Makine Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK108
Course Name: Statik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLTEN SADULLAHOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Gülten Sadullahoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında; öğrencilere rijit cisimlerin ve taşıyıcı sistemlerin denge konumlarındaki kuvvet analizlerinin yapılabilmesi ve rijit cisimler mekaniğinin temel ilkelerinin kazandırılarak mühendislik problemlerine uygulanmasını öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Temel kavramlar: Mekaniğin ilkeleri Maddesel noktaların statiği: Serbest cisim diyagramı, Kuvvetler: Kuvvetlerin toplanması, çıkarılması, bileşenlere ayırma, bileşke kuvvet, düzlem kuvvetler sistemi, uzay kuvvetler sistemi, eşdeğer kuvvet sistemleri Kuvvet çiftleri ve moment Statik Denge: Rijit cisimlerin dengesi, düzlem kuvvetler sistemlerinin dengesi, uzay kuvvetler sistemlerinin dengesi, Tekil kuvvet ve yayılı yükler, reaksiyon kuvvetleri ve hesaplanması Ağırlık merkezleri: Alanlar, hacimler, Pappus-Guldinus teoremleri, eğri yüzeylerin ağırlık merkezlerinin hesabı Atalet Momentleri: Alanların atalet momentleri, kütle atalet momentleri Taşıyıcı sistemler: Kafes sistemleri, çerçeveler ve makinalar, Kirişlerin Eğilmesi: Düşey yüklü kirişlerde kesme kuvveti ve eğilme momentleri hesap ve çizimleri Sürtünme: Sürtünme ve kanunları yataklar, kayış kasnak sistemleri, Virtüel iş prensibi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Statik kuvvetler altındaki denge ilkelerini kullanarak, rijit cisimlerin mesnetlerinde oluşan tepki kuvvetlerini hesaplayabilme
2) Dış etkilerden oluşan iç kuvvetleri (normal kuvvet, kesme kuvveti) ve momentler (eğilme momenti, burulma momenti) hesaplamak ve diyagramlarını çizebilmek
3) Karmaşık mühendislik sistemlerinin analizi, modellenmesi, hesaplanması ve optimizasyon yeteneğin geliştirilmesi
4) Kafes sistemler, kirişler ve kablolar gibi yapı sistemlerinin analiz edilebilmesi.
5) Statik kuvvetler ve sürtünme kuvveti etkisi altındaki rijit cisimler için denge denklemlerini kurarak, denklemdeki bilinmeyenleri hesaplayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Statik : Giriş - Temel Kavramlar ve Prensipler, Birim Sistemleri, Newton’un Hareket Kanunları, Uluslararası Birim Sistemleri, Skaler ve Vektörel Büyüklükler, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
2) Parçacığın Dengesi, Serbest Cisim Diyagramı, Üç Boyutlu Kuvvet Sistemleri, Bir Kuvvetin Bir Eksene Göre Momenti, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
3) Kuvvet sistemlerinin bileşkesi, Çift Moment, Eşdeğer Çift Moment, Kuvvet ve Çift Sistemlerinin Basitleştirilmesi, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
4) Eşzamanli Eşdüzlemli ve Paralel Kuvvet Sistemleri, Tek Eksen Boyunca Yayılı Yükler, Rijit (Katı) Cisimlerin Dengesi, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
5) Ağırlık Merkezi, Kütle Merkezi ve Geometrik Merkezi, Pappus ve Guldinus Teoremleri, Kompozit Cisimler, Örnek Soru Çözümleri kaynak kitap
6) Yapısal Analiz, Kafes Sistemleri, Basit Kafes, Düğüm Yöntemi, Kesme Yöntemi Kaynak kitap
7) Kesme Yöntemi, Uzay Kafes Yapılar, Örnek Sorular Kaynak kitap
8) Arasınav Midterm Exam
9) Çerçeveler ve Makinalar, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
10) Yapısal Elemanlarda Oluşan İç Yükler, Kesme ve Moment Denklemleri ve Diyagramları, Kablolar Kaynak kitap
11) Eylemsizlik Momenti, Bir Alan İçin Paralel Eksen Teoremi, Kompozit Alanlar İçin Atalet Momentleri, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
12) Eğik Eksenlere Göre Bir Alan İçin Atalet Momentleri, Mohr Çemberi, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
13) Sürtünme; Kuru Sürtünmenin Özellikleri, Kuru Sürtünmeyi İçeren Problemler, Vidalara Gelen Sürtünme Kuvvetleri. Kaynak kitap
14) Düz Kayışlardaki Sürtünme Kuvvetleri, Pivot Rulmanlar ve Diskler üzerindeki Sürtünme Kuvvetleri, Kaymalı Rulmanlar üzerindeki Sürtünme Kuvvetleri, Yuvarlanma Direnci Kaynak kitap
15) Sanal İş; Sanal İş Prensibi, Bağlantılı Rijit Cisimlerden Oluşan Bir Sistem için Sanal İş Prensibi, Korunumlu Kuvvetler, Potansiyel Enerji. Kaynak kitap

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sunum Slaytları
Diğer Kaynaklar: Mühendislik mekaniği statik / R. C.. HIBBELER; S.C. FAN ; ÇEVIRENLER : AYŞE SOYUÇOK, ÖZGÜN SOYUÇOK, LITERATÜR YAYINCILIK, 2020
Mühendisler İçin Mekanik-Statik: F. P. BEER, E.R. JOHNSTON, E.R. EISENBERG (Çevirenler Ö. GÜNDOĞDU, H.R. ÖZ, O. KOPMAZ), İzmir Güven Yayınevi, 2008.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 3
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 2
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 2
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Laboratuvar
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 4 12 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 136