Endüstri Mühendisliği(İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: IND301
Course Name: Operations Research II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. HÜSEYİN TANSU YILDIRIM
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yöneylem Araştırması Konularından olan Tamsayılı Programlama, Şebeke Modelleri, Envanter Modelleri ve Kuyuk Modellerinin teori ve çözüm prosedürlerinin öğretilmesi ve böylece yönetimin politika ve faaliyetlerinin bilimsel olarak tespit edilmesinin sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği: Tamsayılı Doğrusal Programlama ve Algoritmaları; Şebeke Modelleri;Minimum Kapsayan Ağaç Algoritması; En Kısa Yol Problemi ve Algoritmaları; Maksimal Akış Algoritması; Minimum Maliyet Kapasiteli Akış Problemi ve Algoritması; CPM-PERT; Deterministik Stok Modelleri; Kuyruk Teorisi ve Kuyruk Modelleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Optimizasyon becerisini kazanır.
2) Gerçek yaşam problemlerini modelleyebilir.
3) Envanter modelleri, şebeke modelleri ve kuyruk modellerini çözme yetisi kazanır.
4) Gerçek yaşam problemlerini çözer.
5) Mevcut modelleri gerçek yaşam problemine uyarlama yeteneği kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Şebeke Modelleri; Şebeke uygulamalarının Kapsamı; Şebeke tanımları; Minimum Kapsayan Ağaç (mininal yayılma) Algoritması
2) En Kısa Yol Problemi; En kısa Yol uygulamalarına örnekler; Maksimum Akış Modeli;Kesim Sayısı; Maksimum Akış Algoritması
3) Minimum maliyet kapasiteli akış problemi; Şebeke Gösterimi;Doğrusal Programlama formülasyonu GAMS Uygulama; Minimum maliyet kapasiteli şebeke için simpleks Algoritma
4) CPM-PERT; Şebeke gösterimi; Kritik yol yöntemi ve kritik yol hesaplamaları; Zaman çizelgesinin oluşturulması
5) Proje Değerlendirme ve Gözden Geçirme Tekniğinin Açıklanması ve Örnek Uygulamalar
6) Envanter(stok) Modellerine Giriş, Bir Envanter Modelindeki Maliyetler, Envanter Modellerinin Sınıflandırılması, ABC Envanter Kontrolü
7) Deterministik Envanter Modelleri; Klasik ESM Modeli
8) Ara Sınav
9) Elde Mal Bulundurmama Durumunda ESM Modeli; Üretim Modeli
10) Fiyat indirimli ekonomik sipariş miktarı modeli
11) Dinamik Ekonomik Sipariş Miktarı Modelleri
12) Depo Kısıtlı Ekonomik Sipariş Miktarı Modeli
13) Kuyruk Teorisi ve Kuyruk Sistemlerine Giriş; Kuyruk Modellerinin Temel Bileşenleri; Üstel Dağılımın Rolü
14) Saf Doğum ve Ölüm Modelleri; Genelleştirilmiş Poisson Kuyruk Modelleri
15) Yarı Yıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. W.L. Winston, Operations Research (4th ed.), Duxbury, 2004. 2. F.S. Hillier and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research (8th ed.), McGraw-Hill, 2005. 3. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction (8th ed.), Prentice-Hall, 2006.
Diğer Kaynaklar: 1. W.L. Winston, Operations Research (4th ed.), Duxbury, 2004. 2. F.S. Hillier and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research (8th ed.), McGraw-Hill, 2005. 3. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction (8th ed.), Prentice-Hall, 2006.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
5) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi.
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9) En az bir yabancı dil bilgisi.
10) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 144