Makine Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MAK479 | ||||
Course Name: | Kalıpçılık Tekniği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere kalıpçılık alanında gerekli temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, kalıpçılık süreçlerini anlayacak, kalıp tasarımı yapabilecek ve kalıp imalatı için gerekli teknikleri öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Kalıpçılığa Giriş Kalıpçılığın tanımı ve endüstrideki önemi Kalıpçılık süreçlerinin genel bakışı Kalıp Malzemeleri ve Özellikleri Kalıp malzemelerinin seçimi ve özellikleri Metalurjik süreçlerin kalıpçılık üzerindeki etkisi Kalıp Tasarımı Kalıp tasarımı temelleri Kalıp tasarımı için CAD yazılımlarının kullanımı Kalıp İmalatı Kalıp imalatı süreçleri ve yöntemleri Döküm ve enjeksiyon kalıplarının imalatı Kalıp Bakımı ve Onarımı Kalıp bakımının önemi ve teknikleri Kalıp onarımı için gerekli adımlar ve yöntemler Kalıp Testleri ve Kalite Kontrol Kalıp testleri ve kalite kontrol süreçleri Kalıp üretiminin kalite standartlarına uygunluğunun sağlanması Kalıp Güvenliği Kalıp işleme sırasında güvenlik önlemleri Kalıp kullanımıyla ilgili risklerin yönetilmesi Proje Çalışması: Örnek Kalıp Tasarımı Öğrencilere bir kalıp tasarım projesi verilir Öğrenciler, verilen proje doğrultusunda bir kalıp tasarımı yapar ve sunar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mold Malzemesi Seçimi ve Özelliklerinin Anlaşılması: Öğrenciler, farklı kalıp malzemelerini tanıyarak malzeme seçimini etkileyen faktörleri anlayacaklar. Kalıp Tasarımı Yetkinliği: Öğrenciler, temel kalıp tasarım prensiplerini kavrayarak basit kalıpları tasarlayabilecekler. Kalıp İmalat Tekniklerinin Uygulanması: Öğrenciler, kalıp imalatı için gerekli teknikleri öğrenerek pratik deneyim kazanacaklar. Kalıp Bakımı ve Onarımı: Öğrenciler, kalıp bakımı ve onarımının önemini anlayarak temel bakım ve onarım işlemlerini gerçekleştirebilecekler. Kalite Kontrol ve Güvenlik Standartları: Öğrenciler, kalite kontrol yöntemlerini öğrenerek kalite standartlarına uygun kalıplar üretebilecekler. Ayrıca, kalıp işleme süreçlerindeki güvenlik önlemlerini anlayacaklar. Projelerin Etkili Sunumu ve İletişim Becerileri: Öğrenciler, projelerini etkili bir şekilde sunma ve meslektaşlarıyla etkili iletişim kurma becerisi kazanacaklar. Bu kazanımlar, öğrencilerin kalıpçılık alanında temel bilgi ve becerileri kazanmalarını ve mezun olduktan sonra bu alanda başarılı olmalarını sağlayacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kalıpçılığa Giriş Kalıpçılığın tanımı ve endüstrideki önemi Kalıpçılık süreçlerinin genel bakışı Kalıp Malzemeleri ve Özellikleri Kalıp malzemelerinin seçimi ve özellikleri Metalurjik süreçlerin kalıpçılık üzerindeki etkisi Kalıp Tasarımı Kalıp tasarımı temelleri Kalıp tasarımı için CAD yazılımlarının kullanımı Kalıp İmalatı Kalıp imalatı süreçleri ve yöntemleri Döküm ve enjeksiyon kalıplarının imalatı Kalıp Bakımı ve Onarımı Kalıp bakımının önemi ve teknikleri Kalıp onarımı için gerekli adımlar ve yöntemler Kalıp Testleri ve Kalite Kontrol Kalıp testleri ve kalite kontrol süreçleri Kalıp üretiminin kalite standartlarına uygunluğunun sağlanması Kalıp Güvenliği Kalıp işleme sırasında güvenlik önlemleri Kalıp kullanımıyla ilgili risklerin yönetilmesi Proje Çalışması: Örnek Kalıp Tasarımı Öğrencilere bir kalıp tasarım projesi verilir Öğrenciler, verilen proje doğrultusunda bir kalıp tasarımı yapar ve sunar | Ders Notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | Dersin zorunlu ders kitabı bulunmamaktadır./• There is no compulsory textbook for the course. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |
4) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
5) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
7) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
8) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
11) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
13) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
14) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
15) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
16) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
Anlatım | |
Ders | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Uygulama | 14 | 5 | 70 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 5 | ||||
Ödevler | 1 | 50 | 50 | ||||
Final | 1 | 2 | 2 | ||||
Toplam İş Yükü | 169 |