Kimya Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CHM422 | ||||
Course Name: | Polimer Üretim Teknolojileri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi KEVSER TEMİZKAN ÖZDAMAR | ||||
Dersi Veren(ler): | Kevser Temizkan Özdamar | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. Polimer Bilimi ve Mühendisliğinin temel kavramlarının anlaşılması. 2. Polimer Modifikasyonu ve Karışım Prosesinin temel kavramlarının anlaşılması. 3. Polimerlerin işlenmesi sırasında ve işleme sonrasındaki özelliklerine etki eden temel malzeme özelliklerinin incelenmesi (ör. fiziksel, termal, mekanik, reolojik). 4. Polimer işleme metotları ve içyapı oluşumunun esaslarının anlaşılması. 5. Ana termoplastik ürün gruplanın özelliklerinin incelenerek malzeme seçimi ve plastik parça tasarımının esaslarının anlaşılması. |
Dersin İçeriği: | Polimer Mühendisliği, polimerik ürünlerin içyapısı ile bitmiş ürün özellikleri arasındaki bağı inceleyen, Polimer ve Malzeme Bilimi, Makine mühendisliği, Kimya mühendisliği ve Endüstriyel Tasarım disiplinlerinin temel bilgilerinin birleştiği disiplinlerarası bir mühendisliktir. Polimerlerin temel özellikleri, özellik modifikasyonu, polimerlerin işleme metotları, işleme metotlarının özellikler ve içyapıya etkilerinin incelenmesi, bunlardan yola çıkarak parça tasarımı, plastik malzeme ve işleme metodu seçimi bu branşın temel konularıdır. Bu dersin amacı tüm ana başlıklara kısaca değinerek Polimer Mühendisliğinin genel kavramlarının anlaşılmasıdı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Polimerlerin içyapıları ve mekanik özellikleri hakkında temel bilgiye sahiptir. 2) Polimerlerin nelerle ve ne şekilde modifiye edildiğini bilir. 3) Polimerlerin endüstriyel test metotları ve malzeme özellik tablolarını yorumlamayı bilir. 4) Polimerlerin işleme metotlarını ve prosesin içyapıya yapacağı etkileri bilir. 5) Polimerlerin özelliklerine göre hangi prosesle işlenmesi gerektiğini belirleyebilir. 6) Belirli bir uygulamada kullanılacak plastik malzeme ve bunu üretecek proses seçimini nasıl yapması gerektiğini bilir. 7) Bu proses için tasarlanacak parçanın tasarımında dikkat edilmesi gereken hususlar hakkında bilgiye sahiptir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Polimer Bilimine Giriş: Polimer Endüstrisinin tarihi gelişimi, Polimerlerin işleme esaslı sınıflandırması, Polimerizasyon metotları, Polimerlerin birincil yapıları itibariyle sınıflandırılması - son guruplar, polarite | - |
2) | Polimer Bilimine Giriş: İkincil yapı itibariyle sınıflandırma: Zincir yapıları, Molekül ağırlığı (MA) ve MA dağılımı (MAD). | - |
3) | Polimer Biline Giriş: Üçüncül yapıya göre sınıflandırma: Morfoloji, ısısal geçişler, iç yapının ısısal geçişlere etkisi, Özel durumlar: termoplastik elastomerler ve likit kristal polimerler | - |
4) | Reoloji: Polimerlerin reolojik özelliklerine giriş, Kırma yükü ve Uzama yükü esaslı Reometreler; Reolojik parametrelerin ölçümü ve karşılaştırılması. Viskozite modelleri. | - |
5) | Reoloji: Viskoelastisitenin temelleri: Sünme, Yük gevşemesi, Isı-zaman özdeşliği, Boltzman özdeşleşme esası. Doğrusal viskoelastik modeller. | - |
6) | Polimerlerin Modifikasyonu: Karışımlara giriş, Polimer katkı ve modifiyanlarına bakış, karışım ekipmanları ve prosesi. | - |
7) | Polimerlerin Endüstriyel Karakterizasyonu: Mekanik Test metotları, Isısal test metotları, Elektriksel test metotları, Fiziksel test metotları, Alev geciktirici özellikleri test edilmesi. | - |
8) | Polimerlerin işleme metotları: Ekstrüzyon ve ekstrüzyon esaslı işleme metotların gözden geçirilmesi, Enjeksiyonla kalıplama, Şişirme, Rotasyon ve Reaktif enjeksiyon metotları. | - |
9) | Polimerlerin işleme metotları –I ve seçilen işleme metotları üzerine ödev sunumları-I | - |
10) | Polimerlerin işleme metotları –II ve seçilen işleme metotları üzerine ödev sunumları-II | - |
11) | Plastik Malzeme Seçimi: Mühendislik ve Genel Amaçlı Polimerlerin incelenmesi. General Electric ve Dupont metotları (akış diyagramları) ile malzeme seçme stratejileri. | - |
12) | Plastik Parça Tasarımı: Plastik parça tasarım çetelesi, Ürün geliştirme aşamaları, Isısal ve Mekanik tasarım esasları. | - |
13) | Plastik Parça Tasarımı: Et kalınlığının etkileri, Feder, birleşme noktası, yolluk, kalıp çekmesi ve anizotropinin tasarıma etkileri | - |
14) | Fabrika Gezisi: Plastik işleme ekipmanlarının yerinde incelenmesi. Parça tasarımı ve malzeme seçimi örneklerinin yerinde incelenmesi | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Progelhof, R. C.& Throne J.L. (1993). Polymer Engineering Principles. Munich: Hanser Publishers. 2. McCrum, N.G. & Buckley, C.P. & Bucknall, C.B. (1997). Principles of Polymer Engineering (2nd Ed.). New York: Oxford University Press. 3. Osswald, T. A. & Menges, G. (2003). Materials Science of Polymers for Engineers (2nd Ed.). Munich ; New York : Hanser ; Cincinnati : Hanser/Gardner. 4. Wilkinson, A. N. & Ryan A.J. (1998). Polymer Processing and Structure Development. Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Progelhof, R. C.& Throne J.L. (1993). Polymer Engineering Principles. Munich: Hanser Publishers. 2. McCrum, N.G. & Buckley, C.P. & Bucknall, C.B. (1997). Principles of Polymer Engineering (2nd Ed.). New York: Oxford University Press. 3. Osswald, T. A. & Menges, G. (2003). Materials Science of Polymers for Engineers (2nd Ed.). Munich ; New York : Hanser ; Cincinnati : Hanser/Gardner. 4. Wilkinson, A. N. & Ryan A.J. (1998). Polymer Processing and Structure Development. Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
Anlatım | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ödevler | 1 | 30 | 30 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 45 | 45 | ||||
Final | 1 | 60 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 135 |