Dersin Amacı: |
Bu ders kapsamında; öğrencilere rijit cisimlerin ve taşıyıcı sistemlerin denge konumlarındaki kuvvet analizlerinin yapılabilmesi ve rijit cisimler mekaniğinin temel ilkelerinin kazandırılarak mühendislik problemlerine uygulanmasını öğretmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Temel kavramlar: Mekaniğin ilkeleri Maddesel noktaların statiği: Serbest cisim diyagramı, Kuvvetler: Kuvvetlerin toplanması, çıkarılması, bileşenlere ayırma, bileşke kuvvet, düzlem kuvvetler sistemi, uzay kuvvetler sistemi, eşdeğer kuvvet sistemleri Kuvvet çiftleri ve moment Statik Denge: Rijit cisimlerin dengesi, düzlem kuvvetler sistemlerinin dengesi, uzay kuvvetler sistemlerinin dengesi, Tekil kuvvet ve yayılı yükler, reaksiyon kuvvetleri ve hesaplanması Ağırlık merkezleri: Alanlar, hacimler, Pappus-Guldinus teoremleri, eğri yüzeylerin ağırlık merkezlerinin hesabı Atalet Momentleri: Alanların atalet momentleri, kütle atalet momentleri Taşıyıcı sistemler: Kafes sistemleri, çerçeveler ve makinalar, Kirişlerin Eğilmesi: Düşey yüklü kirişlerde kesme kuvveti ve eğilme momentleri hesap ve çizimleri Sürtünme: Sürtünme ve kanunları yataklar, kayış kasnak sistemleri, Virtüel iş prensibi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Statik : Giriş - Temel Kavramlar ve Prensipler, Birim Sistemleri, Newton’un Hareket Kanunları, Uluslararası Birim Sistemleri, Skaler ve Vektörel Büyüklükler, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
2) |
Parçacığın Dengesi, Serbest Cisim Diyagramı, Üç Boyutlu Kuvvet Sistemleri, Bir Kuvvetin Bir Eksene Göre Momenti, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
3) |
Kuvvet sistemlerinin bileşkesi, Çift Moment, Eşdeğer Çift Moment, Kuvvet ve Çift Sistemlerinin Basitleştirilmesi, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
4) |
Eşzamanli Eşdüzlemli ve Paralel Kuvvet Sistemleri, Tek Eksen Boyunca Yayılı Yükler, Rijit (Katı) Cisimlerin Dengesi, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
5) |
Ağırlık Merkezi, Kütle Merkezi ve Geometrik Merkezi, Pappus ve Guldinus Teoremleri, Kompozit Cisimler, Örnek Soru Çözümleri |
kaynak kitap |
6) |
Yapısal Analiz, Kafes Sistemleri, Basit Kafes, Düğüm Yöntemi, Kesme Yöntemi |
Kaynak kitap |
7) |
Kesme Yöntemi, Uzay Kafes Yapılar, Örnek Sorular |
Kaynak kitap |
8) |
Arasınav |
Midterm Exam |
9) |
Çerçeveler ve Makinalar, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
10) |
Yapısal Elemanlarda Oluşan İç Yükler, Kesme ve Moment Denklemleri ve Diyagramları, Kablolar |
Kaynak kitap |
11) |
Eylemsizlik Momenti, Bir Alan İçin Paralel Eksen Teoremi, Kompozit Alanlar İçin Atalet Momentleri, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
12) |
Eğik Eksenlere Göre Bir Alan İçin Atalet Momentleri, Mohr Çemberi, Örnek Soru Çözümleri |
Kaynak kitap |
13) |
Sürtünme; Kuru Sürtünmenin Özellikleri, Kuru Sürtünmeyi İçeren Problemler, Vidalara Gelen Sürtünme Kuvvetleri. |
Kaynak kitap |
14) |
Düz Kayışlardaki Sürtünme Kuvvetleri, Pivot Rulmanlar ve Diskler üzerindeki Sürtünme Kuvvetleri, Kaymalı Rulmanlar üzerindeki Sürtünme Kuvvetleri, Yuvarlanma Direnci |
Kaynak kitap |
15) |
Sanal İş; Sanal İş Prensibi, Bağlantılı Rijit Cisimlerden Oluşan Bir Sistem için Sanal İş Prensibi, Korunumlu Kuvvetler, Potansiyel Enerji. |
Kaynak kitap |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
3 |
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
3 |
3) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
3 |
4) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
2 |
5) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
2 |
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
3 |
7) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
2 |
8) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
2 |
9) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
3 |
10) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
3 |
11) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
3 |
12) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
2 |
13) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
2 |
14) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
3 |
15) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
2 |
16) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
3 |