Makine Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MAK373 | ||||
Course Name: | Soğutma ve İklimlendirme | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik”, “Isı ve Kütle Geçişi” ve ders konuları arasında bağ kurabilmesi, • Isı ve Kütle Geçişi, Psikrometri, Soğutma tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı ve kütle geçişi ve soğutma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Bina, taşıt iklimlendirmesi ve mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi hesaplamalarını yapabilmesi, • Ekonomik Analiz yapabimesi, beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | • Kütle Geçişi Esasları • Yayılım- binalarda yoğuşma kontrolü • Kütle taşınımı • Psikrometri • İklimlendirme işlemleri • Isı ve kütle değiştiriciler • Soğutma Esasları • Soğutucu akışkanlar • Soğutma tesisatı • Ekonomik Analiz |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik”, “Isı ve Kütle Geçişi” ve ders konuları arasında bağ kurabilmesi, • Isı ve Kütle Geçişi, Psikrometri, Soğutma tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı ve kütle geçişi ve soğutma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Bina, taşıt iklimlendirmesi ve mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi hesaplamalarını yapabilmesi, • Ekonomik Analiz yapabimesi, beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Kütle Geçişi Esasları | Ders Notları |
2) | • Yayılım | Ders Notları |
3) | • Yayılım- binalarda yoğuşma kontrolü | Ders Notları |
4) | • Kütle taşınımı | Ders Notları |
5) | • Kütle taşınımı | Ders Notları |
6) | • Psikrometri | Ders Notları |
8) | • İklimlendirme işlemleri | Ders Notları |
9) | • Isı ve kütle değiştiriciler | Ders Notları |
10) | • Isı ve kütle değiştiriciler | Ders Notları |
11) | • Soğutma Esasları | Ders Notları |
12) | • Soğutucu akışkanlar | Ders Notları |
13) | • Soğutma tesisatı | Ders Notları |
14) | • Ekonomik Analiz | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Uygulamalı Isı Geçişi, Özgüç F., Parmaksızoğlu İ.C., Sayar E., İTÜ Makina Fak. |
Diğer Kaynaklar: | • A. F. Mills, Mass Transfer, Prentice Hall, 2001. • ASHRAE Handbook, Fundementals, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta • ASHRAE Handbook, Refrigeration, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta • İklimlendirme esasları, Osman F. Genceli, İTÜ Makine Fakültesi, 1992 • Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Frank P. Incropera David P. DeWitt, Çevirenler: Çeviri kitap; Derbentli T., Genceli O., Güngör A., Hepbaşlı A., İlken Z., Özbalta N., Özgüç F., Parmaksizoğlu C., Uralcan Y., Literatür Yayıncılık, 2001 • ASHRAE Temel El Kitabı, Bölüm 1 Termodinamik ve Soğutma Çevrimleri, Bölüm 16 Soğutucu Akışkanlar, Bölüm 17 Soğutucu Akışkanların Özelikleri, Kütle Geçişi, Psikrometri TTMD Teknik Yayınları 1996 • Soğutma Tesisatı, Cem Parnaksızoğlu, H. Onbaşıoğlu, Makina Müh. Odası Yayını, MMO/295. • Çengel Y.,Boles M. Çev. Taner Derbentli, Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Literatür 1996. • Özdemir M., Parmaksızoğlu C., Mekanik tasarımda ekonomik analiz, TESKON 2003, VI Tesisat Müh. Kongresi, 2003. • İlgili standartlar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |
4) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
5) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
7) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
8) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
11) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
13) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
14) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
15) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
16) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 60 | 1 | 60 | ||||
Ödevler | 1 | 55 | 55 | ||||
Küçük Sınavlar | 10 | 0.1 | 1 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 | ||||
Final | 1 | 4 | 4 | ||||
Toplam İş Yükü | 165 |