Mekatronik Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK455
Course Name: Bilgisayar Destekli İmalat
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilgisayar destekli imalat (CAM) için yazılım, donanım ve imalattaki yeri konusunda bilgilenme, CAM (SolidCAM) programlarında modelleme, takım ve kesme parametrelerinin seçimi, takım yolları oluşturma algoritmaları ve son işlemci kullanarak nümerik kontrollü tezgahlar için parça programı eldesi, CAM programlarını kullanma kabiliyeti kazanmak.
Dersin İçeriği: Bilgisayar destekli imalat (CAM) için donanımlar, yazılımlar ve özellikleri, Bilgisayar destekli teknikler ve CAM, nümerik kontrollü tezgahlar, imalat sistemleri ve CAM, CAD/CAM programlarında modelleme, işlem parametrelerinin seçimi ve takımlandırma, takım yolları ve oluşturma algoritmaları, işleme stratejileri, son işlemci ve talaşlı işlemenin grafik simülasyonu.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) CAM için yazılım ve donanım seçebilme
2) CAM programlarında modelleme yapabilme, takım ve kesme parametrelerini seçebilme becerisi kazanmak
3) SolidCAM programını kullanma becerisi kazanarak nümerik kontrollü tezgahlar için parça programı elde edebilmek.
4) 2D ve 3D makine parçaları için takım yolları oluşturur ve CNC kodlarını elde etmeyi öğrenir.
5) CNC programlama ve bilgisayar destekli üretim temel tanımları öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar Destekli İmalat’a (CAM) giriş. Ders Notları
2) Otomasyon, imalat sistemleri ve CAM Ders Notları
3) Bilgisayar destekli teknikler ve CAM Ders Notları
4) Nümerik kontrollü tezgahlar ve CAM Ders Notları
5) CAM için donanım ve özellikleri Ders Notları
6) CAM için yazılım ve özellikleri Ders Notları
7) CAM’de modelleme teknikleri Ders Notları
8) Ara Sınav
9) CAM’de takım yolları ve oluşturma algoritmaları Ders Notları
10) CAM de işleme stratejileri Ders Notları
11) CAM’de takım ve kesme parametrelerinin seçimi ve son işlemci Ders Notları
12) Numerik Kontrollu Takım Tezgahları için Parça Programı Eldesi Ders Notları
13) Takım Yolu Oluşturma Ders Notları
14) Bir CAM programı kullanarak takım yollarının oluşturulması ve parça programı eldesi Ders Notları
15) Bir CAM programı kullanarak takım yollarının oluşturulması ve parça programı eldesi ve Uygulamalar Ders Notları
16) Yarıyıl Sonu Sınavları
17) Yarıyıl Sonu Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: 1) İbrahim Zeki Şen, Halil Acar, Süleyman Gezer,
SolidWorks – SolidCam 2016, Deha Yayıncılık.
2) Ali Naci Bıçakcı, SOLIDWORKS & SOLIDCAM 2017, Kodlab.
3) Sevilay Turgut, Mustafa Turgut, SolidWorks 2014, Seçkin Yayıncılık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 186