Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK488
Course Name: Isıtma ve Havalandırma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İSMAİL SAĞDIÇ
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders dönemi sonunda öğrencinin,
• “Termodinamik” “Isı Geçişi” “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konusu arasında bağ kurabilmesi,
• “Isıtma ve Havalandırma” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi
• Isıtma ve Havalandırma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması,
• Bina ve taşıt ısıtma havalandırması alanlarında enerji tüketimi, ısı geçişi ve yoğuşma ile karbon ayak izi hesaplamalarını yapabilmesi,
beklenmektedir.
Dersin İçeriği: • Akışkanlar Mekaniği, Isı Geçişinin temelleri
• Binalarda terleme ve yoğuşma
• İnsan fizyolojisi ve ısıl konfor
• Isı kaybı hesapları
• Isıtıcı seçimi ve yerleştirilmesi
• Sıcak sulu ısıtma tesisatı
• Dolaşım pompaları
• Yakacaklar, kazanlar ve kazan daireleri
• Bacalar
• Boyler hesabı
• Genleşme depolarıve güvenlik boruları
• Otomatik kontrol
• Isı yalıtımı projesi
• Isıtma tesisatı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” “Isı Geçişi” “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konusu arasında bağ kurabilmesi, • “Isıtma ve Havalandırma” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isıtma ve Havalandırma problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Bina ve taşıt ısıtma havalandırması alanlarında enerji tüketimi, ısı geçişi ve yoğuşma ile karbon ayak izi hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Akışkanlar Mekaniği, Isı Geçişinin temelleri Ders Notları
2) • Binalarda terleme ve yoğuşma • İnsan fizyolojisi ve ısıl konfor Ders Notları
3) • Isı kaybı hesapları Ders Notları
4) • Isıtıcı seçimi ve yerleştirilmesi • Sıcak sulu ısıtma tesisatı Ders Notları
5) • Dolaşım pompaları • Yakacaklar, kazanlar ve kazan daireleri Ders Notları
6) • Bacalar • Boyler hesabı Ders Notları
8) • Genleşme depolarıve güvenlik boruları • Otomatik kontrol Ders Notları
9) • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı Ders Notları
10) • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı Ders Notları
11) • Isı yalıtımı projesi_ • Bina Enerji Tüketimi Hesabı Ders Notları
12) • Isıtma projesi Ders Notları
13) • Isıtma projesi Ders Notları
14) • Karbon ayak-izi hesabı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Pocket Guide for Air Conditioning Heating Ventilation Refrigeration (SI) ASHRAE Engineering Inc, 1971 Tullie Center, NE Atlanta CA 30329
Diğer Kaynaklar: • HVAC Fundamentals, Class Notes, Volume I, Taner Özkaynak, İTÜ Makina Fakültesi
• HVAC Systems and Equipment, Class Notes, Volume II, Taner Özkaynak, İTÜ Makina Fakültesi
• Kalorifer Tesisatı, Osman F. Genceli, Cem Parmaksızoğlu, Makine Mühendisleri Odası yayını, MMO/352
• ASHRAE Handbook, HVAC, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta
• ASHRAE Handbook, Equipments, ASHRAE Inc. 1791 Tulie Center N.E. Atlanta
• Fundamentals of Heat and Mass Transfer, Frank P. Incropera, David P. DeWitt, Theodore L. Bergman, Adrienne S. Lavine, John Wiley & Sons, Inc.2007.
• Standartlar

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 20
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 60 1 60
Ödevler 1 55 55
Küçük Sınavlar 10 0.1 1
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 165