notları -Laboratuvar defteri |
Ders Notları / Kitaplar: | -Yaman Uzunoğlu, Gülşah, Organic Chemistry I & II Laboratory Manual, 2023, Istanbul Health and Technology University. -Lecture notes |
Diğer Kaynaklar: | 1. Jerry R. Mohrig, David G. Alberg, Gretchen E. Hofmeister, Paul F. Schatz, Christina Noring Hammond, “Laboratory Techniques in Organic Chemistry”, 4th Edition, W. H. Freeman and Company, 2014. 2. Louis F. Fieser, Kenneth L. Williamson, “Organic Experiments”, 7th Edition, Heath and Company, 1992. 3. Keller, Lichter, San Miguel, “Organic Chemistry 1 and 2 Laboratory Manual”, 4th Edition, 4. Linda Paar, Jeffrey Elbert, Kirk Manfredi, “Organic Chemistry Laboratory Experiments for Organic Chemistry Laboratory 861-121”. 5. Williamson, K. E. Macroscale and Microscale Organic Chemistry Experiments , 4th ed., Houghton Mifflin, Boston, 2003. 6. Hilal Çam, Levent Artok, Hüseyin Gözener, Hatice Güllübağ, Organic Chemistry Laboratory Manual, İzmir Institute of Technology. 7. Nichols, Lisa, “Organic Chemistry laboratory Techniques”, 2nd Edition. 8. Gamze Özgül Artuç, “Organik Kimya Laboratuvar Föyü”, İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi, 2022. 9. Qualitative Analysis of Organic Compounds, Ankara University (https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/124521/mod_resource/content/0/Functional%20group%20analysis.pdf) |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 7 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 0 | 2 | 0 | ||||
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Rapor Teslimi | 7 | 2 | 14 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |