Dersin Amacı: |
Modern analiz yöntemleri, analizcinin hatalarını en aza indiren yöntem ve cihazları kullanır. Kullanılan yöntemlerin dayandığı prensipler, analizlerin doğruluğu ve kesinliğini sağlamaya yönelik olmalarının dışında yorum gerektiren durumlarda doğru yol gösterici yaklaşımları içine alır. Bu amaçla, kullanılan yöntemlerde faydalanılan ışık, ısı, magnetik alan, elektriksel alan vb araçların madde ile etkileşiminin ortaya koyacağı sonuçları nedenleri ile bilmekte, değişik durumlardaki maddesel davranışları irdelemekte fayda vardır. Modern kimyasal analizlerin yapıldığı cihazların yapısının, kullanılan prensiplerin bilinmesi analizlerin ve irdelemelerin doğru yapılması için önemlidir. Dersin bu bölümünde cihazlanmaya ve madde ile etkileşime ait temel bilgilerin yanısıra, bazı enstrümental yöntemlerle yapılan analiz ve değerlendirmeler verilecektir. |
Dersin İçeriği: |
Enstrümental Analizin önemi, diğer analitik yöntemler arasındaki yeri, uygulama sınır ve öncelikleri. Optik yöntemler, ışık saçınım fotometrisi(türbidimetri, nefelometri),refraktometri, polarimetri. Spektroskopinin temel bilgileri, elektromagnetik ışıma, ışık enerjisi ve madde, klasik teori. UV-Görünür alan teori ve uygulamaları, Lambert-Beer kanunu vb. Moleküler spektroskopi, fotometrik titrasyonlar. Fluoresans ve fosforesans uygulamaları. Infrared ve Raman spektroskopisinin temel bilgileri,uygulamalar. Atomik spektroskopi, atomik ışık yayımı prensip ve uygulamalar,optik emisyon değerlendirmesi. Atomik absorpsiyon, prensip ve uygulamalar, atomal uyarma yöntemleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Enstrümental Analizin önemi, diğer analitik yöntemler arasındaki yeri, uygulama sınır ve öncelikleri |
- |
2) |
Optik yöntemler, ışık saçınım fotometrisi(türbidimetri, nefelometri),refraktometri, polarimetri |
- |
3) |
Spektroskopinin temel bilgileri, elektromagnetik ışıma, ışık enerjisi ve madde, klasik teori |
- |
4) |
Kuantum mekaniği ve dalga mekaniği ile açıklamalar |
- |
5) |
Ötelenme(kayma) hareketi, dönmesel geçişler, titreşimsel geçişler, elektronik geçişler |
- |
5) |
Ötelenme(kayma) hareketi, dönmesel geçişler, titreşimsel geçişler, elektronik geçişler |
- |
6) |
Işımalı ve ışımasız geçişler, fluoresans, fosforesans |
- |
7) |
Spektroskopide kullanılan cihazların yapısı, spektrofotometri |
- |
8) |
UV-Görünür alan teori ve uygulamaları, Lambert-Beer kanunu vb |
- |
9) |
Moleküler spektroskopi, fotometrik titrasyonlar |
- |
10) |
Fluoresans ve fosforesans uygulamaları |
- |
11) |
Infrared ve Raman spektroskopisinin temel bilgileri,uygulamalar |
- |
12) |
Atomik spektroskopi, atomik ışık yayımı prensip ve uygulamalar,optik emisyon değerlendirmesi |
- |
13) |
Atomik absorpsiyon, prensip ve uygulamalar, atomal uyarma yöntemleri |
- |
14) |
Atomik X-ışını spektrometri, X-ışını fluoresans,absorpsiyon, kırınım |
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
Fundamentals of Molecular Spectroscopy, C.N. Banwell, McGraw Hill. Introduction to Molecular Spectroscopy, E.F. H. Brittain, W.O. George, C.H. J. Wells, Academic Press. Instrumental Analiz, Prof. Dr. Turgut Gündüz. Enstrümental Analiz, D.A. Skoog, F.J. Holler and T.A. Nieman: Tercüme : Ed.: Esma Kılıç, F. Köseoğlu, H.Yılmaz; Bilim Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: |
Fundamentals of Molecular Spectroscopy, C.N. Banwell, McGraw Hill. Introduction to Molecular Spectroscopy, E.F. H. Brittain, W.O. George, C.H. J. Wells, Academic Press. Instrumental Analiz, Prof. Dr. Turgut Gündüz. Enstrümental Analiz, D.A. Skoog, F.J. Holler and T.A. Nieman: Tercüme : Ed.: Esma Kılıç, F. Köseoğlu, H.Yılmaz; Bilim Yayıncılık. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
2 |
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
3 |
3) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
2 |
4) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
3 |
5) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
2 |
6) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
3 |
7) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. |
2 |
8) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
3 |
9) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
2 |
10) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
2 |
11) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme |
2 |
12) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
2 |
13) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
2 |